شهرکرد ـ ایرنا: معاون عمرانی وزیر کشور با تاکید بر لزوم اختصاص اعتبار به ایمن‌سازی روستاهای کشور گفت: 187 روستای چهارمحال و بختیاری در خطر رانش قرار دارد. حمیدرضا ارشادمنش افزود: ایمن سازی شهرها و روستاها در برابر زلزله و بلایای طبیعی از برنامه‌های وزارت کشور و دستگاه‌های خدمات‌رسان است. وی افزود: 32 گسل فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان روی گسل «سنندج سیرجان» قرار دارد.
کد خبر: ۴۱۰۸۹۵

ارومیه ـ ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: شمال استان با پدیده فرونشست زمین مواجه است. حسن عباس‌نژاد در دومین جلسه شورای اداری آذربایجان غربی، افزود: نتیجه این فرونشست یا به عبارت بهتر فروچاله‌ها، کاهش عمر سدهای آبی استان است به طوری که امروز سدهای استان دارای عمری 30 ساله هستند؛ ما در اینجا اعلام خطر می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر به این موضوع توجه شود.

بوشهر ـ مهر: رئیس سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: 13 هزار تن خرمای تولیدی سال گذشته کشاورزان استان بوشهر هنوز به فروش نرسیده است. سیدحسین حسینی محمدی در نشست شورای کنترل و نظارت استان بوشهر افزود: در همین خصوص امکانات خاصی در نظر گرفته شده تا آنان بتوانند محصول خود را در میادین میوه و تره‌بار عرضه کنند. باید برنامه‌ریزی و مطالعات اولیه جهت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان و کشور جهت عرضه محصول خرما توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

زنجان ـ ایرنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: سدهای «گلابر» و «کینه ورس» در این استان به طور همزمان امروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شوند.

جعفر فهیمی افزود: سد گلابر با اهداف تامین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد اشتغال احداث شده است. وی با اشاره به این‌که این سد بزرگترین سد شهرستان ایجرود از نظر مقدار و ذخیره سالانه آب استان زنجان است، اظهار داشت: به لحاظ اقتصادی و کشاورزی نیز این سد اهمیت بسیار بالایی برای منطقه دارد.

یاسوج ـ مهر: معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مشاهده گونه نادر «سیاه گوش» در منطقه حفاظت شده دنا خبر داد.خدارحمی گفت: این گونه چندین بار توسط محیط‌بانان در گردنه «میمند» منطقه حفاظت شده دنا مشاهده شد و کارشناسان پروژه تنوع زیستی زاگرس موفق شدند شبانه با دوربین تله‌ای از آن تصویربرداری کنند.

ایلام - مهر: مصوبه احداث راه‌آهن ایلام بعد از گذشت 5 سال و انجام مطالعاتی در این زمینه به این دلیل که توجیه اقتصادی ندارد، لغو شد. مجتبی اعلایی استاندار ایلام در این خصوص گفت: مطالعات این بخش به پایان رسیده، اما در ماده 32 به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی مبنی بر تاثیر مثبت بر سرمایه‌گذاری متوقف شده است ولی تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای ایجاد راه‌آهن ادامه دارد.

بجنورد ـ ایسنا: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: قائم مقام وزارت راه و ترابری دستور تامین اعتبار و آغاز عملیات اجرایی چهار بانده کردن 50‌کیلومتر از مسیر چمن بید به جنگل گلستان را صادر کرد.

محمدرضا عفتی افزود: اکنون تعریض فاز یک محور بجنورد به آشخانه توسط پیمانکار در دست اقدام است و فاز دوم این مسیر نیز از کریک تا چمن بید که مجموع 2 فاز 70 کیلومتر است بزودی عملیاتی خواهد شد.

ارومیه ـ مهر: معاون حفظ، احیا و ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌ غربی از ثبت فناوری تهیه دوشاب از آب انگور استان در فهرست آثار ملی و معنوی کشور خبر داد.

وحید احمدی ثبت فناوری تهیه دوشاب، مراسم جشن انگور مسیحیان و فنون و شیوه‌های نمک‌گیری از دریاچه ارومیه را3 میراث معنوی استان عنوان کرد که موفق به دریافت شماره ثبت شدند. وی گفت: مراسم دوشاب‌پزان به عنوان یکی از مراسم رایج در آذربایجان ‌غربی به هنگام برداشت محصول انگور بوده که در طول سالیان دراز، سینه به سینه منتقل شده و امروزه می‌توان شاهد اجرای این مراسم در جای ‌جای استان بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها