خوردنی‌های تابستانی

کد خبر: ۴۱۵۵۲۵

فصل تابستان زمان مناسبی برای پختن غذاهای ساده و سالم است، غذاهایی که نیاز زیادی برای انتظار پخت نداشته باشند و بتوان در یک مدت کوتاه آنها را آماده کرده و حتی به شکل سرد به مصرف رساند.

محققان و دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که مصرف مواد غذایی کاملا طبیعی و سالم در فصل گرم تابستان، هم رفع عطش کرده و هم ابتلا به گرمازدگی یا بیماری‌های دیگر را کمتر می‌کند.

با این که فصل تابستان ممکن است خاطره پیک‌نیک‌ها، چیپس‌ها و دسرهای شکلاتی خوشمزه را در ذهن تداعی کند، اما متخصصان تغذیه معتقدند در این فصل دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، راحت‌ترین کار است.

در فصل تابستان، سبزیجات و میوه‌های تازه به میزان فراوان در دسترس است؛ بنابراین فرصت‌ها برای انتخاب گزینه‌های تغذیه‌ای سالم‌تر، فراهم می‌شود. بنابراین با وعده‌های غذایی سالم و تمرینات ورزشی مناسب در این فصل حتی می‌توانید تمام وزن اضافی و ناخواسته خود را از بین ببرید.

غذای تابستانی

بهترین مواد غذایی که می‌توان از آنها برای تهیه غذاهای فصل تابستان استفاده کرد، ماهی‌ها، سبزیجات و میوه‌ها هستند.

اولین غذایی که در فصل تابستان می‌توان آن را در زمان کوتاهی تهیه و سرو کرد، فیله ماهی است. برای تهیه این غذای لذیذ، ابتدا فیله ماهی آزاد را کبابی کرده، سپس با گوجه‌فرنگی و ریحان آن را صرف می‌کنید. ماهی‌ها‌ به دلیل داشتن امگا ـ ۳ سرشار از مواد مغذی بوده و برای سلامت هم مناسب هستند. علاوه بر راحتی پخت و تهیه، مصرف ماهی‌‌ مانع از بروز سرطان پوست و سوختگی‌های پوستی ـ که مختص تابستان است ـ می‌شود.

دومین غذای سالم و ساده فصل تابستان، انواع کیک‌های میوه‌ای هستند. در این فصل از یک طرف میوه‌های فراوان و خوشمزه‌ای یافت می‌شود، از طرفی کیک با چای یا شربت می‌تواند عصرانه خیلی خوبی برای گرمای عصر تابستان محسوب شود. البته باید به این نکته توجه کرد که برای تهیه کیک‌های میوه‌ای از شکر کمتری استفاده شود.

نوشیدنی‌های تهیه شده از انواع آبمیوه‌های طبیعی هم می‌تواند از تشنگی جلوگیری کند. همچنین آب سبزیجات هم می‌تواند برای رفع تشنگی مثمرثمر واقع شود. آب انگور، آب هلو و آب سبزیجاتی چون گوجه‌فرنگی از بهترین نوشیدنی‌ها بویژه برای کودکان است.

اما کارشناسان تغذیه، غذاهای سبک و ساده دیگری را هم پیشنهاد می‌دهند. کته با کره و پنیر که می‌توان با افزودن کمی ادویه آن را لذیذتر کرد، غذای خوشمزه و لذیذی محسوب می‌شود. آب دوغ و خیار هم می‌تواند پای ثابتی برای شام تابستان باشد.

اگر ترجیح می‌دهید به جای این غذاهای ساده و سنتی، سراغ غذاهای مدرن‌تر بروید، باز هم پیشنهادهایی وجود دارد. سالاد ماکارونی با مرغ ازجمله این غذاهای ساده و سالم تابستانی است. در این سالاد از ماکارونی، نخودفرنگی و قارچ، هویج و تکه‌های مرغ استفاده می‌شود. این غذا می‌تواند یک میان وعده سالم باشد. در صورتی که علاقه داشته باشید می‌توانید از کاهو یا کلم و گوجه‌فرنگی هم در آن استفاده کنید.

بهتر است در کنار این سالاد از نوشیدنی‌های سبک مانند دوغ یا یک لیوان آب هویج استفاده شود. این وعده غذایی سبک و مناسب برای هوای گرم تابستان است.

حتما بنوشید

نوشیدن آب در فصل تابستان در کاهش یا افزایش وزن تاثیری ندارد. بنابراین توصیه می‌شود هنگام احساس تشنگی با خیال راحت آب بنوشید.

دکتر فریده شیشه‌بر، متخصص تغذیه در این خصوص به ایسنا می‌گوید: با توجه به این ‌که در فصل تابستان، تعریق و خروج آب از بدن افزایش می‌یابد، لازم است مقدار زیادی آب نوشیده و میوه‌های آبدار مصرف شود. مصرف میوه‌های آبدار به عنوان میان‌وعده در فصل تابستان توصیه می‌شود، زیرا این میوه‌ها می‌توانند آب از دست رفته بدن را تامین کرده و دمای بدن را کاهش دهند.

او با اشاره به این ‌که برخی افراد تصور می‌کنند نوشیدن آب موجب کاهش اشتها می‌شود، ادامه می‌دهد: این تصور نادرست است، زیرا آب در معده باقی نمی‌ماند و به این ترتیب میل به خوردن غذا را کاهش نمی‌دهد. البته نوشیدن مایعات به صورت شربت می‌تواند موجب کاهش میل به خوردن غذا شود، همچنین نوشیدن بیش از حد آب، پیش از وعده غذایی موجب افزایش حجم معده می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید می‌کند: میوه‌های آبدار در فصل تابستان باید به صورت میان ‌وعده مصرف شوند و نباید به هیچ وجه مصرف میوه را جایگزین وعده غذایی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها