اتفاق روز

پرواز آخر

شاتل فضایی آتلانتیس دیروز برای آخرین بار محوطه پرتاب مرکز فضایی کندی را به لرزه درآورد تا کتاب شاتل‌های فضایی برای همیشه بسته شود. آتلانتیس چهارمین شاتل فضایی ساخته شده از ناوگان پنج‌تایی این وسایل حمل و نقل فضایی است که طی دوران ۲۶ ساله خدمت خود، مأموریت‌های فضایی بسیار مهمی انجام داده است. پروازهای فضایی شاتل‌ها با مأموریتSTS-1 توسط شاتل کلمبیا آغاز شد و با این مأموریت که STS-135نام گرفته است، به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۴۱۴۹۰۳

شاتل فضایی آتلانتیس اولین سفر خود به فضا را در سال ۱۳۶۴ انجام داد و طی ۳۲ پرواز فضایی قبلی خود جمعا ۲۹۳ روز و ۱۸ ساعت و ۲۹ دقیقه و ۳۷ ثانیه در فضا بوده است و ۱۵۵ فضانورد سفر خاطره‌انگیز خود به فضا را با این اتوبوس فضایی تجربه کرده بودند، البته همه آنها الزاما بلیت رفت و برگشت نداشته‌اند. نه نگران نباشید، نه کسی در فضا جا مانده و نه موجودی فضایی، اشتباهی سوار شاتل آتلانتیس شده است. از آنجا که بسیاری از مأموریت‌های آتلانتیس به مقصد ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی و «میر» بوده است، برخی از فضانوردان تازه نفس جای گرم و نرم خود در شاتل را به یک فضانورد خسته از اقامت طولانی در ایستگاه فضایی داده‌اند. مأموریت جاری آتلانتیس علاوه بر آخرین بودن، یک ویژگی مهم دیگر نیز دارد. این دومین مأموریت شاتل‌های فضایی است که تنها با ۴ خدمه پروازی صورت گرفته است. کریستوفر فرگوسن، ۴۹ ساله و فرمانده این مأموریت، سومین باری است که به فضا سفر می‌کند. داگلاس هارلی فضانوردی ۴۴ ساله است که قبلا فقط یک بار به فضا رفته و این بار در آخرین پرواز آتلانتیس، سکان این شاتل را به عنوان خلبان در دست دارد. ساندرا مگنوس که ۴۶ سال دارد و قبلا 2 بار تجربه فضانوردی داشته، این بار به عنوان کارشناس عملیات رفته است تا نام خود را در کنار نام پر آوازه سالی راید، نخستین زن شاتل سوار، به عنوان آخرین خانم مسافر شاتل‌های فضایی ثبت کند.

شاتل فضایی آتلانتیس پس از مأموریت ۱۲ روزه و بازگشت به زمین قرار است برای همیشه در مرکز فضایی کندی، جایی که ۳۳ بار آنجا را با سروصدای فراوان به قصد فضا ترک گفته است، باقی بماند و بخش قابل اعتنایی از موزه و نمایشگاه این مرکز را تشکیل دهد.

شهرام یزدان‌پناه / دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها