وقتی می‌گوییم یزد، به طور طبیعی باید بنویسیم گوهری در دل کویر با آب و هوایی خشک و بیابانی یا شهر مردمان متدین و دارالعباده و... اما بگذارید این بار جور دیگری درباره یزد بنویسیم، بگذارید بنویسیم همین چند روز پیش بود که خبر ثبت جهانی 9 باغ ایرانی تیتر رسانه‌ها شد و در میان آنها یکی هم «باغ‌دولت‌آباد» یزد بود. باغی زیبا با عمارت و بادگیرهایی مرتفع، گل‌هایی خوشبو، درخت‌های انگور و از همه مهم‌تر چراغ‌هایی که درون یک فانوس، زیبایی و روشنایی منحصر به فردی به آن بخشیده‌اند.
کد خبر: ۴۱۵۶۶۳

به قول یکی از دوستان شاعر که در شعری عاشقانه با عنوان «یزد» سروده بود:

یزد

کویر ندارد

یزد

بیابان ندارد

یزد باغی است پُر از گل‌های مریم

با ستارگانی که شب را

آنقدر روشن می‌کنند

که چشم‌هام

راه بیفتند در چشم‌هات...

*

این شب‌ها

باد از هر طرف که می‌وزد

بادگیرها

در باغ دولت‌آباد

موسیقی نام تو را کوک می‌کنند

واقعیت هم همین است یزد شهر شیرینی است و آنقدر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری دارد که نمی‌توان به این شهر سفر کرد و حداقل چند روزی را در آن ماندگار نشد. اصلا خود قدم زدن در کوچه‌ها و بافت قدیمی‌ این شهر چنان آرامش و لذتی به انسان می‌بخشد که انگار در خود تاریخ قدم می‌زنید و نیازی هم نیست که حتما مانند یک توریست برنامه ریزی کنید و به اماکن تاریخی متعدد و خاصی سر بزنید.

اما یکی از اماکن تاریخی که مربوط به زرتشتیان است، آتشکده آنهاست. این بنا در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد و شامل ساختمان مشجری است که خود ساختمان قدمت چندانی ندارد اما آن آتش مقدس زرتشتیان که باید همیشه روشن نگه داشته شود، در این آتشکده نگهداری می‌شود. قدمت آتش آتشکده آن طور که در بالای آن نوشته و توضیح داده شده است، به هزار و پانصد سال می‌رسد! در خیابان کاشانی موزه آینه هم قرار دارد و اگر آنجا رفتید حتما سری هم به موزه یا تالار آینه بزنید که بسیار زیباست.

حمام خان، خانه لاری‌ها، خانه ملک‌التجار، آب انبار، مسجد جامع و... هم از دیگر اماکن و بناهایی است که در طول مدت اقامت شما در یزد واقعا ارزش بازدید را دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها