پیش از ورود دوربین‌های دیجیتال به دنیای عکاسی، دوربین‌های نگاتیو تنها فاتحان ثبت لحظات شگفت‌انگیز در قاب تصویر بودند. اما پس از گذشت 74 سال با افزایش میزان نفوذ تکنولوژی دیجیتال و به دلیل کاهش میزان خرید و عدم استفاده از فیلم‌های آنالوگ در لابراتوارها، کداک به عنوان بزرگ‌ترین پیشگام عرصه هنر عکاسی، یکی از ابزارهای استثنایی در صنعت عکاسی را بازنشسته کرد. به این ترتیب در ابتدای سال جدید میلادی، آخرین لابراتواری که فیلم‌های دوربین‌های عکاسی نگاتیو محصول این شرکت را در دنیا ظاهر و چاپ می‌کرد، یکروز پیش از پایان سال 2010 آخرین حلقه فیلم را ظاهر و چاپ کرد و برای همیشه به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۳۷۷۳۱۹

محصولات Kodachrome از سال 1935 وارد تاریخ عکاسی دنیا شدند و با ورود خود و تبدیل تصاویر سیاه وسفید به عکس‌های رنگی، انقلاب بزرگی را در صنعت عکاسی ایجاد کردند و البته مورد با استقبال گسترده مردم به خصوص بزرگ‌ترین عکاسان طبیعت قرار گرفتند. عکاسان با استفاده از این فیلم‌ها توانستند تصاویری را ثبت کنند که کیفیت بالای جزئیات و رنگ‌های آنها تاکنون در هیچ عکس دیجیتالی چاپ شده‌ای به دست نیامده است.

اما رشد و گسترش روزافزون دوربین‌های دیجیتالی و کاهش میل عمومی در استفاده از دوربین‌های نگاتیو و در نتیجه افت ناگهانی فروش محصولات مرتبط با آنها، صنعت این نوع عکس و فیلم‌ها را از رونق انداخت. در واقع با توجه به این که موج جدید تکنولوژی عرصه هنر عکاسی را هم مانند دیگر بخش‌ها دستخوش تغییرات شگرف کرده، این روزها حتی بسیاری از عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند با فناوری‌های جدید از جمله دوربین‌های دیجیتالی به ثبت وقایع و خاطرات بپردازند.

همین موضوع باعث شده تا کداک و دیگر شرکت‌های مطرح جهانی که تا سال‌ها سود سرشاری از دنیای عکاسی و ظهور فیلم کسب می‌کردند هم برای هماهنگی با این موج به فناوری‌های دیجیتالی روی آورند. بطوری که به گفته مقامات کداک در حال حاضر 70 درصد درآمد این شرکت از محل فناوری دیجیتالی تامین می‌شود. ظهور آخرین حلقه فیلم که از دستگاه 14ـK سازگار با ظهور فیلم Kodachrome استفاده می‌کرد، باعث شد تا طی هفته‌های گذشته، ده‌ها عکاس و هزاران حلقه فیلم به پارسانز، شهری کوچک در اطراف کانزاس آمریکا سرازیر شوند. این در حالی است که هر چند دوربین‌های دیجیتالی در سال‌های اخیر گام‌های بلندی را برداشته‌اند و انعطاف‌پذیری بسیاری را در عکاسی بوجود آورده‌اند، ولی هنوز وقتی بحث کیفیت عکس می‌شود، عکاسان براحتی نمی‌توانند از به یاد آوردن شکوه نگاتیوها خودداری کنند.

بهاره صفوی ‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها