همه می‌دانیم چاقی و اضافه وزن علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب، می‌تواند عاملی برای بروز دهها نوع بیماری‌ مختلف نیز باشد؛ دیابت، پرفشاری خون، اختلال در چربی‌های خون، بیماری‌های قلبی، سرطان و... همگی از جمله بیماری‌هایی است که در صورت چاقی، احتمال روبه‌رو شدن با آنها افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۴۷۵۵۹۵

همچنین چاقی‌های شکمی یکی از خطرناک‌ترین انواع چاقی‌هاست و هیچ فردی دوست ندارد شکمی بزرگ و ظاهری نامتناسب داشته باشد بنابراین کاملا طبیعی است که افراد به فکر شیوه‌هایی برای کاهش اندازه دور کمر و کوچک کردن شکم‌شان باشند.

متخصصان نیز می‌گویند، ورزش و استفاده از یک رژیم غذایی متعادل، راه‌حل مناسبی برای این گروه از افراد است.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در این‌باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: «چاقی‌ بخصوص در ناحیه شکم می‌تواند خطرات و عوارض بیشتری برای افراد ایجاد کند، چون تجمع چربی در اطراف شکم با چربی‌های خون بدن قابل تبادل است و در نتیجه می‌تواند به طور مستقیم بر میزان چربی‌های خون تاثیر بگذارد.»

به گفته وی، افزایش چربی‌های خون عامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی، عروقی است و به همین دلیل خطر بیشتری برای سلامت افراد خواهد داشت.

شکم آقایان چاق‌تر است

چه کار کنیم تا شکمی صاف و کمری باریک داشته باشیم؟ این سوال خیلی از افراد و بخصوص زنان و مردان جوان است.

دکتر وفا ضمن بیان این‌که احتمال تجمع چربی در ناحیه شکم برای مردان بیشتر از زنان است، می‌گوید: «به صورت طبیعی و به دلیل هورمون‌های جنسی احتمال تجمع چربی در ناحیه شکم برای مردان بیشتر است، اما باید به این نکته هم توجه داشت که زنان پس از سنین یائسگی و به دلیل تغییرات هورمونی در معرض این مشکل قرار می‌گیرند و احتمال چاقی شکمی در خانم‌ها و آقایان برابر می‌شود.»

این متخصص تغذیه تاکید می‌کند: «این نوع چاقی بشدت احتمال بروز بیماری‌های متابولیک و اختلالات قلبی، عروقی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باید به فکر پیشگیری از بروز مشکل یا برطرف کردن آن باشیم.»

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه زمانی شکم فردی چاق‌تر از حد طبیعی به حساب می‌‌آید؟ آیا تنها توجه به ظاهر فرد می‌تواند معیار توجه به بزرگی شکم و هشداری برای او باشد؟

به گفته دکتر وفا، اندازه دور کمر که در ناحیه درست کمر اندازه‌گیری می‌شود، می‌تواند برای تشخیص چاقی شکمی به فرد کمک کند، ولی باید توجه داشت که اندازه استاندارد در کشورهای مختلف متفاوت است.

وی توضیح می‌دهد: «یکی از استانداردهایی که به کشور ما هم نزدیک است چنین تعیین می‌کند که اندازه دور کمر مردان نباید بیشتر از 90 سانتی‌متر و برای خانم‌ها بیش از 82 سانتی‌متر باشد. البته براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت برای تشخیص ساده‌تر، باید مراقب باشید اندازه دور کمرتان کمتر از نصف طول قدتان باشد؛ مثلا برای فردی که قدش 180 سانتی‌متر است، دور کمرش باید کمتر از 90 سانتی‌متر باشد.»

رژیم غذایی برای کوچک شدن شکم

بسیاری از افراد وقتی درباره عوارض چاقی و بخصوص چاقی‌های شکمی اطلاعاتی به دست می‌آورند و نکاتی را در این زمینه می‌شنوند، سریع به فکر رژیم‌های غذایی مختلفی می‌افتند که به تصور خودشان می‌تواند طی یک روز یا یک هفته، مشکل‌شان را برطرف کند.

دکتر وفا درباره اهمیت استفاده از رژیم غذایی متعادل توضیح می‌دهد: «افزایش میزان کالری‌های دریافتی از طریق خوراکی‌هایی که کالری زیادی دارد، عاملی برای بروز چاقی است؛ به این معنا که مازاد کالری به صورت چربی در بدن جمع می‌شود و همان‌طور که گفته شد میان آقایان و خانم‌هایی که در سنین پس از یائسگی هستند این تجمع چربی ممکن است در اطراف شکم ایجاد شده و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.»

با توجه به خطر چاقی ناحیه شکم و همچنین ظاهر نامناسبی که ایجاد می‌کند، افراد زیادی به فکر برطرف کردن این مشکل و کوچک کردن شکم‌شان هستند. اما آیا رژیم غذایی خاصی برای حل این مشکل وجود دارد؟

این متخصص تغذیه به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: «هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که به کمک آن بتوانیم چربی‌های قسمت خاصی از بدن را از بین برده و چاقی‌های موضعی را برطرف کنیم. بنابراین رژیم‌هایی که ادعا می‌شود برای حل مشکل چاقی‌های شکمی موثر است، تنها تبلیغاتی است که افراد را فریب می‌دهد.»

چه باید کرد؟

دکتر وفا به افرادی که می‌خواهند از این مشکل رهایی یابند و چربی‌های ناحیه شکم‌شان را کاهش دهند، توصیه می‌کند: «راه‌حل اصلی برای کوچک کردن شکم، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب است که باید زیر نظر متخصص تغذیه و براساس اصول رژیم درمانی تهیه شده باشد؛ بنابراین نکته مهم این است که کالری‌ دریافتی طی روز که از طریق مواد غذایی کسب می‌شود، کمتر از مقدار کالری مورد نیاز بدن باشد تا فرد کمبود کالری را از ذخایر بدن و ذخایر چربی دریافت کند.»

به گفته وی، اگر همراه با رژیم غذایی کم‌کالری یک برنامه ورزشی مناسب هم وجود داشته باشد نتیجه کار بسیار بهتر خواهد شد.

دکتر وفا با تاکید بر این‌که برنامه ورزشی هم باید اصولی و مناسب باشد، توضیح می‌دهد: «هر برنامه ورزشی کامل در یک دوره از سه مرحله تشکیل می‌شود؛ مرحله اول گرم کردن بدن است که طی آن فرد باید برای شروع ورزش با انجام حرکات سبک و به مدت حدود پنج دقیقه ضربان قلبش را به تدریج افزایش دهد.»

وی ضمن بیان این‌که مرحله دوم، مرحله ورزش هوازی است، می‌گوید: «طی ورزش هوازی ضربان قلب و سرعت تنفس باید 60 درصد حالت استراحت افزایش پیدا کند؛ به طوری که اگر ورزش هوازی در دمای اتاق و با یک لباس معمولی شروع شود، یک فرد عادی پس از گذشت حدود پنج دقیقه عرق می‌کند. پیاده‌روی تند، فوتبال، والیبال، شنا، تنیس روی میز و... همه نمونه‌هایی از ورزش‌های هوازی است.»

این متخصص تغذیه با تاکید بر این‌که هر کس باید براساس توان و ظرفیت خودش ورزش کند، توضیح می‌دهد: «اگر فرد بتواند براساس ظرفیت و توانی که دارد، طوری ورزش کند که مرحله ورزش‌های هوازی به صورت مستمر و بیش از 20 دقیقه ادامه داشته باشد، معمولا پس از آن، مرحله سوختن چربی‌ها آغاز می‌شود.»

دکتر وفا تاکید می‌کند: ورزش کردن مسابقه نیست و هر کس باید فقط براساس توان و ظرفیت خودش ورزش و برنامه‌اش را تنظیم کند.

به گفته وی، مرحله سوم، مرحله ورزش‌های کششی و قدرتی است که اگر در این مرحله حدود پنج تا 10 دقیقه ورزش‌هایی در ناحیه‌ای که می‌خواهیم چربی اضافه آن از بین برود، انجام دهیم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

بنابراین، طبیعی‌ترین و بهترین راه‌حل برای کاهش چربی‌های ناحیه شکم، پیروی از رژیم غذایی متعادل در کنار ورزش مناسب است؛ البته نکته مهم این است که رژیم غذایی باید براساس شرایط و ویژگی‌های فرد و همچنین توسط یک متخصص تعیین شود. علاوه بر این، برنامه ورزشی هم باید براساس توان و خصوصیات جسمی هر فرد به صورت جداگانه انتخاب شود.

نیلوفر اسعدی‌بیگی -‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها