«شوالیه و روز» تا قبل از این که روانه پرده سینماها شود، با مشکلاتی در راه تولید خود روبه‌رو شد. اولین نسخه فیلمنامه این فیلم با نام «تمام دشمنان جدید» نوشته شد. این فیلمنامه چند بار تغییر کرد و با هر بار تغییر، نام تازه‌ای هم پیدا کرد. جیمز منگولد به خاطر وجه کمدی آن، تصمیم به کارگردانی آن گرفت و تام کروز هم زمانی جذب بازی در آن شد که منگولد برای ساخت آن اعلام آمادگی کرد. قبل از کروز، بازیگرانی همچون ژرار باتلر، آدام سندلر و کریس راک جذب بازی در این فیلم شده بودند. کروز به خاطر بازی در این فیلم، از حضور در «توریست» انصراف داد. این فیلم با بازی جانی دپ تولید شد. کروز بازی در «توریست» و همچنین «سالت» را به این دلیل رد کرد که اعتقاد داشت قصه و حال و هوای دلهره‌آور و جاسوسی آنها، شباهت زیادی به مجموعه «ماموریت غیرممکن» خود او دارد. «سالت» هم با بازنویسی مجدد فیلمنامه و تغییر کاراکتر اصلی آن از یک مرد به زن، با بازی آنجلینا جولی ساخته شد. کروز که به دنبال فیلمنامه‌ای با مضمون کمدی بود، احساس می‌کرد شوالیه و روز همان فیلمی است که وی در جستجوی آن است. کار فیلمبرداری این فیلم نیز با دردسرهایی روبه‌رو شد و سازندگانش مجبور شدند برخی از صحنه‌های آن را دوباره فیلمبرداری کنند.
کد خبر: ۳۴۰۰۱۲

راجر ایبرت منتقد قدیمی، آن را تاثیر گرفته از کارهای کلاسیکی مثل «معما» و «رومانس سنگ» دانست و نوشت با آن که فیلم سرگرم‌کننده است، ولی می‌توانست بهتر باشد. به گفته او، تام کروز تلاش دارد یک کری گرانت امروزی را به تصویر بکشد ولی نمی‌تواند به موفقیت کامل دست پیدا کند. منهای ایراداتی که می‌توان به فیلمنامه گرفت، انتخاب جیمز منگولد برای کارگردانی این فیلم هم باعث تعجب و سوال است. او سازنده فیلم‌هایی مثل «روی خط راه برو»، «سرزمین پلیس»، «کیت و لیوپولد» و «دختر، مداخله» بوده که همگی حال و هوایی درام و جدی داشته‌اند و «شوالیه و روز» اولین کار اکشن کمدی و تماشاچی‌پسند وی است. او در کار نگارش فیلمنامه این فیلم هیچ نقشی نداشت. منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما شوالیه و روز را فیلم خوبی برای بازگشت کروز به روی پرده سینما پس از 2 سال دوری از آن نمی‌دانند. ولی بعید به نظر می‌رسد این دیدگاه، باعث تزلزل در موقعیت ویژه او به عنوان یک بازیگر مطرح شود.

وی هنوز هم یکی از گران‌ترین و مشهورترین بازیگران نسل خود است و نشانه‌ای به چشم نمی‌خورد که او از جایگاه بالای خود به پایین بیاید. پل درگارا بدیان تحلیلگر سرشناس اقتصادی سینما هنوز هم این سوال را مطرح می‌کند که چه کس دیگری بجز تام کروز را می‌توان اسم برد که توانسته باشد به مدت 30 سال، یکی از مطرح‌ترین هنرمندان روز باشد و کسی نتواند این موقعیت را مورد تهدید قرار دهد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها