نشست رهبران سوریه، لبنان، عربستان

حمایت از وحدت داخلی لبنان

سران عربستان، سوریه و لبنان جمعه شب در نشست سه‌جانبه‌شان خواستار ادامه مذاکرات داخلی لبنان شدند.
کد خبر: ۳۴۳۲۳۲

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، در بیانیه‌ مشترکی که پس از نشست میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کاخ بعبدا منتشر شد، آمده است رهبران این سه کشور به بررسی تحولات مثبت در فضای لبنان از زمان امضای توافقنامه دوحه در سال 2008 پرداخته و بر ادامه شیوه مذاکره آرام و تحکیم وحدت ملی و مبارزه با خطرهای خارجی تاکید کردند.

در بیانیه منتشره آمده است که رهبران سه کشور بر اهمیت ادامه حمایت از توافقنامه دوحه و تکمیل اجرای توافقنامه طایف که مسئولان عرب در سال 1982 آن را امضا کردند و به جنگ داخلی لبنان پایان داد و نیز ادامه تلاش هیات گفتمان ملی، تاکید کردند.

رهبران این سه کشور عرب هم‌چنین تعهد به عدم استفاده از خشونت و در نظر گرفتن منافع عالی لبنان بر منافع حزبی و اجرای قوانین و دستورات قانون اساسی و حمایت از دولت وحدت ملی برای حل اختلافات را خواستار شدند.

در این بیانیه نسبت به توطئه‌ها با هدف ایجاد آشوب طایفه‌ای و مذهبی در منطقه عربی هشدار داده شد.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز و اسد همبستگی خود را با لبنان در رویارویی با تهدید‌های رژیم صهیونیستی و نقض هر روزه حاکمیت و استقلال لبنان و تلاش برای بی‌ثبات سازی این کشور اعلام کردند.

رهبران سه کشور عرب متعهد به تلاش برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر در منطقه بدون هیچ گونه تاخیر و در چارچوب مهلت‌های تعیین شده مبتنی بر اجرای قوانین بین‌المللی و نتایج نشست مادرید و طرح صلح عربی شدند.

این در حالی است که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز در سفری رسمی وارد لبنان شد و با میشل سلیمان در کاخ بعبدا در حضور مسئولان ارشد لبنان و قطر دیدار کرد.

قرار است امیر قطر از جنوب لبنان و روستاهایی که اسراییل در سال 2006 نابود کرده و قطر هزینه بازسازی آنها را پرداخت کرده است، بازدید کند.

سفر امیر قطر به لبنان سه روزه خواهد بود. امیر قطر روز یکشنبه در مراسم فارغ التحصیلی افسران در مدرسه جنگ جنوب لبنان شرکت خواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا نسبت به برگزاری نشست سه جانبه عربستان، سوریه و لبنان و تاکید بر پایبندی نسبت به حمایت از حاکمیت لبنان ابراز امیدواری کرد.

فیلیپ کراولی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری گفت: رهبران سه کشور عرب باید در راستای تلاش بیشتر و تحقق دستاوردهای بیشتر تلاش کنند.

کراولی افزود: نگرانی‌های زیادی در خصوص لبنان وجود دارد و ما متعهد به حمایت از حاکمیت لبنان هستیم و این مساله غیر قابل بحث است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها