زمانی‌که ادوبی فلش عرضه شد، کاملا یک ابزار انقلابی به‌حساب می‌آمد. البته نگارش‌های اولیه آن بسیار ساده‌تر از نسخه‌های اخیر بودند. اساسی‌ترین ویژگی این نرم‌افزار، این بود که به کاربران کامپیوتر با دانش متوسط این اجازه را می‌داد که طرح‌های گرافیکی و رابط‌های کاربری زیبایی را بدون داشتن دانش خاصی طراحی کنند. فلش، شاهکاری در دنیای پیچیده و آشفته IE4 و Netscape بود.
کد خبر: ۳۳۱۶۷۵

 در ابتدا استقبال عامه از فلش کم بود. حتی با وجود عرضه ActionScript که به‌نوبه خود انقلابی به‌شمار می‌آمد. ولی هنوز سرعت توسعه وب‌سایت‌های تنها متن در فلش کمتر بود و استقبال چندانی از آن نشد. اما پس از مدت کوتاهی به‌طور افراطی، استفاده از فلش زیاد شد. از این نظر، می‌توان فلش را با عرضه قابلیت ایجاد جداول در HTML مقایسه کرد که برای مدتی، تمام صنعت وب را دربرگرفته بود. استفاده از هر دو به‌شدت زیاد شد و بعد از مدتی، از نقش اصلی که برای آن ساخته شده بودند، فاصله گرفتند.

چرا نیازی به جنگ نیست؟

جدیدا، صحبت‌های زیادی درباره تقابل بین HTML5 و فلش و نبرد بین این‌دو در استانداردها و فلسفه وب به میان آمده است. ولی بسیاری معتقدند که این صحبت‌ها اشتباه است. HTML5 و فلش، قصد مبارزه در یک میدان را ندارند. هرکدام، جایگاه خاصی در وب و اجتماع گرافیک دارند.

جایگاه فلش

فلش در حال حاضر وب را هدف نگرفته است و حتی قصد ندارد در آینده نزدیک طراحی وب‌سایت‌ها را به‌سوی فلش بکشاند. زمانی که تکه‌های فلش برای بازی و تبلیغات در طراحی وب مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دو ناحیه عمل می‌کند.

ناحیه اول، بخش سازمانی است. هنگامی که سهم فلش در صنعت وب کمتر شد، از سوی دیگر در بخش رسانه‌ها، نرم‌افزارهای یادگیری و آموزش، نرم‌افزارهای مبتنی بر اینترنت و مشابه آن نقش گسترده‌ای یافت.

ممکن است فلش، ساده باشد و وب‌سایت را تحت تاثیر قرار دهد، ولی قابلیت تعامل با پایگاه داده، یکپارچه‌سازی PHP‌، سورس ‌XML وActionScript خارجی، افزونه‌های قابل توسعه و... از فلش، یک ابزار قوی ساخته است که برای استفاده‌های خاص، رقابت را برنده می‌شود. فلش، در بخش سازمانی، آینده روشنی دارد!

ناحیه دوم، بسترهای نرم‌افزاری موبایل است. محتوای وب را کنار بگذاریم، اگر فلش می‌توانست برای تولید نرم‌افزارها و رابط‌های قوی روی بسترهای گوناگون موبایل استفاده شود، قدرت عظیمی به طراحان و توسعه‌دهندگان در صنعت موبایل خواهد داد. زیرا اولا فلش، در ورای قابلیت‌های انیمیشنی و گرافیکی، یک ابزار توسعه بسیار قوی است و همچنین، می‌تواند در بسترهای چندگانه مورد استفاده قرار بگیرد و پایداری و سازگاری بیشتری نتیجه دهد.

جایگاه HTML5

از طرفی، جایگاه HTML5 کاملا در وب است و یکی از پیشرفت‌های مهم در صنعت وب به‌شمار می‌رود. تغییر مسیر از طراحی‌های برپایه جدول به CSS، به طراحان وب آزادی بیشتری داد.

حرکت به‌سمت جلو، با مرورگرهای استاندارد و کاربری‌های قوی به‌وسیله CSS3 و HTML5، صنعتی که در آن فعالیت می‌کنیم را به مدارج بالاتر، و به‌سمت وب‌سایت‌ها و کاربری‌های مجللی پیش می‌برد که تا کنون دیده نشده‌ بودند. (درباره قابلیت‌ها و ویژگی‌های HTML5 بارها در همین صفحه توضیح داده شده ‌است.)

وب در دو سال آینده

- HTML5 و CSS3 به‌عنوان یک استاندارد جدید مطرح خواهند شد.

- تمام مرورگرها با یکدیگر سازگار و برپایه استاندارد هستند.

- فلش، به‌طور محدودتر به‌عنوان ابزاری برای محیط‌های چندرسانه‌ای، بازی‌ها و تعاملات، هم در فضای آنلاین و هم آفلاین استفاده می‌شود.

- بسترهای نرم‌افزاری موبایل و توسعه محتوای موبایل، سریع‌ترین و جدیدترین رشد را در این صنعت خواهند داشت.

- قابلیت‌های فلش اسپورتینگ برای توسعه نرم‌افزارهای قدرتمند، از تمام بسترهای نرم‌افزاری دیگر پیشی خواهد گرفت.

- قابلیت‌های جاوااسکریپت مجتمع، CSS3 و  HTML5، برای مرورگری موبایل، پیشنهاد خواهد شد.

محمد حسین کردونی
منبع:
smashingmagazine.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها