با اوج گیری قیام مردمی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا مردم لیبی در 28 بهمن 1390 برای پایان دادن به 4 دهه حاکمیت قذافی قیامی سراسری را آغاز کردند.
کد خبر: ۴۰۴۴۹۰

هرچند که در هفته‌های اولیه مردم توانستند پیشروی بسیاری برای رسیدن به خواسته‌های خود داشته باشند اما ورود ناتو به صحنه به بهانه تامین امنیت مردم این موازنه را با چالش مواجه ساخت. 

کشورهای غربی در حالی حملات نظامی را در قالب ناتو اجرا کردند که در عرصه دیپلماسی نیز تحرکات گسترده‌ای را در پیش گرفتند. در این راستا کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیدار رسمی بنغازی مرکز نیروهای مخالف قذافی وارد شد، هدف اولیه وی از این سفر تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در این منطقه به نام حمایت از معارضان قذافی عنوان شده است.

هرچند که غربی‌ها برآنند تا اهداف بشردوستانه را برای اقدامات خود نشان دهند اما روند تحولات نشانگر تحرک گسترده آنها برای مصادره قیام مردمی در جهت منافعشان است. اشتون در حالی به بنغازی رفته که پیش از این فرانسه، آمریکا و انگلیس با دعوت از سران مخالفان قذافی وعده‌هایی به آنها داده بودند و اکنون اشتون مکملی براین وعده‌ها یعنی تاسیس دفتر اروپا در بنغازی را اجرا می‌کند.

بسیاری از ناظران سیاسی برای عقیده‌اند که اروپا با این تحرکات تلاش دارد تا میزان همراهی مخالفان قذافی با خواسته‌های خود را مور سنجش قرار دهد و سپس در مورد آینده لیبی مبنی بر عبور از قذافی و یا تجزیه لیبی تصمیم گیری نماید.

 نکته مهم در اقدامات غربی‌ها از جمله سفر اشتون آنکه غرب تلاش دارد تا چنان وانمود سازد که حاصل تحولات نه خواسته‌های مردمی بلکه سیاستها و تدابیر غرب بوده تا در نهایت از ناکامی خود در برابر بیداری ملتهای عربی جلوگیری کنند. در کنار این مسائل نگاه شخصی خانم اشتون به تحولات لیبی نیز امری قابل تامل است.

اشتون در دوران کاری خود به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی اعضاء و مردم به دلیل عدم حضور فعال در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و ناتوانی در حفظ منافع غرب و اجرای آنچه مردم اروپا اقدامات بشر دوستانه نامند در موجی از انتقادها قرار گرفته است. کارنامه وی در حوزه سیاست خارجی چندان موافق نمی‌باشد. براین اساس وی با بازیگری‌های جدید در تحولات لیبی و مسائلی مانند ایران، سعی در نمایش اقتدار خود دارد تا شاید از میزان انتقادها بکاهد.

در مجموع می‌توان گفت که سفر اشتون به بنغازی مرحله دیگری از تکاپوی غرب برای مصادره قیام مردم لیبی و بهره برداری از این دیدار در نشست‌های بین‌المللی نظیر جی 8 فرانسه (جمعه) به عنوان مولفه قدرت غرب می‌باشد که دستاورد آن نیز جز ادامه بحران در لیبی و کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه نخواهد بود.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها