شیراز ـ خبرنگار جام‌جم: کار برداشت خرما از نخلستان‌های 13 شهرستان استان آغاز شده است. محمد حسن کرد، کارشناس مسوول سازمان جهاد کشاورزی این استان افزود: امسال به‌ رغم وجود خشکسالی و کاهش شدید سفره آب‌های زیرزمینی، محصول درختان نخل از نظرتولید کاهش چندانی نداشته است.
کد خبر: ۴۳۴۸۳۱

وی گفت: بیش از 150 هزار تن ارقام خرما (زاهدی، شاهانی، پیارم، خاصوئی، هلیله‌ای، برهی، کبکاب و لشت) تا اواخر مهرماه از نخیلات این استان چیده می‌شود و به بازارهای داخلی و کشورهای حوزه خلیج فارس، امارات، پاکستان و کشورهای اروپایی عرضه و صادر خواهد شد که بیش از 22 میلیارد تومان (22 میلیون دلار) ارز آور خواهد بود.

جلفا ـ خبرنگار جام‌جم: اولین جشنواره انار «یاقوت بهشت» به همت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جلفا در روستای مرزی میسن از توابع بخش سیه رود این شهرستان برگزار شد.

رضا مظلومی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن محصول انار سالم و ارگانیک، پتانسیل‌های سواحل ارس و ایجاد انگیزه در کشاورزان و باغداران منطقه بیان کرد و افزود: هم اکنون در 150 هکتار از اراضی سواحل رودخانه ارس و در روستاهای قولان، میسن، اشتبین، دوزال و کردشت انار کشت می‌شود.

رشت ـ ایسنا: معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان گفت: از محل اعتبارات احیای تالاب انزلی، بخشی به احیای گوهررود و زرجوب اختصاص می‌یابد.

کیهان هاشم‌نیا افزود: هم‌اکنون وضعیت زیست‌محیطی این دو رودخانه واقع در مرکز شهر بسیار نامطلوب بوده و مورد آزار مردم و مسافران است و پاکسازی آنها باید در اولویت کارهای احیای زیست‌محیطی استان قرار بگیرد.

کرمانشاه ـ ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: به یمن حضور رهبر فرزانه انقلاب در استان، بازدید از کلیه موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه رایگان است. ‌جلیل رحیمی افزود: بازدید از کلیه موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی باستانی استان کرمانشاه از ساعت 15 دیروز چهارشنبه (بیستم مهر) تا جمعه شب (22 مهر) رایگان است.

بندرعباس ـ ایسنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از هدررفت آب، اجرای پوشش بتنی کانال‌های آبیاری ضروری است که این پوشش کانال‌ها از نفوذ آب در خاک و رشد بی‌رویه علف‌های هرز در کف کانال‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه موجب افزایش سرعت انتقال آب و تسریع در آبدهی باغ‌ها می‌شود. ‌جعفر زیرراهی افزود: 93 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی استان از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که به دنبال آن در بیشتر نقاط استان شاهد کسری مخازن آب هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مردم آگاهی ندارند که اضافه برداشت آب از منابع زیرزمینی و به تبع آن نشست دشت‌ها چه تبعاتی در پی دارد.

اهواز ـ فارس: سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان از وقوع هوای شرجی در شهرستان اهواز به میزان صد درصد خبر داد و گفت: این شرایط ادامه دارد.

نادر شفی‌خدایی افزود: شرایط آب و هوایی استان از روز گذشته تغییر کرده و در شرایط کنونی در راهدار اهواز هوای شرجی صد درصد و اشباع شده گزارش شده است.

وی با اشاره به شرایط به وجود آمده در شهر اهواز و سیار شهرهای استان گفت: در شهر اهواز و سایر شهرهای استان به دلیل وجود هوای خنک و توزیع رطوبت مه غلیظ تشکیل شده است که در اهواز شعاع افقی دید به 100 متر و در شهرهای ساحلی این شعاع دید به کمتر از 100 متر رسیده است.

کاشان ـ فارس: رئیس اداره تولیدات بهبود گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان از شروع برداشت محصول به، از سطح 85 هکتار باغات بارور این شهرستان خبر داد.

سیدمصطفی قمصری افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 765 تن محصول به، از باغات شهرستان کاشان برداشت شود.‌وی عملکرد متوسط محصول به در واحد سطح در سال جاری را 9 تن ذکر و گفت: متوسط این محصول در شرایط معمولی 15 تن است که امسال به دلیل سرمازدگی، گرمازدگی و وضعیت نامساعد جوی، این عملکرد تاکنون به 6 تن کاهش یافته ‌است.

اهواز ـ فارس: رئیس اداره جهاد کشاورزی اندیمشک از آغاز برداشت 21 هزار تن هندوانه پاییزه در این شهرستان خبر داد و گفت: محصول در فصل پاییز بسیار خوب بوده است.

سیدهدایت موسوی افزود: بیش از 600 هکتار از اراضی شهرستان اندیمشک زیر کشت محصول هندوانه پاییزه رفته است. این محصول بلافاصله پس از برداشت روانه بازار خواهد شد و از افزایش قیمت در بازار نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی گفت: نوع محصول هندوانه امسال از مرغوبیت مناسبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود از مجموع اراضی زیر کشت 21 هزار تن هندوانه برداشت شود.

ساری ـ ایرنا: مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور گفت: از آغاز اجرای طرح خرید تضمینی تا روز گذشته، حدود 30 هزار تن برنج پرمحصول از کشاورزان مازندرانی خریداری شده است. ‌رضا افرازه افزود: از این مقدار، 16 هزار و 500 تن از سوی شالیکوبی‌ها و بقیه نیز در مراکز خرید این شرکت خریداری شده است. ‌وی با اشاره به پرداخت بهای برنج پرمحصول به کشاورزان، گفت: تاکنون حدود 380 میلیارد ریال به شالیکاران مازندران پرداخت شده و پیگیری به منظور پرداخت بقیه مطالبات در حال انجام است.

رشت ـ واحد مرکزی خبر: صید ماهیان استخوانی از دریای خزر آغاز شد.‌ براساس مجوز کمیسیون عالی صید، صیادان گیلانی هر ساله از 20 مهر صید این نوع ماهیان را از دریای خزر آغاز می‌کنند. مدیرکل شیلات گیلان در مراسم جشن آغاز فصل صید گفت: 4300 صیاد گیلانی در قالب 56 شرکت تعاونی پره از آستارا تا چابکسر رسما وارد دریا شدند و صید را شروع کردند.‌حجت سعیدی با اشاره به این که گیلان حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی دارد، افزود: بیشترین صید صیادان گیلانی‌ ماهی سفید، کفال و سوف است. فصل صید ماهیان استخوانی در خزر 6 ماه است و تا آخر فروردین ادامه دارد.

اصفهان ـ واحد مرکزی خبر: 5 اثر تاریخی شهرستان سمیرم امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم با اعلام این مطلب افزود: این آثار شامل تل (تپه)‌ رزگون، تل نقاره، تل شاهی، تل لجه و طاقچه بت در فهرست آثار ملی ثبت شدند.‌سجاد افشاری افزود: تل شاهی از دوره هخامنشی و تل‌‌های رزگون، نقاره، لجه و طاقچه بت از آثار به یادگار مانده دوره ساسانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها