در شمال بخارست، در یک منطقه شلوغ مسکونی در مرکز پایتخت رومانی مکانی مخفی وجود دارد که دولت این کشور سال‌هاست از آن محافظت می‌کند. تحقیق رسانه‌ها حاکیست که این مکان زندان مخفی سازمان سیا است.
کد خبر: ۴۴۴۶۶۰

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماموران سابق سیا این ساختمان را شناسایی کرده و گفته‌اند که مظنونان بازداشتی در آنجا زندانی و تحت شکنجه قرار می گرفتند.

ساختمان مذکور به یک سازمان رومانیایی به عنوان "اورنیس"( ORNISS) تعلق دارد که اطلاعات طبقه بندی شده ناتو و اتحادیه اروپا را بایگانی می کند.

تحقیق روزنامه "زوددویچه سایتونگ" و شبکه تلویزیونی "آ.ار.د" (ARD) آلمان حاکیست که یکی از مظنونان زندانی در این بازداشتگاه مخفی، خالد شیخ محمد بوده است، فردی که به سازماندهی حملات 11 سپتامبر اعتراف کرده است.

خالد شیخ محمد در ماه مارس سال 2003 در پاکستان دستگیر شد. وی که از سال 2006 به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل شده، در حال حاضر در انتظار محاکمه به سر می برد.

ساختمانی که خبرنگاران آلمانی می گویند زندان مخفی سیا بوده، متعلق به سازمان بایگانی کننده اطلاعات محرمانه دولتی، اورنیس، است که در خیابان "مورس" در شهر "بخارست" واقع است.

سازمان اورنیس هرگونه استفاده سیا از ساختمان‌های متعلق به خود را تکذیب کرده است.

یکی از ماموران سابق سیا که می گوید مرتبا به این ساختمان مراجعه می کرده، گفته است: این مکان محرمانه بود و مقام‌های رومانیایی هرگز به استقبال من نمی‌آمدند.

مساله وجود شبکه‌ای از بازداشتگاه‌های مخفی سیا در شماری از کشورها از جمله رومانی نخستین بار در سال 2005 مطرح شد، که واشنگتن آن را تکذیب کرد.

در سال 2007 شورای اروپا، رومانی را متهم کرد که زندانی مخفی را در خود جای داده است. اتهامی که مقامات رومانی آنرا تکذیب کردند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز این گزارش را "جهت دار و مغشوش" توصیف کرد و اعلام کرد که فعالیت‌های این سازمان قانونی بوده است.

در سال 2006 جرج بوش، رییس جمهوری وقت آمریکا، اذعان کرد که شماری از افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی در زندان‌هایی که سیا در خارج از این کشور اداره می کند، زندانی هستند، اما در مورد مکان این زندان‌ها توضیحی نداد.

در سال 2010 در یک تحقیق بی.بی.سی اعلام شد که سیا از یک زندان مخفی در لهستان استفاده می کرده و در همانجا خالد شیخ محمد را با استفاده از القای حس خفگی تحت بازجویی قرار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که در انجام این تحقیق با "زوددویچه سایتونگ" و شبکه تلویزیونی "آ. ار.د" همکاری داشته ادعا می کند که بازداشتگاه مخفی در رومانی در سال 2003 و بعد از تصمیم سیا به تعطیلی بازداشتگاه مخفی‌اش در لهستان راه اندازی شده است.

این خبرگزاری در تحقیقش مطالبی را از شماری از مقام‌های سابق آمریکا که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، نقل کرده است.

آنها گفتند که زیر زمین ساختمان "بازداشتگاه مخفی" در رومانی از شش سلول پیش ساخته تشکیل شده بود که در هر کدام یک ساعت، نصب و جهت قبله هم با پیکانی مشخص شده بود.

آنها گفته‌اند که روش القای خفگی برای بازجویی در رومانی مورد استفاده قرار نمی گرفته است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها