روز گذشته در حالی که معاون وزیر بازرگانی خبرنگاران را دعوت کرده بود تا ضمن تشریح برنامه‌های نخستین همایش ملی کاهش قیمت تمام شده از رویکرد وزارت کشاورزی در مدیریت واردات انتقاد کند، صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی هم ساکت ننشست و در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت از برداشت‌های اشتباه نسبت به ضوابط جدید واردات انتقاد کرد.
کد خبر: ۳۵۹۲۵۰

به گزارش «جام‌جم»، به این ترتیب مسوولان وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی روز‌گذشته بدون آن‌که نامی از یکدیگر ببرند، از رویکردها و سیاست‌های طرف مقابل در مدیریت واردات انتقاد کردند.

قیمت برخی از کالاهای وارداتی کشاورزی در روزهای اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و همین مساله باعث شده است برخی، سیاست‌های وزارت بازرگانی در مدیریت واردات محصولات کشاورزی را عامل این افزایش قیمت بدانند هر چند که بعضی مسوولان دولتی افزایش قیمت‌های جهانی و هدفمندسازی یارانه‌ها را در این مساله دخیل می‌دانند.

بر اساس این گزارش، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی بدون نام بردن از دستگاه خاصی در واکنش به تصمیم برخی دستگاه‌ها در حوزه مدیریت واردات، گفت:‌ اقدامات عجولانه در این زمینه مناسب بازار نیست، هرچند محمود دودانگه روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی خود تلاش کرد تا در واکنش نسبت به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات محصولات کشاورزی جانب احتیاط را به عمل آورده و به‌صورت مستقیم نامی از این وزارتخانه نبرد، اما انتقاد او تلویحا به اقدامات اخیر این وزارتخانه بوده است.

وی جوهره اصلی مدیریت واردات را استفاده از ابزارهای مختلف عنوان کرد و گفت: تغییر مدیریت واردات به ماموریت واردات نادرست است.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ‌نظر ایشان تسهیل واردات کالای ضرور و ممنوعیت کالاهای مضر است.

دودانگه این موضوع را نیز گفت که وزارت جهاد کشاورزی در خصوص برخی ممنوعیت‌ها در زمان حاضر براساس اختیارات قانونی خود عمل می‌کند.

وی یادآور شد: البته وزارت جهاد ‌کشاورزی می‌توانست در هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات خود را انجام دهد؛ اما وزیر جهاد کشاورزی هم در واکنش به اظهارات مسوولان وزارت بازرگانی گفت: بجز ورود چند محصول فانتزی، لوکس و غیرضروری مانند سیب فرانسوی، گلابی چینی و بادام آمریکایی ورود هیچ محصول کشاورزی ممنوع نشده است.

صادق خلیلیان افزود: شرایط و ضوابط جدیدی برای ورود کالا در بخش کشاورزی به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد که متاسفانه به ممنوعیت تفسیر شده است، در حالی که ضابطه‌مند کردن واردات برای جلوگیری از واردات بی‌رویه برخی کالاها مدنظر ما بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به انتقاد برخی فعالان حوزه واردات محصولات کشاورزی، نسبت به ممنوعیت واردات تعدادی از اقلام از سوی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شرایط و ضوابط جدیدی برای واردات برخی محصولات کشاورزی اعلام شده است تا بر این اساس مدیریت ورود کالا به کشور ضابطه‌مند شود و بتوانیم بر اساس نیازی که در کشور وجود دارد با محوریت تولید داخلی در وهله اول و در صورت کسری از طریق واردات کالاهای استاندارد و بهداشتی نیازها را برطرف کنیم.

محدودیت واردات عامل گرانی شکر

در همین حال، معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده ضمن تایید برخی گرانی‌های اخیر در بازار خرده‌فروشی تهران دلیل گرانی شکر و روغن را افزایش قیمت این دو کالا و نیز محدودیت واردات شکر در جهان دانست.محمد قبله در گفت‌‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که گزارش‌هایی از سوی مردم درخصوص افزایش قیمت کالاهای خرده‌فروشی در سطح شهر به ما می‌رسد که معمولا بدون هیچ ضابطه و نظارت است، اظهار کرد: مطمئنا اگر افزایش قیمت بدون ضابطه‌ای در سطح شهر رخ دهد ما برنامه‌های بسیار مفصلی برای برخورد با متخلفان داریم.

وی در واکنش به این سوال که آیا شما می‌پذیرید که برخی از اقلام کالاهای اساسی افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: بله، می‌پذیرم و معتقدم افزایش قیمت برخی از اقلام به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و مشکلات تامین است.معاون سازمان حمایت گفت: قیمت جهانی علوفه، ذرت، جو، روغن خام و بسیاری از نهاده‌های کشاورزی افزایش یافته و در کالاهای صنعتی نیز قیمت شکر و روغن نیز افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که وزارت بازرگانی 22 قلم کالای ضروری و اساسی مردم را ذخیره‌سازی کرده است، اظهار کرد: وقتی قیمت جهانی کالایی افزایش پیدا می‌کند ما برای تامین آن به مشکل برمی‌خوریم به طوری که سالانه 2‌/‌1 میلیون تن نهاده روغن احتیاج داریم که یک میلیون تن آن وارداتی است و در هفته گذشته قیمت جهانی روغن خام 50 درصد افزایش داشته است.

قبله دلیل افزایش قیمت شکر را نیز محدودیت واردات این محصول اعلام کرد و گفت: در حال حاضر درباره شکر مشکلی نداریم، اما از آنجا که نرخ تضمینی چغندر هر ساله افزایش پیدا می‌کند، شکر روند صعودی در افزایش قیمت‌ها دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها