نامیدن روزی به عنوان «ارتباطات و روابط عمومی» و ثبت آن در تقویم کشور، هر چند به دلیل اهمیت هر دو واژه صورت گرفته، اما متاسفانه جایگاهشان هنوز جدی گرفته نشده است.
کد خبر: ۴۷۳۸۱۲


همان گونه که نمی‌توان از نظر دور داشت، واژه‌های ارتباطات و روابط عمومی با دو واژه افکار عمومی و خبرنگاری مکمل یکدیگرند ولی منکر این مساله نیز نمی‌توان شد که روابط عمومی برخی از سازمان‌ها، امروزه به عنوان یک منبع اصلی خبری، ‌متاسفانه از جایگاه اصلی خود نزول یافته و‌به‌جای این که سخنگو و مطلع یک سازمان باشند، به سمت و سوی کارهای تشریفاتی گام برمی‌دارند و تنها با بسنده کردن برگزاری مراسم و نشست‌های داخلی یا سازمانی سفره وظایف خود را برمی‌چینند، بی‌آن که به یاد بیاورند پیشانی مجموعه‌ای هستند که در آن فعالیت می‌کنند.

مگر نه این که روابط عمومی مهم‌ترین پل ارتباطی سازمان با مردم است؟ همان گونه که می‌دانیم، یکی از وظایف مهم روابط عمومی هر مجموعه، پاسخگویی است.

پاسخ یا توضیح به پل ارتباطی‌شان با افکار عمومی که کسی جز خبرنگاران نیستند، هر چند که وظیفه اصلی خبرنگاران تولید خبر و اطلاع‌رسانی صحیح می‌باشد.


اما نباید از نظر دور داشت که فعالان روابط عمومی، گاه به جای آن که نقش تسهیل‌کنندگی در کسب اخبار خبرنگار را داشته باشند، تنها به عنوان عنصر محدودکننده به ایفای نقش می‌پردازند و تنها زمانی حاضر به همکاری با رسانه مورد نظر خود می‌شوند که یا نظر سازمانی آنان تامین گردد یا صرفا زمانی باشد که نشستی خبری صورت گیرد یا خبرنگاری را بابت خبری که دلخواهشان نبوده یا خلاف آنچه هست، ‌درج شده با ارسال جوابیه یا تکذیبیه، مورد هدف قرار دهند.

هر چند این نکته که نگاه و نگرش کلی به روابط عمومی در کشور ما فاصله زیادی با نگرش صحیح به روابط عمومی در دنیا دارد، قابل تامل به نظر می‌رسد اما در دنیای کنونی که علم و فناوری با شدت و شتاب بی‌حد در حال توسعه است ضعف در اطلاع‌رسانی،‌ روزمرگی و ناکارآمدی در حوزه آگاهی‌بخشی با جامعه نابخشودنی است چرا که تنها در صورت شناخت روابط ‌عمومی‌ها از نقش و جایگاهشان می‌توان گره‌های کور بسیاری از معضلات جامعه را گشود.


مرتضی فغانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها