ائتلاف گروه‌های فلسطینی، سخنان اخیر محمودعباس درباره مرزهای 1967 را خطرناک دانستند

کارتر: صلح بدون حماس ممکن نیست

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پس از دیدار با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دمشق اعتراف کرد که تحقق صلح بدون مشارکت حماس ممکن نیست. جیمی کارتر که به همراه اعضای بنیاد فرزانگان جهان به ریاست ماری رابینسون، رئیس‌جمهور اسبق ایرلند به منطقه سفر کرده است در یک دیدار جداگانه به ملاقات خالد مشعل رفت. وی در این دیدار اظهار کرد: جنبش حماس جزء لاینفک ملت فلسطین است و تلاش‌ها برای منزوی کردن و یا مجازات آن عامل اصلی مشکلاتی است که ما در غزه شاهد آن هستیم. وی افزود:‌ رهبر حماس (خالد مشعل) تمایل شدید خود را برای حل و فصل مشکلات موجود و دستیابی به یک آشتی ملی با جنبش فتح ابراز داشت. وی تاکید کرد خالد مشعل معتقد است دلیل وجود برخی مشکلات، دخالت‌های بی‌مورد خارجی است.
کد خبر: ۳۶۱۶۸۷

کارتر گفت:‌ رهبران حماس می‌گویند آنها هرگز بر سر راه اجرای طرح صلح عربی نایستاده‌اند، هرچند در خصوص این طرح پیشنهاداتی داشته و آنها را به مقامات سعودی ابلاغ نموده‌اند. کارتر همچنین در خصوص این‌که آمریکا تا چه حد مسوول رویدادهای فعلی منطقه است، گفت: زمانی که من رئیس‌جمهور بودم در خصوص کمپ دیوید گفت‌وگو کردیم و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین به آنها و عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی را خواستار شدیم. وی افزود:‌ مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در آن زمان تاکید کرد که قطعنامه 242 در اراضی اشغالی قابل اجرا است. وی همچنین با عدم ساخت شهرک‌ها تا پایان مذاکرات صلح موافقت کرد اما پس از این‌که من قدرت را ترک کردم به این وعده‌ها عمل نشد.

دیدار هیات اروپایی از غزه

اخضر ابراهیمی، معاون سابق دبیر کل سازمان ملل نیز که یکی از اعضای این هیات است پس از دیدار با رئیس‌جمهور سوریه اظهار کرد:‌ بشار اسد در این دیدار تاکید کرد سوریه موافق صلح است و برای تحقق آن آماده است اما طرف دیگر در شرایط فعلی آماده این امر نیست. بنیاد فرزانگان جهان روز سه‌شنبه پس از بازدید از نوار غزه و دیدار با اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر فلسطین راهی دمشق شد. به دنبال این سفر مسوول روابط خارجی حماس در جمع خبرنگاران به تشریح مذاکرات میان طرفین پرداخت و از تلاش‌های این هیات استقبال کرد و این سفر را گامی مهم خواند. مری رابینسون، رئیس‌جمهور سابق ایرلند در غزه یک بار دیگر از رژیم صهیونیستی خواست تا به محاصره غزه پایان دهد.

سفر هیات وابسته به بنیاد فرزانگان جهان درحالی انجام می‌شود که جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا در یک تماس تلفنی با محمود عباس کوشش کرد وی را به ادامه مذاکرات سازش ترغیب کند.

دراین مکالمه میچل به محمود عباس گفت که آمریکا همچنان به فشارهای خود بر اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی‌ها ادامه می‌دهد. این درحالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون توجه به این مسائل اخیرا طی اظهاراتی موضوع شهرک‌سازی‌ها را امری عادی دانست و گفت نباید به صورت ساختگی آن را بزرگ کرد. رژیم صهیونیستی بتازگی با ساخت 240 واحد مسکونی در بیت‌المقدس شرقی موافقت کرده است درحالی که این منطقه متعلق به زمین‌های 1967 بوده واسرائیل طبق نقشه راه باید آنها را تخلیه کند. در یک اظهار نظر دیگر که نمایانگر خوی توسعه‌طلبی و غارتگری این رژیم است، مایکل اورن سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا می‌گوید اسرائیل به هیچ کس اجازه نمی‌دهد در مورد تعیین مرزهایش تصمیم بگیرد. وی این سخنان را در پاسخ به اظهارات اخیر محمود عباس بیان‌کرد. عباس روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اگر اسرائیل به مرزهای 1967 باز گردد، به تمام حرف و حدیث‌ها علیه این رژیم خاتمه خواهد داد.

واکنش به محمود عباس

این سخنان واکنش‌های تند گروه‌های فلسطینی را نیز در پی داشت. به طوری که ائتلاف گروه‌های هشت‌گانه فلسطینی مقیم سوریه با صدور بیانیه‌ای سخنان اخیر محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین را محکوم کرد و آن را خطرناک دانست.

در بیانیه این ائتلاف که روز چهارشنبه یک نسخه از آن به دفتر ایرنا در دمشق ارسال شد، آمده است: این اظهارات در جهت تلاش دشمن به منظور جلب تایید دیگران از یهودیت رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و به دور از قطعنامه‌های بین‌المللی است. در بخش دیگری از بیانیه مزبور آمده است: ما اظهارات عباس و مواضع وی را که منجر به امتیاز دهی و کوتاه آمدن از حقوق و ارزش‌های تاریخی ما می‌شود، بشدت محکوم می‌کنیم. ائتلاف گروه‌های مذکور شامل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ فرماندهی کل، جبهه مبارزه مردمی فلسطین، جبهه آزادیبخش فلسطین، جنبش فتح انتفاضه، نیروهای صاعقه و حزب کمونیست انقلابی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها