شاید اصلی‌ترین مشکل در امپراتوری 11میلیارد دلاری رومن آبراموویچ، مالک متمول و روس تیم چلسی رها شدن از شر بازیکنان سابق و کسانی باشد که در تمامی ‌این سال‌ها افتخاراتی را برای چلسی کسب کردند، اما به خاطر پا به سن گذاشتن باید به هر حال از تیم کنار گذاشته شوند.
کد خبر: ۳۹۱۳۸۵

با انتقال فرناندو تورس 50 میلیون پوندی از لیورپول به استمفورد بریج معادلات در چلسی به هم خورده و منش دیکتاتورگونه آبراموویچ برای تغییر ترکیب تیم می‌تواند به بهای از دست دادن تعداد دیگری از بازیکنان باتجربه در تابستان منجر شود.

آبراموویچ که از شاگردان مکتب کرملین است حالا باید دستمزد هفتگی 175 هزار پوندی به تورس بپردازد و این موضوع حسادت بازیکنان قدیمی‌ باشگاه از جمله جان تری، فرانک لمپارد، اشلی کول و دیدیه دروگبا را برانگیخته و کار را به جایی رساند که دروگبا به‌ صراحت تهدید کرد اگر در بازی با من یونایتد غایب باشد در تابستان تیم را ترک خواهد کرد. تمامی ‌این بازیکنان 30 سال یا بیشتر دارند و خودشان هم می‌دانند میزان نفوذشان با بالاتر رفتن سن‌شان قطعا کمتر خواهد شد.

نگرانی بازیکنان باسابقه

اشلی کول درباره شرایط فعلی گفت: «ما در موقعیت خوبی نیستیم، ولی می‌دانیم برای بهتر شدن باید چه کاری انجام دهیم و این گام‌ها را برمی‌داریم. ما از جام حذفی و اتحادیه کنار رفته‌ایم ولی لیگ قهرمانان تنها امید ماست چون خیلی از ما هنوز در این جام قهرمان نشده‌ایم.» تورس برای آزار دادن رختکنی که اکثر ستاره‌های آن میراث خوزه مورینیو هستند استخدام نشده است، اما رسیدن او در تیم می‌تواند کاتالیزوری برای تشدید اختلافات و روند کنارگذاری بازیکنان مسن تیم باشد. تنها جان تری می‌تواند با تکیه بر قراردادش از نظر درآمد هفتگی خیالش راحت باشد و در تیم بماند. اما لمپارد، دروگبا و کول همه تحت سایه بازیکن تازه‌واردی قرار گرفته‌اند که در سطح باشگاهی هیچ افتخاری ندارد و تنها با سایه افتخاراتش به استمفورد بریج آمده است.

بهترین زمان برای تغییر

اگر آبراموویچ خواهان تغییر در ترکیب تیم باشد امسال بهترین موقعیت است. در چند هفته اخیر صراحتا به جان تری گفته شده جایگاهش در ترکیب اصلی تضمین شده نیست و دروگبا هم به عنوان جایگزین آنلکا و تورس به بازی گرفته خواهد شد و ترکیب جدیدی برای 2ـ4ـ4 در نظر گرفته شده است. دروگبا در برابر لیورپول کنار تورس قرار گرفت ولی خوب کار نکرد و در بازی بعد با فولام روی نیمکت نشست و در بازی با اورتون که تورس نمی‌توانست بازی کند در ترکیب جای گرفت و دوباره در بازی لیگ قهرمانان مقابل کپنهاگن روی نیمکت بود. نمایش خوب چلسی در هفته‌های اخیر سبب شده تا کارلو آنچلوتی ضمن تاکید بر روند خوب تیمش بگوید: «کلید بازی خوب تیم ما در ترکیب مناسب آنلکا و تورس در خط حمله بود. تورس نباید اعتماد به نفس را از دست بدهد. او برای تیم ما مهره خوب و موثری است و چیزی که مهم است حرکات ترکیبی‌اش با آنلکاست که تیم را به نتیجه رسانده است.»

خطر نیمکت‌نشینی

آنچلوتی قبل از این به شکل رسمی ‌اعلام کرده بود قصد دارد مهاجمانش را بازی به بازی انتخاب کند اما در حالی که تیم در مراحل مهم لیگ برتر بازی می‌کند و سرنوشت چلسی تعیین خواهد شد، هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر علاقه او برای ماندن دروگبا در لندن پس از انجام دادن نزدیک به 240 بازی برای چلسی نیست و در شرایطی که آبراموویچ سرمایه‌گذاری جدیدی برای حفظ سرمایه اولیه 700 میلیون پوندی‌اش انجام می‌دهد دروگبا بیش از سایر هم بازی‌های مسن تیم در معرض نیمکت‌نشینی است.

نکته: دروگبا در زمان مورینیو همه کاره خط حمله بود، هر چند زمانی که در بازی با من سیتی و فولام دست به تمارض زد با انتقاد مورینیو مواجه شد و کار به جایی رسید که او گفت دوست دارد چلسی را ترک کند

با کنار گذاشتن دروگبا، آنچلوتی این امکان را پیدا می‌کند تا از بازی مستقیم برای دروگبا در خط حمله دست بکشد و در عوض به شیوه‌ای سریع‌تر و با قابلیت‌های بیشتر در خط حمله روی بیاورد. حتی قبل از این‌که تورس لیورپول را ترک کند میزان دستمزدهایی که چلسی در سال پرداخت می‌کرد 172 میلیون پوند بود که 82 درصد گردش مالی باشگاه را تشکیل می‌داد و سبب ضرر 70 میلیون پوندی باشگاه در سال قبل شد. اما محدودیت‌های مالی جدیدی که یوفا در نظر گرفته سبب شده تا آبراموویچ به فکر تصحیح سیاست‌های مالی‌اش در باشگاه بیفتد و اجازه دهد تا تیمش برای حفظ همین بازیکنان فعلی پیر شود. اما با خرید تورس در ژانویه و هزینه 70 میلیون پوندی که برای او در کنار دیوید لوئیس پرداخت شد چلسی نشان داده عزمی ‌جدی برای کنار زدن من سیتی و رسیدن به جایگاهی مطمئن در بازی‌های لیگ قهرمانان در فصل آینده دارد و شاید حتی بتواند آرسنال و من یونایتد را در رقابت برای قهرمانی جا بگذارد.

نسل تازه بازیکنان

دیوید لوئیس 23 سال دارد و پیتر چک تنها 29 ساله است و رامیرس و ایوانوویچ که بتازگی قراردادش را تمدید کرده هر دو 26 سال دارند و سالومون کالو هم 25 ساله است. همه این بازیکنان می‌توانند نسل ماندگاری برای چلسی تلقی شوند. با در نظر گرفتن حضور بازیکنی مثل جاش مک اکران 17 ساله روی نیمکت ذخیره‌ها که به گفته بعضی می‌تواند جک ویلشیر چلسی باشد، آبراموویچ نشان داد تعدادی از بازیکنان جوان بزودی تیم را از دست لمپارد، دروگبا و تری خارج خواهند کرد. اما این‌که چنین نقل و انتقالی چقدر زود صورت گیرد بستگی به این دارد که تیم در بازی‌های لیگ قهرمانان امسال به چه نتیجه‌ای دست پیدا کند. متاسفانه هیچ‌کدام از 3 بازیکن اصلی چلسی ارزشی که 2 سال قبل داشتند را ندارند. جان تری در شرف پیوستن به من سیتی بود و لمپارد هم می‌خواست به دعوت مورینیو پاسخ مثبت دهد و به اینتر برود. کول و دروگبا هم با توجه به سن بالا در بازار نقل و انتقالات ارزش زیادی نخواهند داشت و شاید به تیم‌های دست پایین‌تر لیگ برتر یا حتی خارج از انگلستان بروند.

دروگبا هنوز هم موثر است

با این همه چلسی که دروگبا را همراه ندارد باعث شادی مدافعان حریف خواهد بود، چون شرایط فیزیکی او همیشه به صورتی بوده که دو مدافع باید دائما در کنار او حرکت کنند و حتی زمانی که نشان می‌دهد مصدوم شده، نباید به او اعتماد کرد و بارها شده که با تمارض به مصدومیت در پی فریب داور یا بازیکنان حریف بوده است.

دروگبا در زمان مورینیو همه کاره خط حمله بود، هر چند زمانی که در بازی با من سیتی و فولام دست به تمارض زد با انتقاد مورینیو مواجه شد و کار به جایی رسید که در گفت‌وگویی با فرانس فوتبال عنوان کرد دوست دارد چلسی را ترک کند، ولی در ادامه راه مورینیو از او حمایت کرد و از شهامتش در برخورد با شرایط سخت تمجید کرد. با این‌که آندری شوچنکو، مهاجم محبوب آبراموویچ بود اما دروگبا با تلاش فراوان نه تنها او را محو کرد بلکه سبب شد تا آبراموویچ این مهاجم اکراینی را پس از 2 فصل بفروشد و مهاجم ساحل عاجی‌اش را به عنوان بهترین گزینه خط حمله حفظ کند. همه مربیان چلسی تلاش کرده‌اند تا او را شاد و راضی در داخل و خارج از زمین نگاه دارند. تنها در زمان اسکولاری بود که دروگبا به حاشیه کشانده شد و این مربی چندان به او اعتقادی نداشت و ترجیح می‌داد از سیستم چرخشی‌اش استفاده کند. او در زمان مربیگری هیدینک و آنچلوتی ارزش‌هایش را بار دیگر اثبات کرد و در فصل (2010ـ 2009)‌ 37 گل برای چلسی به ثمر رساند. کفش طلا و 2 عنوان قهرمانی با چلسی در سال قبل می‌توانست بهانه خوبی برای خداحافظی او از فوتبال انگلستان و بازگشت به فرانسه باشد، اما با شرایط فعلی دروگبا دوست دارد عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان را هم به این کارنامه مثبت اضافه کند و در ویمبلی در ماه می‌ جشن بزرگی داشته باشد. مورینیو زمانی درباره او گفته بود: «دروگبا از آن دست بازیکنانی است که می‌شود با او به جنگ هر تیمی‌ رفت.»

روزنامه گاردین / مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها