خلیج‌فارس ما

کد خبر: ۴۷۰۶۳۷

«دریاها گودال‌های بزرگی در روی کره زمین هستند که از آب پر شده اند و به دریاهای دیگر راه دارند».

و بعد برای دانش‌آموزان توضیح داد که در شمال و جنوب ایران دریاچه‌ها و دریاهای بزرگی وجود دارد. دریاچه خزر که بزرگ‌ترین دریاچه جهان است در شمال واقع شده و در جنوب هم دریای عمان و خلیج‌فارس را داریم.

نام خلیج‌فارس که به میان آمد علیرضا که میز اول نشسته بود فوری دستش را بالا آورد. آقای معلم از او خواست که حرفش را بزند و او هم گفت: آقا اجازه یه سوال مهم داشتیم.

‌‌ـ‌ خب بپرس.

‌‌ـ‌ آقا ببخشید می‌شه برامون درباره خلیج‌فارس بیشتر صحبت کنید و بگید از کی اسمش فارس بوده؟

بعد از سوال علیرضا یکدفعه همه کلاس با هم از آقا خواستند که برایشان در مورد خلیج‌فارس حرف بزند.

آقای معلم یک نگاهی به بچه‌ها انداخت و با اشاره دست از آنها خواست ساکت بشوند و با لبخند گفت: باشه، باشه در مورد خلیج‌فارس صحبت می‌کنیم به شرط این که شلوغ نکنید.

بچه‌ها که ساکت شدند او گفت: البته موضوع درسمون این نیست، اما هر چی بدونم براتون می‌گم.

پسر‌ها آرام شدند و آقای معلم شروع کرد:

خلیج‌فارس دریایی است در جنوب کشورمان که مابین ایران و شبه جزیره عربستان قرار گرفته و از طریق تنگه هرمز در شرق به دریای عمان و اقیانوس هند ارتباط دارد و به دلیل داشتن منابع نفت و گاز دارای اهمیت بسیاری است. در کنار این دریا 3 استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان قرار گرفته‌اند و چندین جزیره هم دارد که مهم‌ترین آنها کیش، قشم و خارک هستند و انواع ماهی‌ها در آن زندگی می‌کنند مثل همین ماهی‌هایی تزیینی که شما اونارو توی آکواریوم‌ها می‌بینید و البته کوسه هم دارد که باید مواظب باشید یه وقت شماهارو نخوره!

بچه‌ها کمی خندیدند و بعد دوباره آقای معلم ادامه داد: و اما چرا نامش فارس است. سال‌ها قبل آریایی‌ها به این سرزمین آمدند و سرزمین‌شان را ایران نامیدند و در تمام طول تاریخ به قوم پارس شهرت داشته‌اند، البته در بعضی کتاب‌ها هم آمده که مردم سایر کشورها آنها را با نام پارس می‌شناخته‌اند و به همین دلیل این دریا خلیج پارس یا فارس نام گرفت و در تمام کتاب‌های تاریخی و جغرافیایی قدیمی ـ چه فارسی وچه عربی و حتی دیگر زبان‌ها ـ این خلیج را پارس نوشته‌اند در ضمن باید بگویم اگر به نقشه‌های قدیمی ایران در طول دوره‌های مختلف تاریخی نگاه کنید، می‌بینید که تمامی سرزمین‌های کناری خلیج‌فارس متعلق به ایران بوده و خلیج کاملا در داخل خاک ایران قرار داشته است و می‌شود گفت از زمان‌های بسیار دور که انسان نوشتن تاریخ را شروع کرده از این دریا با نام پارس نام برده شده است و ما هم باید سعی کنیم همیشه نامش فارس بماند.

آقای معلم چند لحظه‌ای ساکت شد وبعد دوباره گفت: خب بچه‌ها فکر کنم تا همین اندازه کافی باشه. اگر خواستید در مورد خلیج‌فارس بیشتر بدانید باید بروید و مطالعه کنید، اصلا هر کسی یک تحقیق خوب درباره خلیج‌فارس تهیه کنه و بیاره یک جایزه خوب پیش من داره.

علیرضا که از حرف‌های آقای معلم درباره خلیج‌فارس خیلی خوشش آمده بود و احساس خوبی به او دست داده بود با خودش تصمیم گرفت یک مطلب خوب درباره خلیج بنویسد تا بتواند جایزه را بگیرد و همانجا به ذهنش آمد که نام کارش را بگذارد: «خلیج همیشه فارس».

رضا بهنام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها