روایتی بی‌نظیر از جنگ و قهرمان‌هایش

بازهم بی‌رقیب

دنیای سری بازی‌های Call of Duty، به نمایش ابعاد مختلف جنگ و حواشی آن می‌پردازند. شماره پیشین، یعنی World at War با این‌که از نظر گیم‌پلی چیز جدیدی برای ارایه نداشت، اما با زیبا به تصویر کشیدن پشت صحنه‌های جنگ و لحظات سیاهی که در هر جنگی وجود دارد، به خوبی مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. تیم اصلی CoD یعنی اینفینیتی وارد با شماره دوم «جنگاوری مدرن» (Modern Warfare) بازگشته‌اند تا یکی دیگر از بهترین بازی‌های اکشن اول‌شخص را به این ژانر اضافه کنند؛ ژانری که بهترین‌هایش در چند سال اخیر منحصر به CoD بوده است.
کد خبر: ۲۹۷۵۲۱

محبوبیت بیش از حد CoD در ایران و کوتاه بودن بخش یک‌نفره به این معنی است که تا زمان چاپ شدن این نوشتار، احتمالا همه علاقه‌مندان این بازی را بارها تمام کرده‌اند، پس سراغ توضیح واضحات و این‌که گرافیک و هوش مصنوعی چه جوری است، بازی چند مرحله دارد و چه تفنگ‌هایی دارد نمی‌روم. بخش یک‌نفره مثل همیشه شما را جای سربازهایی از نقاط مختلف دنیا می‌گذارد. یکی از نقاط قوت جنگاوری مدرن2، حضور شخصیت‌هایی آشنا از شماره قبل است. این موضوع در سری CoD بی‌سابقه بوده و برای اولین بار حس ارتباط قسمت‌های مختلف بازی را به مخاطبان القا می‌کند. حتی اگر توجهی به داستان جنگاوری مدرن1 نکرده باشید، باز هم با دیدن کاپیتان پرایس هیجان زده خواهید شد و ارتقای درجه سوپ مک‌تاویش برایتان جالب خواهد بود. سازنده‌ها بالاخره تابوی خود را شکسته‌اند. در هیچ‌کدام از CoDهای قبلی، قهرمان یا شخصیت تکرار شونده‌ای وجود نداشت تا هر چه بیش‌تر بر حال و هوای جنگ و سربازان گمنام آن تاکید شود. اما در جنگاوری مدرن2،‌ با شخصیت‌هایی مواجه هستیم که تبدیل به قهرمان داستان می‌شوند.

در جنگاوری مدرن2، تلاش زیادی برای داستان‌پردازی انجام شده اما دیالوگ‌ها و اسنادی که قرار است شما را با روند پیشرفت داستان آشنا کنند، یا در میانه صحنه‌های بسیار شلوغ و پر از انفجار گم شده‌اند یا در سکانس‌های توضیح ماموریت کسل‌کننده مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. اما اگر کسی داستان را با جزئیات دنبال کند، متوجه می‌شود مشکلات منطقی زیادی در آن وجود دارد. اما جنگاوری مدرن2 را به هیچ‌وجه نباید از روی داستان ارزیابی کرد.

روند بازی عالی است. اکشن‌ها کاملا متعادل هستند. سازنده‌ها در همه لحظات بازی، برای شما برنامه دارند. همه صحنه‌ها از قبل کارگردانی شده‌‌ا‌ندو خیلی وقت‌ها احساس تماشای فیلم به بازی‌کننده دست می‌دهد. یکی از مشکلاتی که در شماره قبلی CoD وجود داشت، احساس گیجی در صحنه‌های پر زد و خورد بود که در جنگاوری مدرن2 این مشکل برطرف شده است. اما دیگر مشکل معروف گیم‌پلی CoD هم‌چنان خودنمایی می‌کند؛ بدون توجه به این‌که چند نفر همراه شما در میدان جنگ هستند، دشمن‌ها فقط و فقط شما را نشانه می‌گیرند. این مشکل، یکی از بزرگ‌ترین موانع برای جلوه پیدا کردن میدان‌های نبرد جنگاوری مدرن است.

تعداد دشمن‌ها در این بازی بسیار زیاد است. در پایان مرحله ریودوژانیرو احساس می‌کنید نیمی از مردم برزیل را قتل عام کرده‌اید. تعدد دشمن‌ها یکی از همان عواملی است که منطق داستان را زیر سوال می‌برد. چطور این‌همه تروریست روس می‌توانند خودشان را به خیابان‌های آمریکا برسانند؟ چطور بعد از خیانت بزرگ‌ترین ژنرال ارتش آمریکا به کشورش، هنوز این همه سرباز برای او می‌جنگند؟ البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که مکانیک اصلی گیم‌پلی، نسبت به جنگاوری مدرن1 هیچ تغییری نکرده و زیاد کردن دشمن‌ها یکی از ترفندهایی است که می‌تواند از تکراری شدن روند بازی جلوگیری کند. به هر حال، در طول بازی نارنجک‌های دستی مثل نقل و نبات اطراف شما پخش می‌شوند و کمی تعلل در پناه گرفتن،  باعث به نمایش درآمدن یک جمله قصار از یک آدم معروف می‌شود!

موفقیت جنگاوری مدرن2 نه در بخش تک‌نفره، بلکه در بخش چندنفره است. کسانی که می‌خواستند با PC  جنگاوری مدرن2 را بازی کنند، به خاطر نبودن پچ مالتی و ایکس‌باکس360بازها به خاطر اخراج شدن از شبکه لایو، حسابی ضدحال خوردند. اما الان می‌شود جنگاوری مدرن2 را مالتی بازی کرد. سیستم ارتقای درجه مانند شماره‌های قبل خوب پیاده شده اما علاقه‌مندان متوجه خواهند شد که Perkها در جنگاوری مدرن2 بسیار متعادل‌تر و مفیدتر هستند. تعداد Perkهای قابل استفاده برای هر نفر 3 تاست، اما بعضی وقت‌ها (مثلا با چند بار مردن بدون گرفتن فرگ) بازی یک Perk چهارم به شما جایزه می‌دهد. همین‌طور که در بخش چند نفره درجه بگیرید می‌توانید خصوصیات کلاس سربازتان را تغییر بدهید. حتی چیزهایی مانند تعداد فرگ‌های پشت سرهم برای گرفتن امتیاز هم قابل تغییر هستند. خوشبختانه xp گرفتن در این بازی بسیار بهتر است و تقریبا هربار که وارد بخش مالتی بشوید، برای هر کاری xp می‌گیرید.

بخش Spec Ops حالت جدید و فوق‌العاده خوب جنگاوری مدرن2 است که اگر می‌خواهید تجربه جدیدی با CoD داشته باشید، باید حتما آن‌ را امتحان کنید. ماموریت بازی حالا به‌صورت 2نفره قابل انجام خواهند بود و تمام کردن آن‌ها دقت و هماهنگی زیادی را می‌طلبد.

جنگاوری مدرن2 یکی از بهترین بازی‌های اول‌شخص امسال است که به نظر نمی‌رسد تا پایان سال رقیب سفت و سختی به جز بایوشاک2 داشته باشد. بی‌راه نیست اگر بگوییم 60درصد بار جذابیت و زیبایی جنگاوری مدرن2 بردوش بخش چند نفره است. این بخش آن‌قدر خوب هست که بشود تا زمان ساخته شدن یک CoD جدید توسط اینفینیتی وارد (نه تری‌آرک!) آن‌را بازی کرد.

سید طه رسولی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها