با گرم‌تر شدن هوا در روزهای بلند تابستان، رویارویی با عدم تامین برق تابستانی و قطعی های برق می تواند برای مردم ناخوشایند و ناامیدکننده باشد،‌ اتفاقی که همزمان با گرمای دور از انتظار در تبریز آغاز شده است.
کد خبر: ۳۳۹۴۱۷

به گزارش مهر از تبریز ، قطعی پراکنده و محدود برق در برخی از نقاط تبریز و حتی دیگر شهرهای آذربایجان شرقی طی چند روز گذشته افزایش یافته است ؛‌ خاموشی هایی که البته از سوی مسئولان محلی شرکت توزیع برق، طبیعی خوانده شده و دلیل آن افزایش گرما بیان می شود.

علی اکبر برقی مقدم ،‌ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، دلیل قطعی های اخیر برق در تبریز را ناخواسته دانست و گفت: گرمای شدید هوا و بالا رفتن مصرف برق ، باعث صدمه دیدن ترانس ها و تجهیزات برقی شده و قطع برق جهت تعمیر آن ها و نیز اصلاح شبکه بوده است.

وی افزود: گرمای هوا محدودیت هایی را به لحاظ فنی برای ظرفیت تاسیسات صنعت برق ایجاد می کند؛ به این معنا که راندمان نیروگاه ها به طور طبیعی کاهش می یابد و در این صورت، ممکن است خاموشی هایی به صورت پراکنده و محدود در سطح شهر به وجود آید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با تاکید بر اینکه قطعی های پراکنده تبریز جزو خاموشی های برنامه ریزی شده نیست،‌ اظهار داشت: طی روزهای اخیر میزان مصرف برق نسبت به سال گذشته با حدود 100 مگاوات افزایش،‌ به 565 مگاوات رسیده است.

وی این میزان مصرف برق در تبریز را کم سابقه خواند و خواستار مشارکت گسترده مشترکین در اعمال مدیریت مصرف جهت جلوگیری از خاموشی های گسترده شد .

برقی مقدم، تعداد مشترکین برق تبریز را 650 هزار فقره اعلام کرد و گفت: 37 درصد برق مصرفی این کلانشهر در خانه ها و 31 درصد آن در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که جلوگیری از وقوع خاموشی های گسترده طی تابستان در گرو همکاری مستمر این دو گروه عمده مصرف کننده برق است.

مردم ، نگران از خسارت ها

در کنار مشکلات ناشی از خاموشی های برق ، نگرانی بیشتر مشترکین از بابت خسارت وارده به دستگاه‌های برقی شان ، بر اثر نوسانات و قطع برق است ؛‌ خانواده هایی که رایانه، تلویزیون، رادیو، یخچال و سایر لوازم الکترونیکی خود را به دلیل همین نوسانات از دست می دهند و یا متحمل هزینه های تعمیر این لوازم می شوند.

در همین حال مسئولان از عموم مردم خواسته اند به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از نوسانات برق، وسایل برقی خود را به دستگاه‌های محافظ متصل کنند.

علی اکبر برقی مقدم،‌ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با بیان اینکه تاکنون خسارت چندانی اعلام نشده است، افزود: مردم می‌توانند درصورت بروز خسارت وارده به وسایل برقی ناشی از نوسانات برق، مراتب را به توزیع برق منطقه خود اعلام کنند.

وی افزود: پس از اعلام خسارت توسط مشترکین و بررسی آن توسط کارشناسان شرکت برق، درصدی از خسارت وارده مشترکین براساس ضوابط تعیین شده از سوی نمایندگی های لوازم برقی معتبر جبران می‌شود.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند با کاهش تلفات برق می توان کمبودهای موجود را جبران و خاموشی های تابستانی را به کمترین حد ممکن کاهش داد.

این کارشناسان مهمترین معضل موجود را فرسودگی شبکه های انتقال و توزیع دانسته و تصریح می کنند: امروزه به دلیل این مشکل، توان بخش عظیمی از نیروگاه ها به هدر می رود.

با همه این اوصاف علی بهاری وند،‌ مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان فرسودگی خطوط انتقال برق منطقه را عامل هدرروی سه درصد از برق تولیدی می داند و در عین حال ادعا می کند: این میزان افت انرژی،‌ رقمی استاندارد محسوب می شود.حدود یک هزار و 400مگاوات برق در منطقه شمال غرب کشور تولید می شود که سه درصد از این میزان به دلیل فرسودگی شبکه انتقال،‌ هدر می رود.

کولرهای گازی، چالش جدید

استفاده بی سابقه از کولرهای گازی و مد شدن آن در مناطق سردسیر و معتدل مانند آذربایجان، به چالش مهمی در زمینه مصرف برق و به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است.

این موضوع زمانی پراهمیت می شود که بدانیم مصرف برق هر کولر گازی حدود چهار برابر مصرف کولر آبی است و به ویژه هنگام روشن شدن، فشار زیادی به شبکه وارد می کند.

این کولرها برای نقاط شرجی و گرم مانند استان های جنوبی ایران قابل استفاده بوده و در مناطق سردسیر و معتدلی مانند آذربایجان کارایی چندانی ندارد؛ اما مد شدن استفاده از آن و به ویژه ورود مدل های غیراستاندارد چینی آن به طور انبوه به کشور، چالش مهم برای صنعت برق کشور در پیک مصرف و اوج گرمای هوا به شمار می آید.

علی اکبر برقی مقدم، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز در این زمینه می گوید: با استفاده بی رویه از وسایل سرمایشی به خصوص کولرهای گازی که گاه در یک واحد مسکونی شاهد بکارگیری چند دستگاه از آن ها هستیم، اوج مصرف برق از ساعت های آغازین شب به ساعت های میانی روز منتقل شده و این در حالی است که تمامی طراحی های صنعت برق با هدف تامین برق شبانه روز و بر اساس مدیریت پیک شب صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جابجایی زمان اوج مصرف برق از شب به روز، مستلزم سرمایه گذاری های سنگین در سال های آینده است، تاکید کرد: ضرورت دارد ضمن جلوگیری از ورود وسایل سرمایشی فاقد برچسب انرژی یا دارای درجه های پایین میزان مصرف انرژی، در زمینه بکارگیری کولرهای گازی بر اساس شرایط جغرافیایی، دمای هوا، میزان رطوبت و مؤلفه های دیگر و نیز پیشگیری از ورود وسایل غیر استاندارد برقی و سرمایشی از طریق مبادی غیررسمی، اقدام لازم از سوی نهادهای ذیربط به عمل آید.

برقی مقدم گفت: لازم است شهروندان هنگام ترک منزل، کولر را خاموش کرده و در زمان پیک مصرف برق از دور تند کولر استفاده نکنند؛ ضمن اینکه هنگام استفاده از کولر به طور کامل در و پنجره را ببندند.

گرچه شرکت توزیع برق تبریز تلاش خود را برای تامین برق مورد نیاز این کلانشهر بکار گرفته اما زمانی با تکیه بر اظهارات مقامات مسئول تامین برق شهر، می‌توان با اطمینان از «تابستانی بدون خاموشی» صحبت کرد که شواهد، بیانگر این تلاش ها باشد.

دراین میان، خاموشی های مقطعی و پراکنده تبریز، تمام تلاش های مسئولان در زمینه تامین برق مورد نیاز را زیرسوال برده و شهروندان را نسبت به حرکت در مسیر تبدیل «نگرانی از خاموشی» به خاطره ای دور در اذهان، مردد کرده است.

 با همه این اوصاف به نظر می رسد باید در کنار سرمایه گذاری های لازم برای افزایش ظرفیت تولید، نباید از توجه به اقدامات ضروری جهت کاهش مصرف برق به‌خصوص فرهنگ‌سازی در این زمینه غافل ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها