در مرزهای دانش

قدم زدن در فردا

پیش بینی آنچه که در آینده روی خواهد داد همواره با هیجان همراه است. اما زمانی که این پیش‌بینی درباره این باشد که دهه آینده وضعیت زندگی روزمره مردم چگونه خواهد بود و فناوری‌های نوظهور چگونه زندگی مردم را دستخوش تغییرات قرار می‌دهند، هیجان موضوع بیش از هر زمان دیگری خواهد بود.
کد خبر: ۴۰۸۸۰۲

نشریه New scientist این موضوع را از جهات گوناگون مورد ارزیابی قرار داده است که مطالعه نتایج آن خالی از لطف نخواهد بود.

ربات‌هایی که برای برقراری ارتباط ویدئویی راه دور ساخته می‌شوند از جمله فناوری‌های نوظهوری هستند که در دهه آینده چیزهای زیادی درباره آنها خواهیم شنید. به همین دلیل شاید چندان کار خوشایندی نباشد اگر در حال صحبت کردن با یکی از این ربات‌ها باشیم و ناگهان صدای آن را کم کنیم.

در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر جهان، نصب تابلوهای تبلیغاتی آن هم از نوعی که انبوهی از داده‌ها را نمایش دهند رویداد عادی خواهد شد. در این تابلوها طیف گسترده‌ای از داده‌ها منتشر می‌شود و عابران و رانندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند. همزمان با پیشرفت فناوری‌های نوین نرم‌افزارهایی نیز تولید می‌شوند که هر آنچه را که تا پیش از این نیز تصورش برایمان سخت بوده به واقعیت تبدیل می‌کنند.

در کنار تمامی این تغییر و تحولات، رواج یافتن چاپگرهای سه بعدی جان تازه‌ای به هیجان نهفته در زندگی روزمره انسان‌ها می‌دهند. این چاپگرها می‌توانند هر چیزی را به صورت سه بعدی تولید کنند، حتی جواهرات! با این حال فناوری‌های دیگری نیز هستند که هیجان زندگی در دهه آتی را دو چندان خواهند کرد.

به عنوان مثال امکان برقراری ارتباط میان مغز انسان و سیستم‌های رایانه‌ای از جمله اتفاقات خوشایندی است که بدون شک در دهه آینده روی خواهد داد و دانشمندان از آن برای ارائه فناوری‌های دیگر استفاده خواهند کرد. در کنار تمامی این پیشرفت‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است که مردم سراسر جهان را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کنند.

با استفاده از این ابزار جهانی می‌توان پیش‌بینی‌های دقیق‌تری درباره آینده انجام داد.

این پیش‌بینی‌ها حتی می‌تواند درباره وضعیت اقتصادی جهان باشد. در این راستا ارائه فناوری‌هایی نظیر کیف پول‌های الکترونیکی نیز دور از ذهن نخواهد بود. این کیف پول‌ها جای تبادلات سنتی و رایج پول در سراسر جهان را می‌گیرند، هر چند به نظر می‌رسد با استفاده از این کیف‌ها خرج کردن پول سریع‌تر می‌شود.

مترجم: سعید حسینی

شورای دبیران نشریه New scientist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها