طلا این روزها به دو دلیل خبرساز شده؛ اول افزایش قیمت لحظه‌ای آن در بازارهای جهانی و داخل کشور و دوم عرضه طلاهای ناخالص و غیراستاندارد در بازار که ظاهرا دومی توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به گزارش جام‌جم، هرچند پیش از این هم به‌صورت جسته گریخته اخباری مبنی بر تخلف برخی طلا فروشان و آب بستن به مصنوعات طلایی عرضه شده در بازار به گوش می‌رسید،‌ این روزها موضوع غش برخی طلافروشان در معامله رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.
کد خبر: ۳۲۷۸۵۸

موضوع از این قرار است که مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد استان تهران که اظهارات سال گذشته او درباره آلوده بودن برنج‌های وارداتی تا مدت‌ها، سوژه خبری رسانه‌ها بود و سرانجام هم مشخص نشد که بالاخره برنج‌های وارداتی آلوده بودند یا خیر،‌ اخیرا نسبت به عرضه طلا با عیار پایین در بازار هشدار داده است.

وی روز یکشنبه همین هفته گفته بود: براساس گزارش‌های دریافتی و بازرسی‌های انجام شده، اخیرا مصنوعاتی از سطح بازار کشف شده است که به صورت ترکیبی با استفاده همزمان از طلا و نقره ساخته شده است.

وی افزود: براساس بررسی و آزمون‌های به عمل آمده بر روی نمونه‌های توقیف شده از سطح بازار مشخص شد این واحد‌ها بدون داشتن مجوز‌های قانونی لازم، اقدام به تولید و عرضه مصنوعات مذکور با عیارهای پایین‌تر از استاندارد‌های ملی کرده‌اند. مدیرکل استاندارد استان تهران به اعلام این خبر هم قناعت نکرد و ضمن این‌که از شهروندان خواست تا از خرید هرگونه کالای مشابه خودداری کنند، افزود: تولید، عرضه، خرید و فروش مصنوعات بدون علامت استاندارد و کد شناسایی غیر قانونی است.واکنش طلافروشان اما اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر دیروز با احتیاط و تامل با این خبر برخورد کرد و از تعیین گروهی از بازرسان اتحادیه برای بررسی تخلفات خبرداد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در واکنش به اظهارات مدیرکل استاندارد تهران اعلام کرد: هنوز در مورد این موضوع اطلاع کافی در دست نیست، به همین منظور گروهی از بازرسان اتحادیه مامور بررسی این موضوع شده‌اند.

محمد کشتی آرای، با تاکید بر این‌که اتحادیه بشدت پیگیر این موضوع است، تصریح کرد: گرچه همواره تخلف از سوی برخی متخلفان صورت می‌گیرد، اما تعمیم و گسترش آن به افرادی که شرافتمندانه فعالیت می‌کنند، شایسته نیست، بنابراین برای قضاوت و اظهار نظر در این خصوص باید منتظر نهایی شدن گزارش بازرسان باشیم.

وی که با مهر گفتگو می‌کرد، با اشاره به این‌که گزارش بازرسان به زودی آماده خواهد شد، به مردم توصیه کرد که خریدهای طلا و سکه خود را از واحدهای دارای جواز کسب تهیه کنند، زیرا برخورد قانونی با متخلفین دارای جواز فعالیت با توجه به شناخت و پرونده آنها بهتر قابل اجراست.طلا فروشان متخلف را لیست می‌کنیم

اما ورود دوباره استاندارد به موضوع نشان داد که ظاهرا این سازمان نمونه‌گیری‌ها و کارهای میدانی خود را از قبل تمام کرده است. پورهاشم در پاسخ به اظهارات رئیس اتحادیه طلافروشان که در صحت گزارش استاندارد تشکیک کرده بود، گفت: بررسی‌های ما تخلفات صورت گرفته در تمام انواع مصنوعات طلا و نقره همچون دستبند، گوشواره، گردنبند و انگشتر را محرز کرده است.

وی اطلاعیه سازمان استاندارد را در پاسخ به این مطالب اتحادیه طلا و جواهرعنوان کرد و گفت: اگر نیاز باشد، موسسه استاندارد همانگونه که قبلا در سایر نمونه‌ها نیز این کار را انجام داده، آدرس و اسامی تک تک فروشندگان متخلف را در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف درج و اعلام می‌کند.

پورهاشم در مورد نحوه بررسی نمونه‌های طلا گفت: موسسه استاندارد از طلا و جواهرات و غیره نمونه‌گیری کرده و آنها را در در آزمایشگاه‌های خود تست می‌کند.

وی ادامه داد: اگر عیار طلا از 750 گرم در هزار گرم در طلای 18 عیار کمتر باشد، غیر استاندارد است، همچنین در نقره نیز اگر عیار نقره از 900 گرم در هزار گرم کمتر باشد، غیر استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان تهران این امر را کم فروشی دانست و تصریح کرد: چند روز پیش نمونه‌ای گرفته و مشخص شد که در انگشتر تولید شده، حلقه آن از نقره و نگین آن نیز از طلا بود، همین طور حلقه 350 گرم در هزار گرم نقره داشت در حالی که باید میزان نقره آن 900 گرم باشد، همچنین طلاهای تست شده نیز کمتر از 750 گرم نقره داشتند.پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی به برخی سموم که نخستین بار از سوی اداره استاندارد تهران مطرح شد، هنوز پس از گذشت چند ماه به سرانجام نرسیده و بالاخره مشخص نشد اطلاعات ظاهرا مستند و مستدلی که مدیرکل استاندارد تهران از این موضوع ارائه کرده بود، چرا از سوی رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی مورد تایید قرار نگرفت. بسیاری از مردم به خاطر دارند که در موضوع برنج‌های وارداتی نهادهای مسوول به دو دسته تقسیم شدند. گروهی آلودگی برنج‌ها را محرز و گروهی هم آن را از اساس تکذیب کردند که این مواضع متناقض در نهایت کلاف موضوع را سردرگم نگاه داشت.

حالا هم ناخالصی مصنوعات طلا در بازار به موضوعی مورد مناقشه تبدیل شده است. اگرچه جایگاه استاندارد در اعلام موضع درباره مواردی از این دست جایگاهی غیرقابل خدشه است، اما تجربه برنج‌های وارداتی نشان می‌دهد که شاید بد نباشد، کارگروهی متشکل از تمام نهادهای مرتبط و مسوول در این زمینه تشکیل و نظر قطعی و غیرقابل خدشه خود را درباره موضوع کم‌فروشی در معاملات طلا اعلام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها