جام جهانی 2010

دونگا علیه برزیل

در شرایطی که همگان یک پیروزی راحت و بی‌دردسر را برای برزیل مقابل کره شمالی پیش‌بینی می‌کردند چشم ‌بادامی‌ها با وجود پذیرش شکست 2 بر 1، در برابر قهرمان 5 دوره جام جهانی با قدرت ظاهر شدند و به نوعی با بازی خوب و حساب شده خود، زمینه تحقیر برزیل را فراهم ساختند.
کد خبر: ۳۳۴۵۸۲

بحث اصلی این است که این برزیل دونگا با برزیل همیشگی که همگان می‌شناسند، از زمین تا آسمان تفاوت کرده و به نظر می‌رسد اصولا این برزیل از اصل خود دور شده است. همه چیز نیز متاثر از تفکرات دونگا، سرمربی سلسائوست که برزیل را خالی از اصول بازی زیبا و تکنیکی همیشگی فوتبال این کشور کرده است.

فوتبال برزیل که چشمه جوشان بازیکنان تکنیکی و فانتزی بوده، در آفریقای جنوبی عاری از خلاقیت‌های فردی است و این نیز به این خاطر است که دونگا با اتخاذ سیسستم اروپایی، به نوعی نتیجه‌گرایی را مقدم بر بازی زیبا و فانتزی شمرده است، این تفکری است که به هیچ‌وجه مورد اقبال طرفداران و دوستداران تیم ملی برزیل، نه تنها در این کشور بلکه در هیچ جای جهان نیست.

در حقیقت دونگا که بیشتر عمر بازیگری‌اش را در فوتبال اروپا (آلمان) گذرانده و اصولا نیز خود به لحاظ جوهره بازی، خالی از عنصر تکنیک و خلاقیت‌های فردی بوده است، با چنین تفکراتی برزیل موردنظر خود را در جام جهانی 2010 شکل داده است تا در تیم او امثال رونالدینیوی تکنیکی و خلاق جایی نداشته باشند.

او بازیکنی است که این اواخر آنقدر در تیم باشگاهی‌اش آث‌میلان خوب کار کرد، که همگان در شایستگی‌اش برای حضور در ترکیب تیم ملی برزیل، کوچک‌ترین شکی نداشتند، اما همین بازیکن خلاق و پاسور که می‌تواند در لحظات سخت و دشوار با یک حرکت تکنیکی خود، عصای دست برزیل شود و عطش هواداران فوتبال‌های جذاب را پاسخگو باشد، پشت در تیم ملی راهی برای ورود نمی‌یابد تا در مقابل، دونگا بازیکنانی را به تیم ملی فرابخواند که در مقام مقایسه نیمی از توانایی‌های رونالدینیو را هم ندارند.

در اندیشه‌های دونگا حتی «پاتو»ی جوان و تکنیکی نیز محلی از اعراب نمی‌یابد تا او که با اندیشه نتیجه‌گرایی پای به صحنه رقابت‌ها گذاشته، ارتباط خود را با دوستداران سنتی فوتبال برزیل مخدوش سازد.

هر چند برزیلی که در مقابل کره‌شمالی رؤیت شد، حتی برای صعود از گروهش نیز رقابت سختی را با پرتغال و ساحل عاج خواهد داشت، اما حتی اگر برزیل دونگا نیز قهرمان شود، کسب بازی این تیم خالی از تکنیک و خلاقیت‌های فردی، به دل هیچ‌کس نخواهد چسبید، درست مثل سال 94 که برزیل گرچه قهرمان شد، اما سبک بازی‌اش به کام برزیلی‌ها نبود. مردم هنوز هم در خاطرات خود برزیل «تله سانتایی» را دوست دارند که هجومی و تکنیکی بازی می‌کرد و همگان را از دیدن بازی زیبا و فانتزی سیراب می‌ساخت.

حجت‌الله اکبرآبادی 
دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها