طبیعت زیباست؛ بکر و دست نخورده. اگر این روزها به برخی باغات، صحرا یا دامنه کوه‌ها و تپه‌های حوالی شهر سر بزنید، در کنار نهرها و جوی‌ها، گیاهی معطر و خوشبو همچون پونه، نظرتان را جلب می‌کند.
کد خبر: ۴۷۳۰۸۶

این گیاه نوعی نعنای جنگلی است و بوی فوق‌العاده‌ای دارد. اگر بوی شامه‌نواز آن شما را وسوسه کرد و خواستید آن را بچینید، بدانید که شبیه نعنا ولی کوچک‌تر از آن است.

گیاهی علفی با ساقه‌ای راست و کوتاه به رنگ سبز تند با گل‌های ریز صورتی یا آبی است که برگ‌هایی شبیه نعنا، بیضی اما کوچک‌تر و نوک تیزتر دارد.

ارتفاع آن 10 تا30 سانتی‌متر و تمام اعضای هوایی آن قابل استفاده است. بوی معطر آن کاملا از نعنا قابل تشخیص است و طعم آن در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما پس از مدتی در دهان حس خنکی ایجاد می‌کند.

می‌توانید این گیاه را با ریشه از خاک در آورده و در گلدان کاشته و جلوی پنجره یا در بالکن قرار دهید. در تمام فصول گرم سال، پونه از طریق ریشه تکثیر می‌شود و بوی معطر آن فضای خانه را مطبوع و حشرات موذی را دور می‌کند. همچنین می‌توانید برگ‌های این گیاه خوشبو را خشک کرده و آن را در دوغ، ماست و... بریزید.

طبیعت پونه گرم و نشاط‌آور است. اعصاب و حافظه سالمندان را تقویت می‌کند. برگ‌های آن بادشکن و ضد نفخ است و برای تحریک غدد بزاقی و شیره معده، غذا را به سهولت هضم می‌کند و اشتهاآور خوبی است.

جویدن آن در رفع بوی بد دهان موثر است و به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدباکتریایی، دارویی فوق‌العاده برای رفع عفونت‌های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین بوده و مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند.

تانن آن ماده‌ای قوی و ضد اسهال است و مصرف زیاد آن موجب یبوست می‌شود. این گیاه برای درمان استفراغ و دل‌پیچه نیز مفید است.

مصرف زیاد پونه معده را به سوزش می‌آورد. پونه به دلیل ویتامین C بالا برای تقویت لثه‌ها نیز موثر است. بخور آن برای درمان سینوزیت عفونی بسیار مفید و چای آن برای اسپاسم (گرفتگی) عضلات خاصیت دارد.

عرق پونه خلط‌آور، قابض و بازکننده عروق است و اسانس آن به دلیل دارا بودن «مانتول» خاصیت بی‌حسی موضعی دارد و ضدعفونی‌کننده محیط است.

پونه یک انگل‌زدای قوی است و اگر آن را با عسل بخورید، برای رفع کرم روده نیز موثر است. این گیاه موش، مار و حشرات موذی را فراری می‌دهد و مرهم آن، تحریکات پوستی مثل گزش حشرات و ضرب‌دیدگی را بهبود می‌بخشد.

مهم‌ترین و بارزترین ویژگی پونه کلسیم بالای آن است. این روزها بیشتر پزشکان، مصرف پونه را به خانم‌های یائسه و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و همچنین کودکان در حال رشد توصیه می‌کنند بنابراین کسانی که تمایلی به مصرف شیر ندارند، بهتر است ماست و دوغ را با پونه میل کنند.

زنان باردار پونه نخورند

مصرف زیاد پونه برای زنان باردار مضر است. چراکه می‌تواند ماهیچه‌های رحم را منقبض کرده و سبب سقط جنین شود.

این گیاه به تشدید سردرد کمک کرده و فشار خون و پمپاژ قلب را شدت می‌بخشد. مقدار زیاد آن موجب تشنج شده و برای معده و کلیه مضر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها