آشنایی با اماکن گردشگری

مجموعه جهانی تخت سلیمان

اجرای طرح مرمت این مکان تاریخی از سال آینده آغاز می‌شود

محققان آلمانی تخت سلیمان را مرمت می‌کنند

سرپرست پایگاه دائمی مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب در استان آذربایجان غربی از امضای توافق نامه همکاری با گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان برای مرمت و استحکام بخشی این مجموعه جهانی خبر داد. به گزارش مهر، فرهاد عزیزی افزود: بر اساس این موافقتنامه که در تکاب به امضا رسید، مقرر شد طرح حفاظت از ایوان خسرو به عنوان مهم‌ترین بخش این مجموعه تهیه و اجرا شود.
کد خبر: ۴۳۳۱۹۸

وی گفت: همکاری در حفظ و مرمت بخش‌های دیگر این مجموعه جهانی طی مدت 5 سال از دیگر موارد این توافق نامه همکاری با این دانشگاه آلمانی است.

عزیزی بیان کرد: سرپرست این گروه متخصص آلمانی بر عهده پروفسور «ولفرام یگر» مدیر گروه طراحی سازه دانشکده معماری دانشگاه درسدن بوده که تاکنون در مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی جهانی از جمله ارگ بم مشارکت داشته است.

پروفسور ولفرام یگر در این نشست نیز گفت: مطالعه این طرح امسال آغاز و اجرای آن سال آینده به اتمام می‌رسد و داربست‌هایی که برای نگهداری آنها از سال‌ها قبل برپا شده است برداشته می‌شود.

تخت سلیمان یا شهر گنجک (شیز) در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در یک دره سرسبز در بلندی 3000 متری، سرشار از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی ـ تاریخی واقع‌شده که قله 3 هزار و 200 متری بلقیس در آنجا قرار دارد. ویرانی‌های به‌جامانده از آتشکده آذر گشنسب، آتشکده پادشاهان و جنگاوران بر پیرامون دریاچه‌ای همیشه جوشان و روی صخره‌ای سنگی ناشی از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگ، آثار معماری خاص مانند چهار طاقی آتشکده و سازه‌های آیینی وابسته بدان، نیایشگاه آناهیتا، کاخ‌های دوران ساسانی و ساختمان‌هایی مربوط به سلاطین ایلخانی قرار دارد.

این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت است و در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتانویسان عرب آن را «شیز» گفته‌اند، گذشته‌نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه تمام این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.

آثار بناهای دوره‌های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل یافت شده است.

مهم‌ترین آثار به‌جامانده آن آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است.

برخی آثار ساسانی دیگر نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان ساخته شده است.

محوطه باستانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی به مساحت ۷۴ کیلومتر مربع چهارمین اثر تاریخی است که سکوت ۲۴ ساله ایران را در عرصه بین‌المللی شکست و سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها