پشه‌بند میکروبی

اوایل امسال محققان نشان دادند که می‌توان با آلوده کردن پشه‌ها به میکروب‌های گیاهی گرفته شده از کرم میوه به صورت ناقص زندگی پشه‌های ناقل بیماری را به خطر بیندازند.
کد خبر: ۳۱۱۰۶۹

 نتایج این تحقیق در نشریه سلول چاپ شده و نشان می‌دهد این روش و استفاده ازنوعی باکتری می‌تواند اثر دیگری هم روی پشه داشته باشد. به این صورت که پشه را در مقابل آلودگی‌های ویروسی مقاوم‌تر می‌کند و به این وسیله عواقب خطرناک آن برای انسان از قبیل تب استخوان‌شکن و تب چیکونگونیا (تبی که باعث درد مفاصل و خارش پوست می‌شود)‌ کاهش می‌یابد.

در این آزمایش، پشه به باکتری Walbachia آلوده شد و از این طریق نمی‌توانست میزبان مناسبی برای نوعی انگل مالاریا که باعث آلودگی در پرندگان است، باشد.

این پشه به صورت طبیعی حامل بیماری مالاریا و ناقل آن به انسان نیست. این روش می‌تواند در کاهش انتقال پاتوژن‌ها به وسیله این پشه به انسان بخصوص تب استخوان‌شکن‌ و چیکونگونیا بسیار موثر باشد.

تب استخوان‌شکن یک بیماری ضعیف‌کننده و رنج‌آور است که واکسن و درمانی ندارد و هر ساله 50 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند.

نوع شدید این تب که با خونریزی همراه است سالانه باعث مرگ 40 هزار نفر می‌شود. بر خلاف تب استخوان‌شکن، بیماری جیکونگونیا کشنده نیست و بیشتر در آفریقا، آسیا و بتازگی نقاطی از اروپا رایج است.

باکتری Wallbachia در طبیعت به وفور یافت می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد این میکروب گیاهی قادر است تا 60 درصد انواع حشرات را آلوده کند.

این میکروب در حین تخمگذاری بسادگی از مادر به فرزندان دختر و پسر منتقل شده و بسرعت کل جمعیت را در برمی‌گیرد.

ایده محققان این است که با رها کردن پشه‌ای که در آزمایشگاه آلوده شده، بستری را برای آلوده کردن جمعیت پشه‌ها فراهم آوردند.

به این ترتیب در فصل تخم‌ریزی و جفتگیری این آلودگی علاوه بر تخم‌ها به پشه‌های نر سالم هم سرایت می‌کند.

محققان بدرستی نمی‌دانند چگونه این باکتری باعث جلوگیری از آلودگی پشه به ویروس‌های مسبب بیماری در انسان می‌شود.

اگر این روش حتی برای چندین سال موثر واقع شود می‌تواند نقش مهمی در بیماری‌های انسان بازی کند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع: Physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها