موزه مردم‌شناسی

در موزه مردم‌شناسی آثار مردم شهرستان‌های مختلف ایران در زمان قاجار و البته دوران معاصر به نمایش گذاشته شده است. در سال ۱۳۴۷ موزه مردم‌شناسی به کاخ ابیض در مجموعه کاخ گلستان انتقال داده شد؛ کاخ ابیض یکی از کاخ‌های زیبای واقع در مجموعه کاخ گلستان در میدان ارگ تهران است.
کد خبر: ۴۸۵۴۶۲

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جا مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت 200 ساله ایران است. ارگ سلطنتی از سمت شمال در خیابان و میدان امام خمینی (سپه)، از سمت غرب در خیابان خیام، از شرق در خیابان ناصرخسرو و از جنوب در خیابان 15 خرداد و میدان ارگ قرار دارد.‌ شاه طهماسب اول صفوی نخستین پادشاهی بود که در سفرهای خود به قصد زیارت مقبره حضرت عبدالعظیم دستور داد بارویی به طول یک فرسخ به دور قصبه تهران احداث شود. پس از او شاه‌عباس صفوی در قسمت شمالی حصار طهماسبی چهارباغ و چنارستانی احداث نمود که بعدها دیوار بلندی گرد آن بنا کرد و عمارت‌های مقر سلطنتی را در داخل آن ساخت و آن را ارگ نامیدند.

کهن‌ترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است. ‌کاخ ابیض به علت سفیدی رنگ نمای ساختمان، که به شیوه بناهای قرن ۱۸ اروپا گچبری و نماسازی شده بود و نیز به سبب آن که پله‌های سراسری کاخ مرمر سفید رگه‌دار بود، کاخ ابیض نامیده می‌شد. کاخ ابیض از همان ابتدای بنای خود به جلسات هیات دولت اختصاص یافت. جلسات تا سال ۱۳۳۳ شمسی، در این کاخ و در تالار سلطان عبدالحمید تشکیل می‌شد. سال‌۱۳۴۴ به سبب تاجگذاری محمدرضا پهلوی در ضلع غربی و نیز طبقه پایین ساختمان تغییراتی به وجود آمد و از سال ۱۳۴۷ تا به امروز به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها