اختصاصی جام‌جم آنلاین از دریاچه ارومیه

بارش‌های اخیر غفلت نیاورد

بارش های اخیر اگر چه موجب بالا آمدن سطح دریاچه شده، اما این موضوع نباید موجب غفلت مسئولان از احیای این دریاچه شود.
کد خبر: ۴۳۹۰۸۶

موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد آن یکی از چالش ها میان مسئولان استان آذربایجان غربی بخصوص نمایندگان استان در مجلس است. بارش های اخیر اگر چه موجب بالا آمدن سطح دریاچه شده، اما این موضوع نباید موجب غفلت مسئولان از احیای این دریاچه شود.

به گزارش جام جم آنلاین، سال گذشته هنگام تصویب برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه کل کشور برای این منظور ردیفی در نظر گرفته شد. خبرنگار ما در همین رابطه با سه نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته است:

سطح آب دریاچه بیش از 30 سانی متر بالا آمد
 

سید سلمان ذاکر با بیان اینکه در همه امور باید به خدا توکل کرد، افزود: از مهر ماه تا کنون به علت بارش، سطح آب دریاچه بیش از 30 سانی متر بالا آمده است.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی دراز مدت برای احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: باران بعنوان یک نعمت الهی نباید مسئولان را مغرور کند تا از برنامه ریزی و اتخاذ سیاست درست در این زمینه دست بکشند.

نماینده ارومیه در مجلس گفت: مدیریت انسانی برای احیای دریاچه ارومیه لازم و ضروری است.

ذاکر با اشاره به تخصیص 500 میلیارد تومان برای احیای این دریاچه افزود: بارندگی های اخیر موجب خوشحالی مردم منطقه شد چرا که باعث نجات این دریاچه از مرگ حتمی شده است.

خوشحالی کشاورزان

نادرقاضی پور نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه مردم استان آذربایجان غربی بخصوص کشاورزان از بارش های اخیر خوشحال هستند، گفت: بارندگی ها نسبت به سال گذشته بهتر بود.

وی با اشاره به افزایش سطح آب دریاچه ارومیه افزود: آنچه باعث افزایش سطح آب دریاچه شده همان بارندگی در فضای دریاچه بوده است . البته در ارتفاعات این بارندگی ها بصورت برف است و آبی سرازیر نمی شود.

این نماینده اظهار داشت: از رودخانه هایی که باید آب به دریاچه سرازیر شود مثل روخانه نازلو، باران دوز و شهرچای هنوز آبی سرازیر نشده چرا که این رودخانه ها خود تنشنه هستند.

قاضی پور با بیان اینکه در طول سالهای گذشته چهار متر سطح آب دریاچه کاهش داشته اضافه کرد: افزایش سطح آب دریاچه ارومیه ناچیز بوده است.

وی گفت: این بارندگی نباید دولت را از اقدامات عملیاتی برای احیای و انتقال آب به دریاچه غافل کند.

با وضعیت مطلوب فاصله داریم

جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده ارومیه با بیان اینکه بارندگی های اخیر برخلاف ادعاهای مطرح شده، بیشتر ازپنج سانتی متر بر سطح آب اضافه نکرد، گفت: ما در حال حاضر با طراز اکولوژ‍یک دریاچه ارومیه  5 متر و 10 سانتی متر قاصله داریم.


وی افزود: البته با طراز سال 1353 که یکی از طراز های مبنایی برای مقایسه دریاچه ارومیه است، شش متر و 10  سانتی متر قاصله است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها