فوت و فن

شیرینی دانمارکی

کد خبر: ۳۴۵۷۰۱

طرز تهیه: آرد، خمیرمایه و نمک را باهم مخلوط می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. سپس در ظرفی جداگانه شیر، تخم‌مرغ‌ها، شکر و روغن مایع را با هم مخلوط می‌کنیم. در این مرحله در وسط مخلوط آرد، آب و نمک یک گودی ایجاد کرده و مواد (روغن، تخم مرغ و...) را درون آن می‌ریزیم و آنقدر هم می‌زنیم تا خمیر به دست آید.

خمیر را حدود 5 تا8 دقیقه خوب ورز می‌دهیم. این خمیر به‌طور معمول نسبتا سفت است اما اگر زیاد سفت بود 2 قاشق غذاخوری آب به آن اضافه می‌کنیم، اما اگر مواد شل بود به همین اندازه به آن آرد اضافه می‌کنیم. بعد از این مرحله خمیر را استراحت می‌دهیم تا حجمش 2 برابر شود.

در این فاصله 400 گرم کره منجمد را روى نایلون رنده کرده و یک نایلون دیگر را روی آن مى‌اندازیم و با وردنه روی آن می‌کشیم تا کره به شکل مربع دربیاید. وقتی خمیر ور آمد روى یک سطح را آرد پاشی کرده و خمیر را روی آن باز می‌کنیم (از 4 طرف ـ وسط خمیر باید برجسته‌تر باشد). در این مرحله کره سرد را وسط خمیر می‌گذاریم و آن را مثل بقچه جمع می‌کنیم. سپس آرد اضافه را از روى خمیر پاک و بعد شروع به وردنه کشیدن می‌کنیم تا خمیر باز شود. در حین کار زیر خمیر را چند دفعه آردپاشی می‌کنیم تا کره از درون آن بیرون نزند.

حالاسر خمیر را وسط می‌آوریم و آن را تا می‌کنیم و بعد از قرار دادن در نایلون آن را 20 دقیقه در یخچال می‌گذاریم. این مراحل را باید تا 4 بار تکرار کرد. بعد از مرحله چهارم خمیر را پهن کرده و اطرافش را با چاقو می‌بریم.بعد خمیر را به صورت مربع یا مستطیل برش می‌زنیم و شکل می‌دهیم و در میانشان کره می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم 20 دقیقه در سینى استراحت کند. بعد از این مرحله یک تخم مرغ را با شکر مخلوط کرده و روى شیرینى‌ها می‌کشیم و روی آن کنجد یا هر دانه خوراکی دیگر می‌پاشیم و سینی فر را در طبقه وسط با حرارت 190درجه سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه قرار می‌دهیم و بعد از پخت روى شیرینى‌ها شهد یا عسل رقیق شده می‌زنیم تا شیرینى‌ها براق شوند.

پودینگ کارامل

مواد لازم: تخم مرغ 8 عدد، هل نرم شده به میزان دلخواه، شیر: یک لیتر، زعفران: به میزان دلخواه، وانیل: یک قاشق غذاخوری، شکر: یک‌دوم لیوان+ یک لیوان

طرز تهیه: وانیل و زعفران را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و با همزن برقی خوب بزنید. در این فاصله شیر را روی حرارت قرار بدهید تا بجوشد. سپس هل، یک‌دوم لیوان شکر و مخلوط تخم مرغ را به شیر اضافه کنید و هم بزنید.

سپس یک لیوان شکر را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر ذوب شود و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای در بیاید. شکر که به این شکل درآمد، مواد قبلی را روی آن بریزید. حالا در ظرف را گذاشته و آن را در ظرف بزرگ‌تری که تا نیمه آب جوش ریخته‌اید قرار دهید. ظرف را روی حرارت ملایم به مدت 2 تا 3 ساعت می‌گذارید تا زمانی که کارامل سفت شود. پس از سفت شدن، ظرف را در یخچال بگذارید تا که خنک شود. سپس کارامل را در ظرفی برگردانید.

سالاد الویه رژیمی

مواد لازم: تخم مرغ آب‌پز: یک عدد، گوشت سینه مرغ پخته شده: یک عدد، نخودفرنگی، هویج خرد شده و ذرت پخته شده: یک پیمانه، خیارشور خرد شده: نصف لیوان، ماست کم‌چرب: 2 یا 3 قاشق غذاخوری، روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری، نمک، فلفل و آبلیمو: به مقدار لازم.

طرز تهیه: تخم مرغ آب‌پز را خرد کرده سپس سینه مرغ را به صورت ریزمی‌کنیم و با خیارشور و سبزیجات پخته و خرد شده مخلوط می‌کنیم. سپس روغن زیتون، ماست، نمک، فلفل و آبلیمو را به آن اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم و می‌گذاریم به مدت 30 دقیقه در یخچال بماند تا جا بیفتد. بعد از گذشت این مدت روی الویه را با گوجه‌فرنگی تازه، جعفری و نخود فرنگی تزئین می‌کنیم. حالا غذا آماده خوردن است.

بیسکویت‌ خرمایی

مواد لازم برای خمیر: آرد سفید: 3 پیمانه، روغن: نصف‌پیمانه، آب: نصف‌پیمانه، بیکینگ‌پودر: یک قاشق غذاخوری، خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری، شکر: نصف قاشق غذاخوری، نمک: یک‌چهارم قاشق چایخوری.

مواد میانی: خرما بدون هسته نرم شده: 2 پیمانه، کره:50 گرم، پودر دارچین: نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه خمیر: خمیر مایه را در یک چهارم لیوان آب گرم و شکر ریخته و به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید. سپس همه مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر را به خمیرمایه اضافه کرده و با دست ورز دهید تا خمیر صاف و یکدستی به دست بیاید، حالا خمیر را به مدت نیم ساعت در ظرفی درداربگذارید تا ور بیاید.

در این فاصله خرما را با کره و پودر دارچین مخلوط کرده و خوب ورز دهید. سپس خمیر را با وردنه به قطر نیم سانتی‌متر باز کرده، خرما را به صورت رول روی آن قرار دهید و خمیر را لوله کنید. حالا رول به دست آمده را به اندازه دلخواه با چاقو برش دهید و یک عدد تخم‌مرغ را با برس روی آنها بمالید و روی آن را با پودر پسته یا نارگیل تزیین کنید.

پس از این کار بیسکویت‌های خرمایی را در ظرف فری که از قبل چرب کرده و کمی آرد پاشیده‌اید با فاصله بچینید و ظرف را به مدت 20 دقیقه در فر بگذارید تا بیسکویت‌ها با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد بپزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها