شهرها و جاذبه‌ها

قلعه ضحاک جهانی می‌شود

قلعه ضحاک، تنها اثر به‌جا مانده از دوره اشکانی که درمرمت است، با بیش از 3000 سال قدمت بر فراز کوه منفرد، از مکان‌های مهم اقوام مانایی و مادها بوده است. این قلعه نزدیکی شهرستان عجبشیر در استان آذربایجان شرقی و یکی از مکان‌های دیدنی است که در ارتفاع 2300 متری از بستر رودخانه قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۲۲۳۵۱

یافته‌ها حاکی از آن است که از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره تیموری در این قلعه زندگی وجود داشته است. این قلعه زیبا، دارای معماری آجری با پایه‌های خشتی و سنگ با ملات گچ است که مرمت و حفاری در آن ادامه دارد و هر سال به کشفیات جدیدی در آن می‌رسیم. پرونده این قلعه برای ثبت جهانی در یونسکو در حال آماده سازی است .

قلعه ضحاک (آژدهاک) یا داش قلعه در 28 کیلومتری‌ شرق‌ عجبشیر و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در 95 کیلومتری جنوب تبریز قراردارد.

به گزارش مهر، قدمت قلعه ضحاک به اقوام مانایی و مادها برمی‌گردد و در تاریخ نام‌های متعددی از جمله ضحاک، آژدهاک، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ و قلعه گویی داشته است. این قلعه نخستین بار توسط‌ یک هیات‌ باستان‌شناسی ‌آلمانی‌ در سال‌ 1971 مورد بررسی‌ و تحقیق‌ قرار گرفته‌ است.

آثار برجا مانده از برج‌های نیم استوانه‌ای به نام دروازه قلعه و پوشش دیوارها که از سنگ‌های مکعب مستطیلی است، قدمت آن را تا دوره ساسانی می‌رساند؛ ولی سفال‌های به دست آمده از این قلعه مربوط به سده‌های 6 و 7 هجری است. از این قلعه که به عنوان یک دژ استفاده می‌شده، از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوارهای آن کنده کاری شده است.

در داش‌ قلعه‌ ضحاک، تک حفره‌هایی‌ نیز دیده‌ می‌شود که‌ تمام‌ آن‌ را در صخره‌های‌ عمودی‌ کوه‌ کنده‌اند، علاوه‌ بر اینها آب‌ چشمه‌ای‌ که‌ در دامنه‌ کوه‌ مقابل‌ قرار دارد با فشار متوسط‌ لوله‌هایی‌ که‌ در زمین‌ کار گذاشته‌ شده از روی‌ پشته‌ مابین‌ گذشته‌ و به‌ ارتفاع‌ قلعه‌ می‌رسد.

مسیر لوله‌ آب‌ از روی‌ بستری‌ که‌ در زمین‌ به‌ وضوح‌ نمایان‌ است،‌ معلوم‌ می‌شود بعلاوه‌ تکه‌های‌ متعددی‌ از لوله‌های‌ گلی‌ و بقایایی ‌از قالب‌ سنگی‌ که‌ با بی‌قیدی‌ از بستر کنده‌ شده‌ در اطراف‌ دیده‌ می‌شود.

این‌ قلعه‌ از تاراج‌ و کندوکاوهای‌ غیرمجاز در امان‌ نبوده‌ و فضای‌ اطراف‌ قلعه‌ پوشیده‌ از حفره‌هایی‌ است‌ که‌ توسط‌ غارتگران‌ برای‌ به دست‌ آوردن‌ عتیقه‌، زیرورو شده‌ است‌.

شهرستان هشترود در فاصله 133 کیلومتری تبریز قرار گرفته که وجود محوطه‌های باستانی فراوان مبین ارزش‌های تاریخی و سابقه تمدنی این منطقه است.

قلعه ضحاک، بقعه بایزید بسطامی و مسجد جامع هشترود در زمره شاخص ترین آثار این شهرستان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها