در منطقه پانزدهمیم!

کشوری که قرار است در زمینه اینترنت پرسرعت، شاهراه اینترنت منطقه باشد، در استفاده از اینترنت پرسرعت، کشور پانزدهم است.
کد خبر: ۲۸۰۵۹۸

بنابر تازه‌ترین گزارش‌های رسمی ‌ITU‌، درحالی که ایران با ضریب نفوذ اینترنت 9/34‌درصد بعد از فلسطین اشغالی، امارات، قطر، لبنان و ترکیه در مقام ششم منطقه قرار دارد، براساس شاخص اینترنت پرسرعت، با ضریب نفوذ 4/0‌ درصد جایگاه 15 را در منطقه به خود اختصاص داده است.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، براساس برخی آمارهای موجود، ایران با حدود 70میلیون نفر جمعیت، 23میلیون کاربر اینترنت دارد که بالغ بر 34درصد کل جمعیت کشور است.

بنابراین گزارش، درحال حاضر پهنای ‌باند ورودی به ایران از دو منبع عمده تامین ماهواره و فیبرنوری ترکیه، فجیره و کویت تامین می‌شود.

این پهنای باند که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تامین و به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی عرضه می‌شود، عمده‌ترین دلیل قیمت بالای دسترسی به اینترنت در ایران عنوان شده است.

طبق معیار سنجش ‌ITU‌، اینترنت پرسرعت به پهنای‌باند بیش از‌512 کیلوبیت بر ثانیه اطلاق می‌شود که باتوجه به اینکه در ایران با محدودیت 128کیلوبیت بر ثانیه روبه‌رو هستیم، این جایگاه بدون احتساب پورت‌های پرسرعتی است که به مشترکان خانگی و کاربران زیر 512 واگذار شده و آنچه در این رتبه‌بندی منظور شده پورت‌های مورد استفاده سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ است و بار دیگر ایران از اعمال قانون محدودیت پهنای باند در رتبه‌بندی‌های جهانی متضرر می‌شود.

طبق سند برنامه پنج ساله چهارم توسعه ایران، راه‌ا‌ندازی 5/1‌ میلیون پورت پرسرعت در دستور کار قرار داشته که از این میان راه‌اندازی 275‌ هزار پورت برعهده شرکت مخابرات ایران و یک میلیون و 225‌هزار بر عهده بخش خصوصی و شرکت‌های اینترنتی ‌(PAP)‌ گذاشته شده بود که کمتر از یک پنجم این امر محقق شده است.

در حال حاضر قیمت اینترنت پرسرعت در ترکیه 12برابر ارزان‌تر از ایران است، درحالی که ترکیه یکی از کشورهای رقیب ایران در دستیابی به اهداف ترسیم‌شده، در سند چشم انداز توسعه 20ساله ایران است.

در شهر سئول پایتخت کره جنوبی نیز اینترنت به صورت رایگان عرضه می‌شود و در بسیاری از مکان‌های تجاری با استفاده از این اینترنت فرآیند دانلود با سرعت 16/2مگابیت بر ثانیه انجام می‌گیرد. در حالی که در حالت عادی در ایران اغلب سرعتی بیشتر از پنج کیلوبایت بر ثانیه برای دانلود در اختیار نداریم، یعنی سرعت اینترنت رایگان کره جنوبی حدود 500برابر اینترنت پولی در کشور ما است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها