مدیر مجموعه باغ جهانی دولت‌آباد یزد گفت: با توجه به ثبت جهانی باغ دولت‌آباد و پهلوانپور از متولیان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهیم برای این دو باغ برنامه‌ای درخور شأن استان در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۴۹۷۲۸۳

به گزارش مهر، اصغر نبیل افزود: انتظار این می‌رود این دو اثر که اوایل سال گذشته به اتفاق‌ آرا در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و به عنوان نخستین ثبت آثار جهانی استان یزد رقم خورده‌، همانند دیگر باغ‌هایی چون شاهزاده کرمان و باغ فین کاشان که با حضور رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان مراسم جشنی برای آنها برگزار شد این مراسم نیز برای این دو اثر برپا شود.

وی افزود: باغ دولت‌آباد یزد از بناهای زیبای دوران زندیه است که پس از گذر سال‌های بسیار هنوز همچون نگین سبزی در دل کویر می‌درخشد و دارای 8/5 هکتار وسعت است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: مجموعه باغ دولت‌آباد توسط محمدتقی‌خان سرسلسله خاندان خوانین یزد و در زمان کریمخان زند ساخته شده که شامل چندین عمارت مانند عمارت هشتی، کلاه‌فرنگی، بهشت‌آیین و تالار آیینه، سر در اصلی و سردر جنوبی است.

نبیل ادامه داد: آنچه این باغ را در میان باغ‌های ایرانی شاخص نشان می‌دهد بادگیر مرتفع آن است که با 33/8 متر، به عنوان بلندترین بادگیر جهان شناخته شده و از دیگر خصوصیات این بادگیر هشت‌ضلعی بودن آن است که باعث می‌شود باد در هر جهت براحتی و بسرعت به قسمت زیرین هدایت شود.

مدیرعامل شرکت مشیر یزد همچنین در مورد باغ تاریخی پهلوانپور اظهار کرد: این باغ در شهرستان مهریز و متعلق به دوره‌ قاجار، در محله مزویرآباد واقع شده که در نوع خود در کل منطقه کم‌نظیر و متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوانپور است.

وی گفت: مساحت این باغ 3/5 هکتار و عمده ساخت و ساز صورت گرفته در آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها