سیما رادمنش ‌/‌ گروه اقتصاد

زمزمه افزایش قیمت نان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از تعیین تکلیف قیمت نان پس از مشخص شدن قیمت خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد طی 2 هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۴۶۴۸۰۱

تعیین قیمت نان از سال گذشته و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وارد فاز جدیدی شده و دیگر از قیمت‌های غیراقتصادی برای نان خبری نیست. در واقع با تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای هر کیلو در حدود 330 تومان دیگر دولت یارانه‌ای بابت آرد نداده است و اردیبهشت ماه سال گذشته بود که با حذف یارانه آرد که پیش از این با قیمت هر کیلو 75 ریال به نانوایان داده می‌شد قیمت آن با حذف یارانه به بیش از 400 تومان در هر کیلو افزایش یافت که همین موضوع باعث افزایش قیمت انواع نان شد.

هر چند قیمت نان تا پایان سال گذشته تغییری‌ نیافت اما پیش از این مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده بود که از فروردین‌ سال 91 قیمت نان به‌طور کامل آزاد خواهد شد و دیگر دولت قیمت نان را تعیین نخواهد کرد اما تحقق یافتن این موضوع با تردید‌هایی روبه‌روست.

در حال حاضر با شروع سال جدید دوباره زمزمه افزایش قیمت نان آغاز شده است. عباس قبادی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با «جام‌جم» اظهار کرد: تعیین قیمت آرد بستگی به قیمت خرید تضمینی گندم دارد؛ بنابراین ابتدا باید شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص کند تا سپس قیمت آرد و نان در کمیته‌های استانی تعیین تکلیف شود که پیش‌بینی می‌شود تا 2 هفته‌‌ آینده این موضوع مشخص شود.از سوی دیگر یوسف احمدی رئیس انجمن صنفی نانوایان سنتی تهران معتقد است که با توجه به استرات‍‍ژیک بودن محصول نان نمی‌توان قیمت نان را به‌طور کامل آزاد کرد اما آن را باید متناسب با افزایش تورم و هزینه‌ها تغییر داد.

وی در گفت‌وگو با «جام‌جم» اظهار کرد: قیمت نان سال گذشته فقط یک‌بار افزایش یافت، این در حالی است که نرخ تورم افزایش یافته و لازم است با توجه به افزایش دستمزدها قیمت‌ها تغییر کند.

به گفته رئیس انجمن صنفی نانوایان سنتی تهران، با توجه به افزایش هزینه‌ها افزایش 20 درصدی قیمت‌ها معقول است اما اگر قیمت آرد افزایش یابد نیاز است که افزایش بیشتری صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها