پرورش‌خلاقیت‌کودکان

کد خبر: ۳۹۵۳۹۲

با وجود این‌که گریه‌های کودک و نیاز به حضور پدر و مادر برای رفع نیازهای اولیه‌اش‌ مهم است، اما ارتباط برقرار کردن با کودک و تاثیرگذاری والدین بر زندگی او نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای داردکه نباید فراموش شود. البته سایر بزرگ‌ترها نیز در این رابطه نقشی اساسی و موثر دارند: معلم، خواهر و برادر، دوستان و هر کسی که با کودک در ارتباط است باید در این رابطه دقت داشته باشد.

بنا برنظر متخصصان کودکان تا حدود سن 8 سالگی در اوج خلاقیت خود بوده و هر آنچه در این سنین می‌آموزند تاثیری فوق‌العاده بر آینده آنها خواهد داشت، اما اگر با خودتان فکر می‌کنید خلاقیت چه تاثیری بر زندگی کودک دارد و چرا مهم است، خوب است بدانید که خلاقیت قوه تخیل کودک را بهبود بخشیده و آن را پرورش می‌دهد.

خلاقیت همچنین می‌تواند پایه و اساس مهارت‌های اولیه‌ای باشد که کودک در طول زندگی به آنها نیاز پیدا می‌کند. علاوه بر این موارد کودک خلاق بهتر می‌تواند با پدر و مادر خود ارتباط برقرار کند. در نهایت نیز او بهتر از دیگران قادر خواهد بود تفریح کرده و سرگرم شود و در عین حال نکاتی را نیز بیاموزد.

اما اگر شما هم فرزند کوچکی دارید و می‌خواهید خلاقیت او را پرورش دهید، بهتر است بدانید که به شیوه‌های مختلفی این کار انجام می‌شود. یکی از این راهکارها انتخاب اسباب بازی مناسب و البته مفید است. در حقیقت هنگام انتخاب اسباب‌بازی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اسباب‌بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن کودک وظیفه آموزش او را نیز به عهده دارند. در واقع اسباب‌بازی‌ها و دیگر محصولات تفریحی که امروز در دسترس کودکان قرار دارند، چنانچه درست انتخاب شوند می‌توانند مهارت‌های زندگی آنها را نیز بهبود بخشیده و نکاتی را به آنها بیاموزند. در حقیقت فرزند شما می‌تواند همه چیز از عدد و کلمات گرفته تا رنگ‌ها و موجودات را در همین بازی‌های کودکانه بیاموزد.

اما پدر و مادر نیز در این رابطه نقش مهمی داشته و همیشه باید کودک را تشویق کنند تا از ذهن و تخیل خود استفاده کند. بنابراین مشخص است که تعامل والدین نیز در این رابطه مهم و تاثیرگذار است.

یکی دیگر از ابزارهای مهم و سودمند برای تقویت و پرورش خلاقیت کودکان کتاب‌ها هستند. کتاب‌های نقاشی، داستان‌ها، شعرها و هر نوع کتابی می‌تواند به بهبود تخیل و خلاقیت آنها کمک کند. البته در این راه بهتر است ابتدای داستان را برای کودک خوانده و سپس بخواهید خودش انتهای داستان را تعریف کند. با این بازی‌های ساده و دلنشین می‌توانید خلاقیت او را نیز افزایش داده و بهبود بخشید.

بازی‌هایی مانند جورچین‌ها هم با به‌کارگیری فکر و منطق کودک، می‌توانند تاثیری فوق‌العاده داشته باشند. البته با استفاده از این گونه بازی‌ها کودک رنگ‌ها، اعداد و مفاهیمی این چنین را نیز خیلی بهتر خواهد آموخت.

www.pondered.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها