تاریخ فوتبال بخصوص در جام‌جهانی مملو از تراژدی‌هایی است که بیشتر در ضربات پنالتی شکل گرفته است و حالا آخرین آنها را باید به نام آساموآ ژیان نوشت؛ او که در آخرین ثانیه ماراتن 120 دقیقه‌ای غنا ـ اروگوئه، با ضربه ناامیدکننده‌اش به توپ، آه از نهاد میلیون‌ها فوتبال‌دوست آفریقایی و تعداد کثیری از فوتبال‌دوستان دنیا بلند کرد. در اولین جام‌جهانی قاره سیاه، آفریقا متحد شده بود تا تنها بازمانده تیم‌های آفریقایی را در جمع 4 تیم پایانی جام ببیند. غنا هم این شایستگی را داشت که برای اولین بار در تاریخ، طعم حضور یک تیم آفریقایی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی را بچشد، اما افسوس که پنالتی دقیقه 120 ژیان، فقط چندسانتی‌متر بیشتر از آنچه که باید می‌بود، ارتفاع گرفت تا پس از برخورد به تیر افقی دروازه به آسمان برود. با گذشت 2 روز از آن بازی تراژیک، هنوز هم خیلی‌ها، از جمله مردم اروگوئه، باور ندارند تیمشان با چه شرایطی، از کما خارج شد و پس از 40 سال جواز حضور در نیمه‌نهایی جام‌جهانی را به دست آورد.
کد خبر: ۳۳۸۴۰۴

بدون شک، آنها این شادی بزرگ را مدیون ژیانی هستند که در آخرین ثانیه بازی جمعه‌شب، آن پنالتی سرنوشت‌ساز را گل نکرد و تا مدت‌ها پس از بازی، همراه با هم‌تیمی‌هایش اشک ریخت. این صحنه‌ها دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد، چون غنا فقط چند میلیمتر با پیروزی فاصله داشت ولی این شانس بزرگ را که شاید سال‌های زیادی برای تکرارش لازم باشد، پس زد و در نهایت به تلخ‌ترین شکل ممکن از گردونه رقابت‌ها خارج شد.

نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی که به‌رغم توصیه پزشکان برای دوری از استرس و هیجان، به تماشای بازی غنا و اروگوئه نشسته بود، پس از حذف تراژیک نماینده آفریقا خطاب به ژیان بازیکن کلیدی غنا گفت: «اشک‌های تو اشک‌های آفریقا بود. نگران نباش، تو کارت را کردی و اکنون همه کودکان آفریقا به وجود تو افتخار می‌کنند. دست‌های شما را دیدم که به سمت آسمان بلند بود. شما فرزندان آفریقا بودید و ما از فرزندان خود راضی هستیم. آفریقا نباید گریه کند. شادی تنها کاری است که باید انجام داد، لبخند کودکان یعنی پیروزی شما و یادتان باشد کودکان آفریقایی نشانی از حضور خداوند هستند و هر که آنها را شاد می‌کند در نظر ما پیروز واقعی است.»

وقتی میشل پلاتینی، سوکراتس و زیکو در بازی تاریخی برزیل ـ فرانسه سال 1986 پنالتی‌هایشان را گل نکردند و وقتی روبرتو باجیو و فرانکو بارسی در فینال 1994 آن گونه پنالتی‌های خود را به آسمان زدند.، ژیان هم چاره‌ای ندارد جز این‌که در مقابل این تقدیر فوتبال سکوت کند.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها