گلستان با داشتن جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوان محل مناسبی برای طبیعت گردی و برگزاری تورهای گردشگری در چهار فصل سال است، درحالیکه ظرفیت های توریسم فصول سرد سال در این استان همیشه سبز به فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۴۳۸۷۱۹

سالانه بیش از 15 میلیون مسافر از مناطق مختلف کشور به گلستان سفر می کنند که سهم فصل های پاییز و زمستان از این تعداد گردشگران بسیار ناچیز است.

از سوی دیگر، بیشتر برنامه های گردشگری و ستاد تسهیلات سفرهای گلستان حول محور برنامه های تابستانه و بهاره متمرکز شده است و عملا این ستاد در فصل های سرما فعالیت چندانی ندارد.

فعالیت کمرنگ ستاد تسهیلات سفرهای گلستان در فصل سرما بویژه پاییزه و زمستان درحالیست که این ستاد عنوان ستاد دائمی تسهیلات سفرها را برخود دارد و باید در طول سال فعال باشد.

وجود جاذبه های فراوان طبیعت گردی و تفریحی و داشتن جاذبه های تاریخی بیشمار در استان گلستان، ضرورت برنامه ریزی جامع و هدفمند برای بهره گیری از ظرفیتهای گردشگری فصل سرما را در این نقطه از کرانه خزر الزامی می سازد.

جاذبه های گردشگری گلستان در فصول بهار و تابستان به دلیل برخورداری از شرایط جوی پایدار بیشترین آمار گردشگران را از آن خود کرده‌اند؛ اما سفر در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل مسائل آموزشی و همچنین سرمای هوا دچار رکود می‌شود.
 
فصل‌های پاییز و زمستان به ویژه آخرین فصل سال در زمینه سفر و گردشگری از اقبال چندانی برخوردار نیستند و همواره شاهد رکود صنعت گردشگری در این فصول از سال بوده‌ایم؛ این در حالی است این 2 فصل از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار هستند.
 
به تاکید کارشناسان گردشگری، از دلایل رکود گردشگری زمستانه و فصل سرما نبود اطلاعات کافی در خصوص گردشگری زمستانه است که تاثیر زیادی در کاهش آمار سفرهای فصل زمستان دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با بیان اینکه استان دارای قابلیت‏های فراوان گردشگری است و در فصل‎های پیک سفر با حضور گردشگران و مسافران مواجه می‎شود گفت: متاسفانه زمستان فصل رکود سفر و تورهای گردشگری است.
 
قربان عباسی با اشاره به فعالیت 45 دفتر خدمات مسافرتی در این استان ادامه داد: این دفاتر خدمات مسافرتی، می‎توانند با برنامه‎ریزی تورهای ورزشی زمستانی، شامل کوهنوردی و اسکی و بازدید از طبیعت زمستانی و دیدنی این استان، نسبت به جذب گردشگران و مسافران در این استان اقدام کنند.
 
عباسی افزود: برگزاری جشنواره‏های زمستانی و طبیعت‏گردی و حضور گردشگران در فصل زمستان، موجبات رونق صنعت گردشگری را در استان فراهم خواهد آورد.
 
وی تصریح کرد: استان گلستان با توجه به موقعیت خاص آب و هوایی و وجود اقلیم‎های متفاوت و وجود جنگل، دشت، کوه و دریا، با طی مسافتی مختصر در استان، جذابیت خوبی برای برنامه‎ریزی جشنواره‌های زمستانی است.
 
عباسی همچنین به برپایی جشنواره صید و صیادی به عنوان جذابیت پاییزی این استان اشاره داشت و اذعان کرد: وجود اسکله‎های بندری در این استان و همچنین جزیره آشوراده با وجود رستوران دریایی، جذابیت دیگری است که می‎تواند در فصل رکود گردشگر به یاری صنعت گردشگری آمده و گردشگران را به نگارستان ایران دعوت کند.
 
وی برنامه‎ریزی برای جشنواره‎های زمستانی و صید و صیادی را برای جذب بیشتر گردشگر ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد: با این اقدامات، جذابیت‎های گردشگری این استان بیش از پیش معرفی شده و شاهد رونق صنعت گردشگری در استان گلستان باشیم.
 
به گفته کارشناسان ، پتانسیل ورزش های زمستانی در گلستان در سطح بالایی است و ارتفاعاتی نظیر توسکستان، دراز نو، سیاه مرز کوه و وجود جنگل های خزری و سواحل دریای خزر از جمله ظرفیتها برای توسعه توریسم زمستانه است.

از طرفی وجود برف فراوان همراه با آسمان آفتابی که به ندرت می توان این شرایط را در اروپا پیدا کرد موجب شده است که گلستان به عنوان یکی از مهم ترین کانون های طبیعت گردی زمستانی، توان بالقوه ای را برای طرح در عرصه جهانی داشته باشد.

در حال حاضر سفرهای پاییزه و زمستانه فقط به استانهای خاص محدود شده است و سرمایه گذاری کافی برای استفاده از این ظرفیتها در استانهایی نظیر گلستان صورت نگرفته است.
 
گلستان 17 تالاب دارد که چهار تالاب آن ارزش بین المللی دارد و شروع فصل سرماه و کوچ پرندگان مهاجر به این مناطق می توانند جاذبه های فراوانی برای گردشگران زمستانه داشته باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها