‌تحقیقات گسترده انجام شده در دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد افرادی که مرتبا از گوشت، خصوصا گوشتی که در دمای بالا پخته شده، مصرف می‌کنند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند. این خطر در افرادی که دچار یک نوع تغییر ژنتیکی خاص هستند، بیش از بقیه است. پیش از این مشخص شده بود گوشتی که در دمای بالا پخته می‌شود آمین‌های ناجور حلقه (HCAs)‌ تولید می‌کند که این ترکیبات شیمیایی می‌توانند به سرطان منجر شوند.
کد خبر: ۳۳۱۴۹۳

به گفته انجمن سرطان آمریکا، در سال قبل 71 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان مثانه در آمریکا گزارش شده که 14‌هزار نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. در این بین مردان بیش از زنان در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

HCAs زمانی به وجود می‌آید که گوشت ماهیچه و عضله گاو، خوک، مرغ و ماهی در دمای بالا پخته می‌شود. این ترکیب محصول واکنش بین آمینواسیدها که اساس پروتئین‌ها بوده و کراتین که در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود، هستند.

تحقیقات قبلی 17 ترکیب HCAs را که منجر به سرطان می‌شود، مشخص کرده بود.

در مطالعات جدید انجام شده که 12 سال به طول انجامید، 884 فرد مبتلا به سرطان مثانه و 878 فرد سالم در گروه‌های سنی و براساس جنسیت و خصوصیات ژنتیکی شرکت داشتند.

با استفاده از پرسشنامه استانداردی که توسط انستیتو ملی سرطان طراحی شده بود، محققان شروع به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عادات غذایی شرکت‌کنندگان کردند. سپس افراد را براساس میزان مصرف گوشت قرمز به 4 گروه تقسیم کردند.

گروهی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند 5/1 برابر بیش از کسانی که مصرف کمتری داشتند، در خطر ابتلا به سرطان مثانه بودند.

مخصوصا مصرف بیف استیک، گوشت نمک‌زده و گوشت ران خوک نقش زیادی در ابتلا به سرطان مثانه داشت.

میزان پختن گوشت در دمای بالا هم نقش مهمی ایفا می‌کند. کسانی که رژیم غذایی‌شان شامل گوشت کاملا پخته بود، 2 برابر بیش از کسانی که گوشت نیم‌پز استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند.

این تحقیقات ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان را بیش از پیش نمایان می‌کند و ظن محققان را به یقین تبدیل می‌کند که هر فردی که بیش از حد از گوشت قرمز سرخ شده یا کبابی استفاده می‌کند، احتمال زیادتری برای ابتلا به سرطان مثانه دارد.

این احتمال زمانی تشدید می‌شود که فرد در گذرگاه متابولیسم HCAs دارای ساختار ژنتیکی نامطلوب باشد.

‌ Physorg / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها