دانستنیها

کد خبر: ۳۳۳۱۶۳

 این قبیل نور را به نام (لومی نسانس) می‌شناسند. در کرم شب‌تاب این نور توسط ماده‌ای به نام (لوسی فرین) تولید می‌شود که این ماده با اکسیژن ترکیب شده و تولید نور می‌نماید ولی این عکس‌العمل انجام نخواهد شد مگر آن که ماده دیگری به نام (لوسی فراز) در آن شرکت داشته باشد. این ماده به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌نماید؛ به این معنا که بدون آن که خود قسمتی از ترکیبات باشد، به عکس‌العمل شیمیایی کمک می‌کند. به عبارت دیگر کرم شب‌تاب در بدن خود دارای لوسی فرین و لوسی فراز می‌باشد. لوسی‌فراز به سوختن لوسی فرین کمک می‌کند و این عمل تولید نور می‌کند. امروزه دانشمندان قادرند که همین نور را در آزمایشگاه‌ها تولید کنند، ولی برای انجام این کار بایستی اجزا و ترکیبات متشکله را از کرم شب‌تاب بدست آورند. شیمیدانان قادر به ساختن این مواد به طرق مصنوعی نمی‌باشند و همچنان جزو اسرار طبیعت باقی مانده است.

این تابش به چه منظوری در کرم شب‌تاب بوجود آمده؟ البته در این باره توضیحاتی چند باید داد: یکی از آنها احتمالا این است که به جانور کمک خواهد کرد تا جفت خود را پیدا کند و دیگر آن که پرندگانی را که شب‌ها به دنبال خوراک هستند از این حشره فرار کنند.

اما دانشمندان هنوز فکر می‌کنند که دلیل واقعی لزوم این تابش را در کرم شب‌تاب پیدا نکرده‌اند. چون که دلایل فوق را قانع‌کننده نمی‌دانند. آنها تصور می‌کنند که این تابندگی و درخشش محصول فعل‌و‌انفعالات شیمیایی دیگری است که در بدن این حشره صورت می‌گیرد و به نظر نمی‌رسد که اهمیت حیاتی داشته باشد.

در هر صورت، به هر دلیلی که این تابش به‌وجود آید و به هر منظوری که باشد مطمئنا همه از وجود آن خوشحال هستیم. چون دیدن این حشرات به هنگام شب در موقعی که حرکت می‌نمایند منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها