فیلم‌های جشنواره بیست و نهم پیش‌بینی ‌ناپذیرند

گزارش یک جشن

گمانه‌زنی درباره جشنواره بیست و نهم کار دشواری است؛ جشنواره‌ای که فیلم‌هایش بشدت پیش‌بینی‌ناپذیرند و در آن هر اتفاق غیرمنتظره‌ای‌ ممکن است رخ دهد.نتایج آرای مردمی تا روز ششم نشان می‌دهد که فیلم‌های «یه حبه قند»‌ (میرکریمی)، «جدایی نادر از سیمین» (فرهادی) و «گزارش یک جشن»‌ (حاتمی‌کیا) جایگاه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. احتمالا در مراسم اختتامیه هم رقابت بر سر سیمرغ‌های اصلی بین همین 3 فیلم شکل بگیرد.
کد خبر: ۳۸۶۱۲۳

فراستی فیلم اصغر فرهادی را هم نپسندید

واکنش انتقادآمیز مسعود فراستی، منتقد برنامه تلویزیونی «هفت» یکی از حاشیه‌های جشنواره بود. فراستی که تاکنون چند‌ بار در گفته‌ها و نوشته‌هایش از فیلم اخراجی‌ها تقدیر کرده است، معمولا در برابر فیلم‌های تحسین شده واکنش‌های تند و تیزی نشان می‌دهد. این منتقد با بیان این که شخصیت‌های فیلم تختند و پیچیدگی و تحول ندارند، اظهار کرد: این فیلم درباره نسبی بودن اخلاق صحبت می‌کند و نشان می‌دهد که در برخی مواقع می‌شود دروغ گفت.این در حالی است که پنج منتقد بولتن جشنواره، این فیلم را عالی توصیف کردند و به آن 4 ستاره دادند.

یکی از ما 2 نفر مملو از شعار است

پنجشنبه شب فیلم «یکی از ما 2 نفر» در بخش نوعی نگاه جشنواره به نمایش درآمد که به اعتقاد بسیاری ضعیف‌ترین فیلم کارنامه میلانی محسوب می‌شود. هنگام نمایش این فیلم اتفاقی که برای «فرزند صبح» افتاده بود تکرار شد. حضار در لحظات عاطفی و عاشقانه فیلم دست می‌زدند و با خندیدن‌های مداوم اعتراض خودشان را نشان می‌دادند.

مدیسا مهراب‌پور، منتقد سایت سوره سینما درباره این فیلم می‌گوید: پس از دیدن فیلم می‌توانم بگویم از معدود دفعاتی است که به هیات انتخاب جشنواره برای حذف فیلمی از کارگردانی خوب حق می‌دهم. یکی از ما 2 نفر فقط یک چیز است؛ شعار.

دوراهی اخلاق و قانون در فیلم حاتمی‌کیا

فیلم «گزارش یک جشن» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا هم به خاطر سکانس‌های پایانی‌اش حاشیه‌ساز شد. برداشت‌های سیاسی که افراد مختلف از این سکانس‌ها داشتند موجب شد که شخصیت‌ها و سایت‌های مختلف درباره آن اظهارنظر کنند. تهیه‌کننده فیلم در نشست مطبوعاتی خبر داد که سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی به دیدن فیلم نشسته و نسبت به آن انتقاداتی هم داشته است. احمدی‌مقدم گفته است: در فیلم «گزارش یک جشن» مقداری اغراق صورت گرفته است.سایت آفتاب هم گزارشی از اکران این فیلم در سالن ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد و نوشت که صفارهرندی از فیلم حاتمی‌کیا ناراضی به نظر می‌رسید.

شایعه شکایت نیروی انتظامی از فیلم «اسب، حیوان نجیبی است» از اخبار حاشیه‌ای روز‌های گذشته جشنواره بود. سایت جهان‌نیوز در این رابطه خبر داد که چنین شکایتی صورت گرفته اما چند روز بعد نیروی انتظامی شکایتش را پس گرفته است.در بین فیلم‌های به نمایش درآمده «آلزایمر» هم شانس زیادی برای کسب سیمرغ دارد؛ فیلمی که در بخش بین‌الملل جشنواره هم حضور دارد و دغدغه‌های جهانشمول کارگردانش را به تصویر می‌کشد.

از اتفاقات عجیب و غریب جشنواره بیست و نهم این بود که نمایش جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی واکنش منفی منتقدان را در پی داشت. فیلم «آسمان محبوب» بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود و نتوانست توقعات دوستداران کارگردان پیشکسوت سینمای ایران را برآورده کند.

هزینه میلیاردی فرزند صبح تلف شد

با این که چند روز از نمایش «فرزند صبح» می‌گذرد، اماموج نقدهای تند و منفی بر این ساخته بهروز افخمی همچنان ادامه دارد.بهمن عبداللهی، منتقد، در رابطه با این فیلم می‌گوید: وقتی سالن 2 هزار نفری برج میلاد از دقیقه 40 شروع به خالی شدن می‌کند و تا آخر فیلم نیمی از تماشاگران خارج می‌شوند و نیم دیگر به اعتراض کف و سوت می‌زنند باید حساب کار دست تهیه‌کنندگان هم آمده باشد که هزینه یک‌میلیارد و 800 میلیونی (به ادعای افخمی) هم نتیجه‌ای برای دیدن یک فیلم، حتی یک فیلم معمولی هم از دست رفته است.

اخبار داغ حوزه بازیگری

ساره بیات پدیده جشنواره امسال در حوزه بازیگری بود. او که تا پیش از این فقط در 2 سریال تلویزیونی و فیلم مقلد شیطان به عنوان بازیگر ظاهر شده است در فیلم جدیدش بازی درخشانی را ارائه داد.خیلی‌ها از هم‌اکنون او را یکی گزینه‌های اصلی دریافت سیمرغ بازیگری می‌دانند. هرچند خودش گفته است:‌ من سیمرغم را از اصغر فرهادی گرفتم.از دیگر اخبار داغ حوزه بازیگری هم این بود که شهاب‌حسینی در جلسه مطبوعاتی فیلم «جدایی نادر از سیمین» اعلام کرد تا 2 سال دیگر از بازیگری کناره‌گیری خواهد کرد.فیلم‌هایی که در روزهای پایانی جشنواره روی پرده رفتند، امید زیادی به کسب سیمرغ نداشتند، اما حضورشان توانست حاشیه‌های جشنواره را پررنگ‌تر کند. پایان‌نامه و اخراجی‌ها‌3 با توجه به مضمون ملتهبشان (حوادث پس از انتخابات) از فیلم‌های خبرساز جشنواره محسوب می‌شوند.

احسان رحیم‌زاده / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها