آیا تا به حال برایتان سوال شده که سوغات کشور ترکیه چیست؟ یا شاید هم فکر کرده‌اید که ترکیه سوغات بخصوصی که نظر ما ایرانی‌ها را با داشتن اقلام متنوع به خود جلب کند، ندارد یا این‌که صنایع دستی آنها از لحاظ فرهنگی به ما خیلی نزدیک است.
کد خبر: ۴۵۸۹۶۵

همان‌طور که می‌دانید صنایع دستی از ابتدای خلقت انسان و در شرایط محیطی مختلف وجود داشته است. نمونه‌های اولیه صنایع دستی برای برآورده کردن نیاز اولیه بشر به وجود آمده است. صنایع دستی که بعدها به دلیل شرایط محیطی بهبود و تغییر پیدا کرد، بازتاب ذوق هنری و خصوصیات فرهنگی آن جامعه است.‌ صنایع دستی ترکیه نیز از به هم پیوستن ارزش‌های اصیل و سرمایه‌های فرهنگی‌ شهرهای مختلف به وجود آمده که برگرفته از تاریخچه هزار ساله آناتولی است. از صنایع دستی ترکیه می‌توان به فرش‌، قالیچه، پارچه و حصیربافی، نخ‌ریسی، سفالگری، قلاب‌دوزی، تولید محصولات چرمی، ساخت آلات موسیقی، ساخت ظروف‌ مسی، حصیربافی، نمدبافی، نجاری و ساخت اشیای چوبی، خطاطی، ساخت طلا و جواهرات، صنایع فلزی و صنایع شیشه‌ای اشاره کرد.

انواع بافته‌ها از صنایع دستی ترکیه است که قدمت بسیاری در آنتالیا دارد و در زمان‌های قدیم برای گذراندن معاش زندگی در مناطق مختلف استفاده می‌شده است. برای بافندگی از محصولات خام نظیر پشم، موهر، پنبه و ابریشم استفاده می‌شود.

قلاب‌دوزی نیز یکی از نمونه‌های ظریف صنایع دستی ترکیه است که با وسایلی نظیر سوزن، قلاب یا شاتل انجام می‌شود که در حاشیه‌دوزی‌ها یا در قسمت‌های اصلی لباس یا هر چیز تزئینی به کار می‌رود و براساس نوع قلاب‌دوزی، اسامی متفاوتی به خود می‌گیرد. این نوع صنایع معمولا در نواحی و شهرهای قونیه، بورسا، ازمیر، آنکارا، آیدین و... انجام می‌شود.‌ در دوره عثمانی، طلا و جواهرات اهمیت زیادی در گسترش امپراتوری پیدا کرد. بعد از عصر برنز در آناتولی،‌ با ترکیب برنز با مس و انجام تکنیک‌ها و روش‌های مختلف، فلزاتی نظیر طلا و نقره را با قالب به شکل‎های مختلف درمی‌آوردند و با تراشیدن و حکاکی روی آنها، شکل‎های زیبایی به آن می‌دادند. امروزه نیز از مس و قلع روی‌اندود شده برای ساختن ظروف و وسایل آشپزی استفاده می‌شود.

همچنین در آن زمان، ساخت شیشه‌های رنگی با مدل‌ها و فرم‌های مختلف که یکی از نمونه‌های ظریف کار دستی مردمان ترکیه است، گسترش یافت. شاید جالب باشد بدانید حرزهایی که برای جلوگیری از چشم بد استفاده می‌شود، اولین بار توسط صنعتگران روستای ازمیر ساخته شده و امروزه در هر نقطه از آناتولی می‌توان این حرزها و مهره‌ها را پیدا کرد.‌ حصیر یا سبد بافته شده از جنس نی و شاخه‌های درخت بید و زین‌های ساخته شده از نمد نیز جزو آن دسته از آثار هنری است که در زمان‌های قدیم خصوصا در مناطق روستایی و دامدار کاربرد داشته است.

توصیه می‌کنیم اگر به ترکیه سفر داشتید، برای مقایسه هم شده سری به مرکز فروش صنایع دستی این کشور بزنید و شباهت‌ها و تفاوت‌های کارهای دستی ایران و ترکیه را بسنجید و قدری در آن تامل کنید.

سمیه عیقرلو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها