پوست و زیبایی

بیماری پر مویی

موهای زائد صورت و بدن از جمله مسائلی است که همواره در طول تاریخ ذهن بانوان را به خود مشغول داشته است. در فرهنگ اکثر جوامع، زدودن و عاری کردن بدن از موهای زائد، نشانه زیبایی و یکی از الگوهای بهداشت فردی محسوب می‌گردد. درواقع موی زائد، آفتی است که زیبایی را تهدید می‌کند و همگان در پی راهی برای زدودن آن هستند. در این بین برخی مسائل طبیعی یا غیرطبیعی بدن خانم‌ها می‌تواند منجر به پرمویی شود. این افزایش بیش از حد موهای خانم‌ها را در اصطلاح پزشکی هیرسوتیسم می‌نامند.
کد خبر: ۲۹۱۹۷۹

در هیرسوتیسم خفیف ممکن است علائم رویش موی تیره در روی لب فوقانی، چانه، اطراف سینه یا روی شکم داشته باشند. هیرسوتیسم پیشرفته‌تر منجر به رشد مو در پشت، شانه‌ها، جناغ سینه و بالای شکم می‌شود.

علت چیست؟

هیرسوتیسم تقریبا همیشه به علت افزایش اثر هورمون‌های آندروژن روی فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این افزایش اثر می‌تواند به علت مصرف دارو، مشکلات تخمدانی، مشکلات غدد فوق‌کلیوی یا نژادی باشد.

استفاده از هورمون‌های مردانه و داروهای با اثر آندروژنی مانند استروییدهای آنابولیک که در بعضی از افراد مشغول به ورزش بدنسازی مصرف می‌گردند و استفاده از داروی دانازول که در بیماری آندومتریوز به کار می‌رود، می‌تواند موجب پرمویی شود.

تومورهای تخمدانی تولیدکننده آندروژن می‌تواند باعث پرمویی خانم‌ها شود که سریع ایجاد می‌شود و می‌تواند همراه نشانه‌های دیگر مردانه مانند ریزش موهای سر و کلفتی صدا باشد. بیماری تخمدان پلی‌کیستیک نیز همراه با عدم تخمک‌گذاری مزمن، چاقی و هیرسوتیسم است.

بیماری‌های نظیر کوشینگ و هیپرپلازی غدد فوق‌کلیوی (به علت نقائص آنزیمی) می‌تواند موجب هیرسوتیسم گردد.

بعضی از بیماران دچار هیرسوتیسم، هیچ مشکلی در تخمک‌گذاری و قاعدگی خود نداشته، میزان هورمون‌های آنها طبیعی بوده و علتی برای هیرسوتیسم آنها پیدا نمی‌شود. این حالت در خانم‌های منطقه خاورمیانه و اطراف مدیترانه بیشتر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد در نژادهای خاصی شایع‌تر باشد. این نوع بیماری هیرسوتیسم فامیلی نامیده می‌شود.

درمان

نوع‌ درمان‌ بستگی‌ به‌ علت‌ هیرسوتیسم‌ دارد. در صورتی‌ که‌ هیرسوتیسم‌ خفیف‌ باشد و عادت‌ ماهانه‌ نیز دچار بی‌نظمی‌ نشده‌ باشد، ممکن‌ است‌ درمان‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد. درخصوص تومورهای‌ تخمدان‌ یا غدد فوق‌کلیوی‌، باید با جراحی‌ درآورد.

شایع‌ترین‌ داروی‌ مورد استفاده‌ برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ یک‌ دیورتیک‌ (ادرارآور) است‌ که‌ اثرات‌ ضدهورمون‌های‌ مردانه‌ را نیز دارد. به‌ نظر می‌رسد این‌ دارو موثرترین‌ دارو در کم‌ کردن‌ رشد مو باشد. سایر داروهایی‌ که‌ ممکن‌ است‌ برای‌ هیرسوتیسم‌ ناشی‌ از تولید بیش‌ از حد آندروژن‌ها توصیه‌ شوند عبارتند از دگزامتازون‌، داروهای‌ تنظیم‌ خانواده‌، لوپرولاید و داروهای‌ ضدآندروژن‌. تاثیر این‌ داروها تنها ممکن‌ است‌ به‌ کاهش‌ رشد موی‌ جدید کمک‌ کنند؛ اما معمولا مقدار مویی‌ که‌ قبل‌ وجود داشته‌ است‌، تغییری‌ نمی‌کند. باید توجه داشت که معمولا استفاده از داروها باید به مدت طولانی انجام شود تا تاثیر خود را بگذارد و با توجه به عوارض این داروها حتما باید تحت نظر متخصص مصرف شوند.

انتخاب‌های‌ درمانی‌ برای‌ حذف‌ موهای‌ زائد عبارت از تراشیدن‌، استفاده‌ از موچین و سفید کردن است.

بیشتر موارد هیرسوتیسم می‌تواند با موفقیت، با درمان دارویی و زیبایی برطرف شود؛ البته در نظر داشته باشید ممکن است نیاز به زمان و استفاده مداوم از این روش‌ها باشد؛ اما بسیاری موارد عاقبت به درمان ترکیبی پاسخ می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها