امروز، سوم خرداد، روزی که پیام آور آزادی برای مردم خطه تفته خرمشهر و همه مردم ایران است، لبان تشنه شهرهای استان خوزستان پس از سال‌ها انتظار با آب شرب سالمتر می شود. امروز با حضور رئیس‌جمهور، طرح غدیر به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور در خرمشهر پس از سال‌ها انتظار جهت کسب اعتبارات لازم به منظور نهایی شدن به بهره‌برداری می رسد تا بنا به گفته کسایی، سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بهره‌برداری کامل از این طرح ، مشکل کمی و کیفی آب شرب 4 میلیون و 700 هزار نفر تا افق سال 1415 برطرف ‌شود. در واقع این طرح که 13هزارمیلیارد ریال هزینه اجرای آن بوده قرار است 21 شهر و 1200روستا درخوزستان را از آب شرب سالم و پایدار برخوردار کند. اگرچه تا کنون طرح غدیر 24 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کد خبر: ۳۳۰۲۷۴

چرا خوزستان بی‌آب مانده؟

در حالی که بیش از 30 درصد آب‌های کشور در خوزستان جریان دارد اما بحث کمیت و کیفیت منابع آبی خوزستان دیرینه است. انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه دیگراز جمله پرهزینه‌ترین و سخت‌ترین راه‌ حل‌های مشکل کم آبی در کشور است، ولی با این وجود بسیاری از طرح‌های انتقال آب با نگاه به سرچشمه‌های رودخانه‌های خوزستان طراحی می‌شود و وزارت نیرو برای سیراب کردن استان‌های دیگر میلیاردها تومان اعتبار صرف می‌کند. اکنون ، برای تامین آب شرب و بالا بردن کیفیت آب سالم برای مردم استانی که این منبع را در اختیار استان‌های دیگر قرار داده وزارت نیرو بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور را به مرحله بهره برداری رسانده اگرچه هنوز تا زمان اجرای کامل آن راه درازی در پیش است.

آب شرب برای اهالی خرمشهر

طرح غدیر با 675 کیلومتر لوله‌گذاری و 13 هزار میلیارد ریال اعتبار شهرها و مناطق روستایی 6 شهرستان استان خوزستان را سیراب می‌کند.

مجموع طول خطوط مستقیم انتقال آب در طرح غدیر 320 کیلومتر است و در مرحله دوم آن، نصب خطوط لوله برای آبرسانی به شهرهای اهواز، دشت آزادگان، شادگان و افزایش ظرفیت آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر و در مرحله نهایی تامین 24 مترمکعب آب بر ثانیه از آبگیر واقع در منطقه پای پل کرخه تا منطقه ام الدبس اجرایی خواهد شد.

بنا بر گفته عبدالصمد رئیسی، مدیر آب و فاضلاب خوزستان در این طرح مشکلات کمی و کیفی آب شرب شوش، الوان، دشت آزادگان، دارخوین، هویزه، حمیدیه، رفیع، بستان، اهواز، ویس، شیبان، شیرین شهر، شادگان، خرمشهر، آبادان، ملاثانی، رامین، الهایی، چوئبده، اروندکنار، سوسنگرد و شهرک بهرام برطرف می‌شود.

تحولی در تامین آب آشامیدنی مردم

به نظر می‌رسد که این طرح یکی از تصمیم‌های اساسی وزارت نیرو است که از چند جهت حائز اهمیت است.گفته می‌شود که طراحی و اجرای این طرح بزرگ توسط متخصصان داخلی انجام شده است و در صورت امکان، بهره‌برداری از آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.براساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، با اجرای این پروژه شهروندان خرمشهر در خردادماه و مردم آبادان مردادماه امسال از آب شرب مطمئن و با کیفیت برخوردار می‌شوند. انتظار می رود این طرح بنا بر برنامه زمان بندی شده، از این پس پیشرفت سریع‌تری داشته باشد تا لب‌های سوخته خوزستانی‌ها که رنج بی‌شماری را از دوران جنگ تحمیلی تا کنون تحمل کرده‌اند بیش از این تشنه نماند...

پونه شیرازی / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها