دانستن این ‌که چه زمانی برای مسافرت مناسب است و مهم‌تر این‌که در آن زمان چه مکانی به عنوان مقصد انتخاب می‌شود، ازجمله مهم‌ترین عوامل و تاثیرگذارترین آنها در چگونگی سفر و لذت بردن از آن است.
کد خبر: ۴۷۲۵۹۶

شیراز را اغلب مسافران، با چهره نوروزی‌اش به خاطر دارند؛ شلوغ و پرازدحام در کنار همه زیبایی‌هایش، اما بوی بهارنارنج را در باغ‌های خلوت و سرسبز اردیبهشت شیراز می‌توان با تمام وجود استشمام کرد، اعتدال و دلپذیری هوایش را تنها با قدم زدن در کوچه باغ‌های قصرالدشت، چمران، ساحلی و ارم می‌توان حس کرد و می‌توان بی‌هیچ ازدحامی، به خلوت عصرانه یا شبانه و شاید صبحگاهی حافظش دل سپرد. ساعت‌ها و لحظات آرامش‌بخش بهار شیراز که هوش از سر آدمی می‌برد را با هیچ چیز نمی‌توان جایگزین کرد.

هتل‌ها در این زمان خلوت‌اند و با کمترین نگرانی جانبی، سفر دل‌انگیز و خاطره‌انگیزی را می‌توان تجربه کرد، عرقیات تازه از خیابان ناصرخسرو خرید و فالوده شیرازی را بدون انتظار در صف طولانی، در گرمای مطبوع ظهر مزه کرد. می‌توان در بازار وکیل هزار تو چرخید و کوله‌باری از سوغات و ادویه به همراه آورد، البته برای آنان که اهلش هستند، وگرنه سرک کشیدن به سراهای بازار، بی‌هیچ خرید هم خالی از لطف و جاذبه نیست و در همسایگی‌اش، مسجد وکیل، حمام وکیل، مدرسه خان و غروبش در شاهچراغ نمازی گزاردنی و دو گام از خود دور شدن.

هرچند اغلب، نام‌های اماکن تاریخی، باغ‌ها و دیدنی‌های شیراز را چه در داخل شهر و چه در اطراف آن شنیده‌ایم، اما فهرست‌وار هر یک را مختصر معرفی می‌کنیم تا اگر اردیبهشت را به آن دیار گذرتان افتاد، جایی از قلم نیفتد؛ پس از زیارت شاهچراغ و خلوت با حافظ، سعدی و خواجوی شیراز، ‌گذاری داشته باشید بر:

بازار، حمام و مسجد وکیل

در زمان کریم‌خان زند از سال ۱۱۷۲ تا ۱۱۹۳ هجرى قمرى در شیراز بناهایى ساخته شد که به بناهاى وکیل معروف است؛ این مجموعه شامل مسجد، بازار، حمام و آب‌انبار است که در محله درب شاهزاده شیراز واقع شده‌اند.

مسجد وکیل داراى صحن بزرگ، سردر مجلل و ایوان‌هاى بزرگ و وسیع است. این مسجد با کاشى‌هاى معرق زیبا همراه با گل و بوته اسلیمى و کتیبه‌هاى متعدد تزئین شده است. بازار وکیل جنب مسجد قرار دارد و به صورت صلیبى شامل یک رشته بازار شمالی ـ جنوبى و یک راسته شرقی ـ غربى است. در محل تقاطع بازارها چهارسوق بزرگ و زیبایى قرار دارد که گبند بزرگ و مرتفعى آن را در زمره شاهکارهاى معمارى قرار مى‌دهد. این بازار شامل سراهاى بزرگ و متعددى است.

حمام وکیل در غرب مسجد وکیل قرار دارد و سردر آن مزین به کاشیکارى دوره قاجار است. آب‌انبار پشت حمام واقع شده و داراى منبعى بزرگ و عمیق است. روى آب‌انبار بادگیر مرتفعى است که کار تهویه را انجام مى‌دهد.

باغ ارم، عفیف‌آباد، دلگشا و جهان‌نما

باغ جهان‌نما در کنار دروازه قرآن که ساختمان آن در دوره کریم خان زند مرمت و تجدیدبنا شد، از تفرجگاه‌های دیدنی شیراز است.

باغ دلگشا که نزدیک آرامگاه سعدی واقع است، در دوره تیمور از باغ‌های مهم و تفریحی شیراز بود. قدمت این باغ به دوره ساسانی نسبت داده شده و ساختمان موجود در آن، متعلق به دوره قاجاریه است. این باغ در اردیبهشت، فصل چیدن بهار نارنج، بسته است.

باغ عفیف‌آباد با وسعتی حدود 127 هزار مترمربع در تقاطع خیابان عفیف‌آباد و ستارخان قرار دارد. این باغ در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در میان این باغ که گلشن نیز نامیده می‌شود، عمارتی دو طبقه، آب‌نماها و زیرزمین وجود دارد که طبقه زیرین آن، موزه جنگ است.

باغ ارم که بنا و سردر آن از دوره قاجاریه به جای مانده، زیباترین باغ شیراز است. گل‌های زینتی و گونه‌های متنوع گیاهی موجود در این باغ، آن را به باغ گیاه‌شناسی دانشگاه شیراز تبدیل کرده است.

خانه زینت‌الملوک

در محله قدیمی بالاکفت شیراز که امروزه خیابان لطفعلی‌خان زند از آن می‌گذرد و در ضلع غربی نارنجستان قوام، عمارتی زیبا قرار دارد که متعلق به خاندان قوام‌الملک بوده و به خانه زینت‌الملوک معروف است. این عمارت که به فاصله یک کوچه از نارنجستان قوام قرار گرفته و به وسیله یک راه زیرزمینی به آن مرتبط است، «اندرونی قوام» و محل رفت و آمد محارم به آنجا بوده است و شامل 20 اتاق تودرتو است. این اتاق‌های تودرتو دارای یک طبقه زیرزمینی بزرگ هستند که امروز تبدیل به موزه مفاخر فارس شده است. این بنای باشکوه، از دوره قاجاریه با تالار آینه‌ای بی‌نظیر و قدمتی 150 ساله است که از آثار برجای مانده از دوره قاجاریه است. اتاق‌های این بنا در طبقه اول به یکدیگر راه دارند، به گونه‌ای که می‌توان بدون واردشدن به حیاط، از جنوبی‌ترین اتاق به شمالی‌ترین آنها راه پیدا کرد.

پاسارگاد

در 138 کیلومتری شمال شهر شیراز، در جاده آسفالته آباده به شیراز، کمی دورتر از جاده امروزی، (حدود 3 کیلومتر) به بقایای شهری می‌رسیم که از سازه‌های باستانی بر جای‌ مانده از دوران هخامنشی است. پاسارگاد در دشتی به ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا و با مساحت تقریبی 15 در 20 کیلومتر در حصار کوهستان واقع شده است. بنای اصلی این مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، قبر کوروش کبیر است که سکویی ۶ پله‌ای است با قاعده مربع مستطیلی به وسعت ۱۶۵ مترمربع. اتاقی کوچک به وسعت 7/5 مترمربع که سقف، شیب بامی دارد و ضخامت دیوارهایش به 1/5 متر می‌رسد.

نقش رستم

یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار باستانی سرزمین فارس است که آثار مهمی از دوران عیلامی، هخامنشی و ساسانی را در خود جای داده است. در دل این کوه قبر چند نفر از پادشاهان هخامنشی نهفته است که از راست به چپ به خشایارشا، داریوش کبیر، اردشیر اول و داریوش دوم منسوب هستند.

در برابر کوه نقش رستم، در قسمتی گود، ساختمان مکعب بسیار زیبایی قرار داد که آن را کعبه زرتشت، پیامبر ایران باستان می‌نامند. این اثر تاریخی و دیدنی در 6 کیلومتری تخت‌جمشید و در جاده جدید مرودشت ـ شیراز قرار دارد.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام که به باغ قوام هم معروف است به دستور قوام‌الملک دوم که در عهد قاجار، خودش و فرزندانش حاکمان فارس بوده‌اند ساخته شد. ساخت این باغ و کاخ موجود در آن 10 سال به طول انجامید. این بنا دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی است که توسط یک راه زیرزمینی به هم مربوطند. قسمت بیرونی، کاخی مجلل جهت برگزاری تشریفات و پذیرایی از مهمانان خارجی بوده است. این باغ با ردیف درختان نارنج و باغچه‌های پرگلش به نارنجستان قوام معروف شده است.

 

 

ارگ کریمخانی

ارگ کریم‌خان در مرکز شهر شیراز قرار گرفته است. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌ و پس از این که کریم‌خان زند شیراز را به​عنوان پایتخت خود و این مکان را به عنوان محل زندگی‌اش انتخاب کرد، به ارگ کریم‌خان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌ عنوان زندان استفاده می‌شد و در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و 6 اتاق مسکونی در دو طرف آن است. ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی است.

برج و باروی چهارگانه به انضمام خندقی که سابقا دور آن حفر شده بود نیز نقش دفاعی بنا را بر عهده داشته‌اند. ضخامت دیوارها در پایه ۳ متر و در بالا 2/8 متر است. ارتفاع برج‌ها نیز ۱۵ متر است و از آجر ساخته شده‌اند.

تخت‌جمشید

تخت‌جمشید، پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس یا چهل منار که در شهرستان مرودشت در شمال فارس واقع است، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت مجلل و تشریفاتی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده ‌است. در این شهر باستانی، مجموعه کاخ‌هایی به نام تخت‌جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش کبیر، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها مخصوصا نوروز بوده است. تخت‌جمشید با نام‌های پارسه، هزارستون، چهل‌منار و پرسپولیس نیز معروف است. تخت‌جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ کیلومتری شیراز قرار دارد.

نرگس لطیف‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها