هشدار وحید دستجردی :

آتشفشان ایدز در راه است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از 80 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور تنها 25 درصد آنها شناسایی شده اند گفت: با افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبرو شویم.
کد خبر: ۳۵۹۱۲۳

به گزارش مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی سه شنبه در حاشیه نشست با مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه "ایدز" با بیان اینکه ایران توانسته در کنترل ایدز در زندانها به موفقیتهای چشمگیری دست یابد گفت: شیوع بیماری ایدز در معتادان تزریقی زندانی از 8/3 درصد به 4/1 درصد کاهش یافته که می توان این رقم را به صفر درصد کاهش داد.

وی از توسعه کلینیکهای رفتاری گذری و کلینیکهای مثلثی خبر داد و افزود: وزارت بهداشت تمرکز این کلینیکها را در مناطق پرخطر در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر بهداشت مرکز اصلی درمان ایدز در تهران را بیمارستان امام خمینی (ره) و در استانهای کشور مراکز درمانی بیماران عفونی عنوان کرد و افزود: شیوع موارد ایدز در زنان باردار و نوزادان آنها در حد صفر کاهش یافته است.

وحید دستجردی اظهار داشت: خطر ارتباطات جنسی غیرقانونی و غیراخلاقی می‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ایدز قرار دهد و بررسیها نشان داده که بسیاری از افراد خیابانی مبتلا به ایدز هستند که می‌توانند دیگران را نیز درگیر این بیماری کنند.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی حدود 22 هزار ایرانی مبتلا به ایدز گفت: بیش از 80 هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که یک چهارم آنها شناسایی شده‌اند که البته این میزان نسبت به آمار دنیا، آمار بالایی نیست، اما نسبت به فرهنگ کشور آمار بالایی است.

وزیر بهداشت بیشترین مبتلایان به ایدز را مربوط به معتادان تزریقی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 7 درصد از مبتلایان به ایدز را افراد در معرض خطر مسایل اخلاقی و رفتاری تشکیل می‌دهند که با افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبرو شویم، بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع رسانی لازم به مردم صورت گیرد.

دستجردی با اشاره به قرار داشتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر گفت: طی چند سال اخیر کشت مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است که به نظر می‌رسد توطئه‌ای پشت این قضیه است تا با افزایش کشت خشخاش، جوانان ما را به مواد مخدر آلوده کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها