تردیدهای ناتو در قندهار

نیروهای بیگانه که نهمین سال حضور خود در افغانستان را سپری می‌کنند، در روزهای اخیر از آغاز عملیات جدید نظامی در قندهار سخن به میان آورده‌اند.
کد خبر: ۳۳۳۹۰۸

آنها که پیش از این عملیات در هلمند را اجرا کرده بودند اکنون براین ادعایند که به دنبال دور جدید حملات به مواضع طالبان در قندهار می‌باشند. این ادعا در حالی مطرح می شود که روند تحولات نشانگر تردید این کشورها برای آغاز این تحرکات در منطقه مذکور را داردچرا که برای رسیدن به این مساله با چالشهایی مواجه هستند.

اولا به رغم ادعاهای مطرح شده عملیات آنها در هلمند به ویژه در منطقه مرجاوه چندان دستاوردی نداشته است  چنانکه طالبان همچنان به فعالیتهای خود در این مراکز ادامه می‌دهند. هراس از تکرار ناکامی‌های هلمند از موانع آغاز عملیات در قندرها می‌باشد.

 ثانیا برخلاف ادعاهای گذشته مبنی بر اتحاد میان اعضای ناتو، روند تحولات از چالشهای گسترده‌ داخلی میان آنها حکایت دارد اختلاف تا تامین نیرو و هزینه‌های جنگ و طرح برخی کشورها مانند لهستان برای خروج از افغانستان نارضایتی اعضای از فرماندهی مطلق آمریکا بر ناتو ازجمله این چالشها است. این اختلافها چنان گسترده شده که حتی راسموسن دبیر کل ناتو در نشست بروکسل ضمن اعتراف به این مساله خواستار عدم کاهش بودجه نظامی اعضای ناتو شده است. ناتو برای جبران این مساله حتی به روسیه نیز روی آورده است.

ثالثا روند تحولات افغانستان پس از 9 سال جنگ نشان می‌دهد که نه تنها طالبان ضعیف نشد‌ه‌اند بلکه به قدرت آنها افزوده گردیده است. انهدام تجهیزات و تانکرهای سوخت رسان برای ناتو و نیز بالا رفتن تلفات نیروهای خارجه گواهی براین مساله است با تشدید جنایت اشغالگران گرایشات مردمی به طالبان افزایش یافته که چالشهایی برای ناتو به همراه داشته است.
 
رابعا ناتو در حالی همچنان به سیاست جنگ و کشتار تاکید دارد که در مقابل دولت مرکزی افغانستان به ریاست جمهوری کرزای اصل آشتی ملی و مذاکره با طالبان را در پیش گرفته است. این مساله اختلاف ناتو و دولت مرکزی افغانستان را به همراه داشته است.

به هر تقدیر می‌توان گفت که ناتو برای آغاز عملیات در قندهار به رغم وعده‌های مطرح شده با چالشهای گسترده‌ای مواجه است که برگرفته از مشکلات داخلی آن و تحولات افغانستان و منطقه می‌باشد. امری که موجب شده تا بسیاری از ناظران سیاسی شکست زودهنگام این طرح را دور از ذهن ندانند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها