از دور از نزدیک

پیتزا چلوکباب هم آمد

واحد مرکزی خبر: بر کسی پوشیده نیست که ایتالیایی‌ها عاشق پیتزا هستند. مردم خوشگذران این کشور برای ذائقه‌های مردم دیگر هم پیتزا تهیه می‌کنند. مثلا پیتزاهای تهیه شده از غذاهای دریایی برای مردم خاور دور. اما این بار یک پیتزافروش خوش‌ذوق ایتالیایی پس از سفرش به ایران، با تلفیق 2 غذای ملی ایتالیایی و ایرانی، پیتزای چلوکباب را ابداع کرد.
کد خبر: ۲۸۷۱۳۷

استفانو کوپارونی، رئیس این رستوران گفته است: «چلوکباب یکی از لذیذترین غذاهایی بود که من در ایران و در اصفهان خوردم و به همین علت چند ماه پیش از یکی از دوستان ایرانی که در شهر انکونا زندگی می‌کند خواهش کردم تا به من در تهیه پیتزا چلوکباب کمک کند. خوشبختانه ایتالیایی‌ها بخوبی از این غذا استقبال کردند.» حالا پس از پیتزا قرمه‌سبزی در ایتالیا، پیتزا چلوکباب ایرانی هم یکی از گزینه‌های منوی رستوران کوپارونی است.

ردپای دایناسورها در فرانسه

مهر: بعد از گذشت میلیون‌ها سال از انقراض نسل دایناسورها هنوز که هنوز است دانشمندان و محققان به دنبال کشف اطلاعات جدیدی از این موجودات هستند و به همین خاطر کشف بزرگ‌ترین ردپای دایناسور باعث می‌شود دل تعداد زیادی از دانشمندان شاد شود.

محققان دانشگاه لیون و مرکز ملی تحقیقات فرانسه این جای پای دایناسور غول‌پیکر را در «ژورا» واقع در مرز فرانسه و سوئیس کشف کردند. بزرگی این ردپا در حدود یک متر و نیم است و به محققان اجازه می‌دهد طول و وزن این دایناسور چهار پا را تعیین کنند.

اولین حافظه جهان

جام‌جم: گاهی اخبار و اطلاعات بقدری شگفت‌انگیز می‌شوند که پیش‌بینی آینده علم ناممکن است. اگر فکر می‌کنید اندازه هارددیسک‌های (حافظه‌ها) رایانه‌های شخصی‌تان از همان ابتدا بقدری بوده است که در داخل رایانه‌هایتان نصب شده‌اند، سخت در اشتباهید.

یکی از اصلی‌ترین مختصات پیشرفت فناوری و علم، تلاش محققان و دانشمندان در کوچک‌سازی وسایل و لوازمی است که در طول روز مردم با آن سروکار دارند. مثالش هم در بیشتر تولیدات اهالی چشم بادامی ژاپن است. مثلا همین حافظه‌های رایانه‌ای (که این روزها می‌توانید در جیبتان بگذارید) روزی روزگاری بقدری بوده است که با هواپیما جابه‌جا می‌شده است. باور نمی‌کنید؟ یک‌بار دیگر نگاهی به عکس بالا بیندازید. این اولین هارد دیسک 5 مگابایتی جهان است که 53 سال پیش (1956) توسط شرکت آی.بی.ام ساخته شده است. حالا همین طور که به این عکس خیره شده‌اید، دانشمندانی را دعا کنید که این هارددیسک‌ها را تا حد یک قوطی کبریت کوچک کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها