با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس نهم در اسفندماه امسال مخصوصا از وقتی که ثبت‌نام داوطلبان ورود به مجلس صورت گرفت، فضای فکری و ذهنی آحاد اقشار و طیف‌های مختلف به سمت انتخابات در حال حرکت و شکل‌گیری است. طبیعی است اولین گروهی که بیش از دیگران وارد این فضای فکری می‌شوند، افرادی هستند که به عنوان نامزد برای ورود به صحنه انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.
کد خبر: ۴۵۰۴۹۷

از میان 285 نماینده فعلی مجلس هشتم بیش از 260 نفر آنها در انتخابات آتی ثبت‌نام کرده‌اند، از این رو طبیعی است که از جمله اولویت‌های ذهنی و برنامه‌های اول این افراد شرکت در انتخابات پیش رو و فراهم آوردن مقدمات آن و قرار گرفتن در فهرست‌ها و ائتلاف‌ها یا ورود به صورت مستقل به صحنه انتخابات و در نهایت موفقیت در این رقابت است. چنین کاری فی‌نفسه نه‌تنها امری ناپسند نیست، بلکه عین رعایت و تقید به آداب و رسوم رقابت پارلمانی است، اما آنچه نباید مغفول بماند این است که مجلس هشتم در آخرین روزها و فرصت‌های باقیمانده، برنامه‌های مهمی را در دستور کار دارد که امید است با درایت نمایندگان تحت تاثیر فضای جدید انتخاباتی در مجلس قرار نگیرد. از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها موضوع بودجه سال 1391 است. معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز اعلام کرد دولت تا پیش از انتخابات، لایحه بودجه را به مجلس ارائه خواهد کرد. با توجه به ضیق وقت تا پایان سال و همچنین انتخاباتی شدن فضای مجلس و کشور بیم آن وجود دارد که لایحه بودجه با دقت و سرعت لازم که نتیجه آن تصویب بموقع لایحه پس از بررسی‌های لازم در سال 90 است، بررسی نشود و بخش مهم کار به سال آینده موکول شود.

با توجه به این که در هر دوره مجلس بخشی از نمایندگان، برای دور بعد برای نمایندگی انتخاب نمی‌شوند، طبیعی است که آغاز کار پروژه سنگین بودجه، در خردادماه برای آن عده از نمایندگانی که رای نیاورده و در مجلس بعد نخواهند بود، تبدیل به کاری شاق، ناخوشایند و کم‌راندمان خواهد شد.

از این‌رو انتظار موکلان نمایندگان مجلس هشتم آن است که نمایندگان در ماه‌های پایانی این دوره مجلس نسبت به رسیدگی به موارد مهمی چون لایحه بودجه عمومی کشور اهتمام لازم را ورزیده و حتی تکلیف برخی امور غیر از لایحه بودجه همچون گزارش کمیسیون‌هایی که باید به صحن علنی بیاید هم روشن شود.

جلال برزگر / دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها