ترجمه گریه کودکان کاری سخت و دشوار بویژه برای همسرانی است که در دهه‌های ابتدایی زندگی خود قرار دارند و اولین تجربه بچه‌داری را می‌گذرانند.
کد خبر: ۴۸۶۱۹۵

همه ما از همان لحظه ورود به دنیا، با زبان گریه اعلام وجود کرده‌ایم، از ناراحتی‌های جا و سوزش‌های پا و بی‌حوصلگی‌هایمان گفته‌ایم، برای دردها و تب‌هایمان تیمار و پرستار خواسته‌ایم، از گشنگی و تشنگی و خستگی و گرما و سرما و نظافت و... هر چه بوده با زبان گریه سخن گفته‌ایم و شبانگاه یا صبحگاه، دیگران خواب بوده‌اند یا بیدار، بی‌نیاز به محاسبه موقعیت و زمان و اوضاع و احوال، بسیاری مواقع آسایش و شادی نزدیکان را به درجاتی از استیصال و چه کنم چه کنم گره زده‌ایم!

طی چند روز نخست تولد، کودکان معمولا ساعات زیادی را در خواب به سر می‌برند و دلیلی جز گرسنگی یا نیاز به نظافت برای گریه کردنشان ندارند! برای درک دلایل گریه کودک و ترجمه سریع آن باید همزمان با تلاش برای ساکت و آرام کردنش، در حالات، مدت، بسامدها و... گریه‌هایش دقیق شوید؛ عوامل متفاوت را در نظر بگیرید و اثرات آنها را بررسی کنید.

هر چه آرام کردن کودک در مراحل اولیه گریه صورت گیرد، زودتر و بهتر ساکت می‌شود. پس برای رسیدن به درک و فهمی کمابیش سریع از دلایل گریه نوزادتان حواستان را جمع کنید و سرعت عمل را از دست ندهید.

گرسنگی

یکی از بیشترین دلایل گریه شیرخواران بخصوص در دوران اولیه پس از تولد، گرسنگی است. در این صورت، کافی‌ است او را در آغوش بگیرید و به او شیر دهید. به بیانی دیگر، برای گریه کودکی که در جایی مطبوع ساعات بسیاری از شبانه‌ روز را در خواب به سر می‌برد، همواره اولین دلیلی که می‌توان متصور شد، نیاز او به غذا و بررسی ساعات و زمان شیردهی است.

گرما یا سرمای زیاد

وقتی در پی رفع گرسنگی کودک، گریه ادامه داشته باشد، ممکن است دلایل دیگری چون حرارت محیط دخیل باشد.

در ذکر درجه حرارت مناسب برای استراحت کودک اختلاف نظر است اما به نظر می‌رسد 24 تا 27 درجه کافی باشد.

از آنجا که سیستم تنظیم درجه حرارت بدن کودکان همچون بخش‌های دیگری از سیستم‌های فیزیولوژیک وی هنوز بخوبی رشد نکرده و کامل نشده، سرما و گرمایی کمتر یا بیشتر از این حدود، سبب شکوه او با زبان گریه می‌شود.

پرخوری و کولیک

کولیک یا قولنج دوران شیرخوارگی هم از دلایل قابل حدس برای گریه در نوزادان است. برخی کودکان شیرخوار معمولا در این حالت سعی می‌کنند پای خود را به شکم نزدیک کرده، به گونه‌ای احساس ناراحتی در ناحیه معده و شکم را همراه با گریه نشان دهند.

معمولا این اتفاق حوالی عصر، غروب و ابتدای شب و از هفته سوم یا چهارم بعد از تولد پیش می‌آید. مالش نرم و آرام شکمی در حالتی که انگار گریه‌هایش به سمت کم شدن می‌رود، ممکن است به حدس‌های بعدی شما برای تشخیص گریه‌های ناشی از کولیک کمک کند.

خستگی

همانند افراد بزرگسال، نوزادی که دائم در یک حالت و وضعیت به سر برد، خسته و رنجیده می‌شود. برخی خانواده‌ها ساعت‌ها کودکشان را در وضعیتی ثابت قرار می‌دهند که سبب عرق کردن یا درد گرفتن بخشی از بدن و احساس خستگی آنها می‌شود.

هرچند گاه هنگام بیداری یا حتی خواب، او را جابه‌جا کنید تا عرق و گرمای احتمالی از بین برود، سپس با تغییری اندک در وضعیت وی دوباره او را در گهواره یا تخت قرار دهید.

صداهای بلند یا ناگهانی

به صدا درآمدن ناگهانی زنگ تلفن، بلندی صدای رادیو یا تلویزیون یا حتی مکالمه دیگران، افتادن ظروف یا وسایل، نورهای شدید، تعدد مهمانان پرسر و صدا، شلوغی و... در ذهن کودکی که هنوز مراحل تکامل را می‌گذراند و بخوبی با آنها آشنا نیست، ممکن است سبب بروز گریه باشد.

بسته شدن راه تنفس

گاهی برخی گریه‌های کودک ناشی از بند بودن مجاری تنفس از راه بینی است. این وضعیت بخصوص مواقعی بیشتر پیش می‌آید که نوزاد در حال خوردن شیر یا مک زدن پستانک، مجبور است هوای مورد نیاز را از مجرای بینی تامین کند که به دلیل گرفتگی راه بینی عملی دشوار و مسبب آشفتگی و ناآرامی خواهد بود.

پزشکان اطفال در این مواقع قطره‌های بازکننده بینی مخصوص کودکان تجویز می‌کنند یا راه‌های ساده‌ای را برای برطرف کردن آن به والدین آموزش می‌دهند.

بیماری

برای گریه‌های طولانی یا توام با بیقراری زیاد، احتمال بیماری را در نظر بگیرید و همواره در این زمینه‌ها از معاینه توسط پزشک اطفال غافل نشوید.

گریه‌های ناشی از بیماری معمولا با گریه‌ها و نق ‌و نوق‌های معمول کودکان فرق دارد. سرماخوردگی، دل‌درد، رودل، بیماری‌های میکروبی و... از شایع‌ترین دلایل اظهار ناخوشی کودکان با زبان گریه است.

سوزش ادراری

هر قدر به نظافت و تمیز کردن کودک اهمیت دهید، باز مواردی پیش می‌آید که پاهای او درون پوشک به سوزش افتد و تنها راه برقراری ارتباط کودک با شما استفاده از زبان گریه باشد.

با تعویض پوشک، تمیز کردن پاها و لحظاتی قرار دادن وی بدون پوشک روی حوله‌ای تمیز می‌توان از عرق‌سوز شدن جلوگیری کرد.

برای کم کردن اثر سوزش ادراری که منجر به سرخی پوست نواحی پا و باسن می‌شود نیز می‌توان پس از مشورت با پزشک از کرم‌های مخصوص رفع جوش استفاده کرد.

بیان احساس

کودکان با احساس کردن و تجزیه و تحلیل رخدادهای اطرافشان در حد و اندازه خود، واکنش‌هایی البته به شیوه خود نشان می‌دهند.

به اعمالی که دوست ندارند اعتراض می‌کنند (مثل خوردن دارویی که به مذاقشان تلخ یا ناسازگار می‌آید، ریختن قطره در بینی، به تن داشتن لباس‌های زبر یا ضخیم و...)، از نحوه بیان نزدیکان‌شان ناراحت می‌شوند (مثل مواقعی که پدر یا مادرشان با اضطراب و تشویش، یا عصبانی و بلند حرف می‌زنند)، با پدر یا مادرشان همدردی می‌کنند (مثل مواقعی که در آغوش یکی از آنها به ضربان تند قلب پدر یا مادر گوش فرا می‌دهند) و... هر چه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و زمان خوابشان کمتر می​شود، زمان بیشتری را در بیداری به سر می‌برند، از زبان گریه استفاده‌های گونا‌گونی می‌برند؛ حتی وقتی از مرحله نوزادی فاصله گرفته‌اند، برای خرید اسباب‌بازی یا رسیدن به خواسته‌های دیگر، گریه را چاشنی رفتار خود می‌کنند. بنابراین، درک بیشتر و زودتر زیر و بم‌های زبان گریه کودکان از سوی والدین، تجربه‌ای‌ است که باید با دقت و حوصله توام شود.(جام جم - ضمیمه چاردیواری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها