گزیده سرمقاله‌ روزنامه‌های صبح امروز

حماسه تاریخی ایرانیان

روزنامه‌های صبح امروز ایران در سرمقاله‌‌های خود به مهمترین مسائل روز کشور و جهان پرداخته‌اند از جمله «همه آمدند»،«رای به جمهوری اسلامی»،«سوژه انتخاباتی و غیر انتخاباتی»،«بار دیگر پالایش انقلاب»،«انتخابات دهم رکورد دار شد»،«حماسه تاریخی ایرانیان»،« شکوه حضور»،«حماسه بزرگ ملت»و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۲۵۹۰۰۱

جام جم:همه آمدند

«همه آمدند»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جام جم است که در آن می‌خوانید؛دیروز همه آمدند. همه آنهایی که دل در گرو آب و خاک و آیین داشتند. همه کسانی که شور و شعورشان رنگی از حماسه داشت. همه آنهایی که خواستند بگویند ما هستیم، زنده و شاداب بر سر صندوق‌های رای حاضر شدند.

عاشقانه «انتخاب» کردند تا «عاقلا‌نه» به انتظار نتیجه‌ای بنشینند که میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور آن را رقم زده‌اند.

نتیجه هرچه باشد برنده مردم خواهند بود و بازنده آنهایی که آیه یأس خواندند و سازی دیگر کوک کردند.

برندگان روز بعد از رای‌گیری نیز کسانی هستند که به انتخاب ملت تن می دهند و آن را محترم می‌شمارند. بی‌تردید کسانی که به دنبال تشکیک و ابهام‌پراکنی در نتیجه انتخابات باشند، بازندگان  اصلی این صحنه خواهندبود.

حضور گسترده و بی‌نظیر مردم بار دیگر طعم شیرین مردم‌سالا‌ری دینی را به مردم کشورمان چشاند و جهان را به تعظیم در مقابل عظمت مردم واداشت.

نامزدهای محترم و هواداران آنان باید با رفتار و عقلا‌نیت خود تلا‌ش کنند همچون گذشته در حلا‌وت پیروزی و جشن بزرگ مردم‌سالا‌ری شریک باشند.

رسالت:رای به جمهوری اسلامی

«رای به جمهوری اسلامی»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی رسالت به قلم صالح اسکندری است که در آن می‌خوانید؛دیروز برگ زرین دیگری در تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. مشارکت بی نظیر و کم سابقه ملت ایران در انتخابات 22 خرداد در اغلب محافل سیاسی و رسانه ای به قدرت نمایی مردمسالاری دینی در دهه چهارم انقلاب اسلامی دهه ای که توسط رهبر فرزانه انقلاب موسوم به دهه پیشرفت و عدالت است، تعبیر و تحلیل شد.‌

انتخابات ریاست جمهوری دهم که در یک فضای کاملا باز سیاسی برگزار شد، ثابت کرد که مردمسالاری دینی و تئوری بی بدیل ولایت فقیه فرایند جامعه پذیری خود را در سه دهه گذشته به خوبی سپری کرده و فهم و بلوغ سیاسی جامعه به حدی است که نظام و مردم در تعامل با هم می توانند انتخاباتی پرشور و با نشاط در کنار رعایت تمام ملاحظات و تضییقات قانونی برگزار نمایند.

شور و نشاط مردم در روزهای منتهی به انتخابات و حلم، سکینه و آرامش آنها در پنج شنبه و جمعه حکایت از این مهم داشت که مردم در عین مشارکت سیاسی فعال و هدفمند اما برای قانونمندی و نهادمندی  نیز ارزش قائل هستند و حاضر نیستند متاع گران قیمت مردمسالاری و حضور پرشور خود در تمام عرصه ها را فدای هوچی گری ها و رفتارهای بی منطق برخی نمایند که جمهوریت نظام را نشانه گرفته اند و سرمنشا شان را باید در خارج از مرزها جستجو کرد.‌

به زعم راقم این سطور قانون گرایی ملت و تلاش عموم مردم برای حفظ آرامش، نظم و امنیت کشور نقشه ها و توطئه های بدخواهان انقلاب که امنیت انتخابات را نشانه گرفته بودند، در نطفه خفه کرد.

امروز به جرات می توان اذعان کرد که مردم عزیز و بزرگوار ایران مثل همه عرصه های حساس و تاثیر گذار انقلاب با سرافرازی از این آزمون عظیم ملی بیرون آمدند و کارنامه کم نظیری از حضور حداکثری خود به جا گذاشتند.اما فردای انتخابات نوبت آزمون رقبا و جریانات سیاسی است که ادب پیروزی و ادب شکست را مراعات کنند. تا قبل از برگزاری انتخابات تمام صف بندی ها و جناح گرایی ها به رسمیت شمرده می شد اما با اعلام نتایج رسمی منتخب ملت رئیس جمهور همه مردم ایران است و هر جناح و گروهی موظف به حمایت از اوست.برداشت تحلیلگران از دغدغه های رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات دهم ریاست جمهوری در چهار حوزه خلاصه می شد.
اولا؛ معظم له در این  انتخابات خواهان شکل گیری یک رقابت پر شور و با نشاط هستند.

ثانیا؛ ایشان خواستار تحقق مشارکت سیاسی در سطح بالایی در انتخابات دهم ریاست جمهوری هستند.

ثالثا؛ رهبر فرزانه انقلاب خواستار آن هستند که رئیس جمهور بعدی با رای بالایی انتخاب شود.رابعا:ایشان خواهان آن هستند که دولت دهم مقتدر تر از دولت نهم باشد تا انتخابات موجب انسجام ملی و استحکام بیشتر گردد.‌به نظر می رسد با برگزاری انتخابات دهم تمام دغدغه های معظم له برآورده شده است. برگزاری یک انتخابات پرشور و با نشاط که در نوع خود بی نظیر ترین انتخابات پس از انقلاب اسلامی به حساب می آید، حضور حداکثری و بی سابقه ملت پای صندوق های رای که طبق اخبار و آمارهای اولیه بالای 75 درصد است و اینکه هر یک از 4 نامزد محترم با رای ملت راهی پاستور شود حتما دولتی مقتدر در مسیر گفتمان پیشرفت و عدالت تشکیل خواهد داد، دستاورد و پیروزی بزرگی برای نظام اسلامی است. ‌

گفتمان انتخابات دهم و خطی که هر 4 نامزد محترم در انتخابات 22 خرداد در پیش گرفتند از جنس گفتمان انقلاب اسلامی و تاکید بر نمادها و سمبل های ارزشی و مذهبی بود. این مسیری که پیش روی نخبگان سیاسی کشور باز شده است را باید به فال نیک گرفت و به همه نامزدها تبریک گفت.‌

بدیهی است پیروز انتخابات دهم ملت و بازنده آن دشمن است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم ایران با بصیرت و تیزبینی سیاسی خود روز گذشته انتخاباتی آفریدند که دشمن را خشمگین کرد. دیروز هر رایی که به صندوق ریخته شد رای به جمهوری اسلامی و دست بیعت با رهبر عزیز انقلاب بود.

در نهایت باید گفت “ ایمان و اعتقاد قلبی و وابستگی عاطفی و فکری ملت” به نظام اسلامی را تنها می‌توان در قالب عقلانیت دینی تفسیر نمود. جامعه ایرانی با بلوغ دینی و سیاسی به این نکته رسیده است که نظام اسلامی با محوریت ولایت فقیه، تنها راه ادامه سیره معصومین (ع) تا ظهور حضرت بقیه‌الله (ارواحنا له الفدا) می‌باشد.امروز ایران اسلامی شاهد جامعه‌پذیری این تئوری حضرت امام خمینی(ره) است که هر آنچه به غیر از ولایت فقیه در برهه کنونی، طاغوت و پذیرش ولایت غیرخداست. نه لیبرال دموکراسی و نه سوسیال دموکراسی هیچ‌کدام قادر نیستند جایگزین نظام اسلامی گردند. جامعه ایرانی یک جامعه سیاسی است و حساسیت به موضوع سیاست در آن بسیار بالاست. جامعه‌پذیری نظام اسلامی در چنین جامعه‌ای غنای بالای علمی مدل ولایت فقیه را می‌رساند.
به هر حال این نکته را باید باور کرد که حضور همیشگی ملت ایران در عرصه‌های مختلف ناشی از ایمان قلبی آنها به نظام اسلامی است و مسئولان بایستی قدر این پدیده نادر را بدانند .

بدون تردید اگر مردم احساس کنند که توافق اجتماعی در سطوح خاص جامعه بر خدمت و پیشرفت کشور قرار گرفته است، اعتمادی دو چندان نسبت به ساحت قدرت پیدا می‌کنند و به حماسه حضور رنگ گرم تر می زنند .

مردم هستند که با کثرت در حضورشان پای صندوق‌های رای در 22 خرداد توانستند به رقابت جدی سیاسی احزاب و گروهها  پاسخ دهند و منتخب خود را به خیابان پاستور بفرستند. این کثرت حضور نتیجه‌ای ندارد جز وحدت در امور که به سامانی کشور در همین وحدت معنا می‌شود .‌

ملت نجیب و شریف ایران حماسه 22 خرداد را به روح پاک و بلند حضرت امام خمینی(ره) و هزاران شهیدی که تا آخرین قطره خون برای پاسداری از اسلام و میهن استقامت کردند، تقدیم می کند.‌

آفتاب یزد:سوژه انتخاباتی و غیر انتخاباتی

«سوژه انتخاباتی و غیر انتخاباتی»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی آفتاب یزد است که در آن می‌خوانید؛زمانی که این یادداشت در اختیار خوانندگان نسخه چاپی روزنامه قرار می‌گیرد تا حــدود زیــادی ســرنـوشـت انتخابات آشکار شده است. ایــن انـتـخـابـات در مـراحـل مـقـدماتی و اجرایی آن، دستاوردهای زیادی برای مردم داشت و امید می‌رود که نتیجه آن نیز مبارک باشد. بزرگ‌ترین دستاورد این انتخابات آن بـود کـه بـه خـوبـیثــابــت شــد مـسـئولان و سیاستمداران ایرانی، از راسـت گـراترین تا چپ اندیش‌ترین آنها و از پرمدعاترین اصولگرایان تا پرسر و صداترین اصلاح طلبان، انسان‌هایی هستند با ویژگی‌های مثبت و منفی.

هیچ یک از آنها آسمانی نیست، هیچ یک حامل »هاله نور« نمی‌باشد، هیچ‌کدام از آنها مصون از خطا نیست و حامیانی که چهره‌ای آسمانی و قدسی یا حتی وجهه‌ای استثنایی از کاندیدای مورد نظر خود ترسیم می‌کنند سخت در اشتباهند. اما در میان پیامد‌ها و دستاوردهای انتخابات، یک موضوع بیش از سایر موضوعات، اهمیت خود را نشان داد. این موضوع ضرورت وجود شبکه‌های خصوصی رادیو تلویزیونی در کشور است. در چهار سال گذشته، رئیس جمهور نهم بارها ازصدا و سیما به عنوان پرمخاطب‌ترین- و نه پرنفوذ‌ترین - رسانه سـخنان یکطرفه خود را بیان کرد و افراد یا جریان‌هایی را به کارشکنی متهم نمود. او از طریق هـمـیـن تـریـبـون، اکـثر منتقدان و مـخـالـفـان بـرنـامه‌های اقتصادی خود را »دست‌های قطع شده از بیت‌المال« نامید و دلیل اصلی مخالفت با بعضی ایده‌های خود - که اکنون نسنجیدگی بعضی از آنها ثابت شده است -را قطع بعضی رانت هایی دانست که قبلاً در اختیار منتقدان بوده است. اما هیچ‌گاه فرصتی در اختیار مـنـتـقـدان قرار نـگـرفت که سخن حق خود و استدلال های خویش را عرضه کنند؛ در حالی که اگر این فرصت به وجود می آمد بسیاری از مردم به این آگاهی می رسیدند که بعضی سیاست های جدید به صورت خواسته، یا ناخواسته رانت هایی ایجاد کرده که قبلاً هیچ‌گاه وجود نداشته است. ‌*‌

البته در چهار سال گذشته، عدم دسترسیبه رسانه ملی و مظلومیت در پاسخگویی نسبت به اتهام افکنی‌های رئیس و اعضای دولت نهم، تنها دامن گیر »اصلاح طلبان حذف شده از حاکمیت« نبوده است. در این مدت، بسیاری از انتقادات نمایندگان اصولگرای مجلس که گوشه ای از آن متوجه دولت و رئیس آن بود نیز جایگاهی در رسانه ملی نیافت در حالی‌که رئیس جمهور هرگاه کهاراده کرد توانست تعریض و حملات خود رااز طـریق پرمخاطب ترین رسانه کشور، متوجه شرکای حکومتی خویش در سایر قوا کند. او یک روز ادعای خود در خصوص نفوذ باندهای انحصار در مراکز قانونگذاری را مطرح کرد و روز دیگر چهره ای مظلوم به خود گرفت که »نهادهای مسئول برای مبارزه با مفاسد اقتصادی با من همکاری نمی کنند«. او زمانی که بعضی تحرکات مجلس- قانونگذاری یا اقدامات نظارتی- را نپسندید مدعی شد که این اقدامات برای زمین زدن یا زمین گیر کردن دولت است و زمانی که ادعای او در خصوص یک مدیر دولت سابق به نتیجه نرسید ادعای خود در خصوص کوتاهی قوه قضائیه در اعدام یک جاسوس را تکرار کرد تا میلیون‌ها ایرانی، ‌این ادعا را بارها از طریق جعبه جادویی بشنوند.

‌ ‌اما به نظر می رسد استفاده یکطرفه و سرنوشت ساز از رسانه‌ملی و خلأC ‌‌وجود رسانه‌جایگزین برای آشکار سازی حقایق، بیش از هر زمان دیگری در دوره تبلیغات انتخاباتی اخیر اثـبـات شد. اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر نـشانه‌های زیادی ارائه نمودند تا ثابت کنند دسترسی آنها به رسانه‌ملی ‌به هیچ وجه با رقیب قابل مقایسه نیست. دریکی دو سال گذشته، کم کـم دایــره دسـتــرســی جـنـاح اصـولـگـرا به رسانه ملی نیز دچار محدودیت شد و فراکسیون دولتی این جناح اقبال بلندتری برای طرح یکطرفه دیدگاه‌های خود در رسانه ملی پیدا کرد. این وضعیت در دوره انتخابات، خود را به خوبی نشان داد به طوری که رئیس جمهور نهم در قـامـت کــانـدیـدای انتخـابـات دهم ریاست جـمـهـوری، ادعاهایی علیه رقبا مطرح کرد وادعاهای رقبا علیه خویش را با قاطعیت تکذیب نمود. بسیاری از ادعاهای احمدی نژاد علیه افـرادی بود که او با مهارت خاص آنها را به اصلی‌ترین رقیب خود منتسب می‌کرد و در واقع این اظهارات تبلیغاتی احمدی نژاد متوجه رقیب می‌گردید. اما افرادی که به ناحق و بدون ارائه مدرک، مورد اتهام واقع شدند و کاندیدایی که این اظهارات در واقع علیه او مطرح شده بود نتوانستند برای خنثی سازی تـاثیـر انتخـابـاتی این اظهارات از رسانه ملی استفاده کنند. در مقابل، احمدی نژاد اجازه یافت به اظهارات علیه خود از طریق تلویزیون پاسخ گوید. ‌‌

نکته جالب در تمامی این برنامه‌های تلویزیونی، ادعا یا تکذیب هایی بود که توسط احمدی نژاد مطرح و توسط طرف های مقابل - از جمله نهادهای رسمی - تکذیب شد. در آخرین نطق تلویزیونی- که اصلاح طلبان آن را هدیه تلویزیون به احمدی نژاد نامیده اند- او برای خنثی سازی یکی از مهم ترین اتهامات علیه دولت خود، ادعا کرد پرونده یک میلیارد دلاری نفت در دیوان محاسبات مختومه شده است. این ادعا را میلیون ها نفر مستقیماً از تلویزیون شنیدند. اما بیانیه صریح دیوان محاسبات که مختومه شدن پرونده را تکذیب می کرد پس از پایان رای گیری از طریق تیراژ چند صد هزار عددی روزنامه های اصلاح طلب به اطلاع مردم رسید که به هیچ وجه نمی توانست تاثیر تبلیغاتی اظهارات احمدی نژاد را خنثی کند. در دو روز منتهی به انتخابات، تنها رسانه فعال برای رقبای احمدی نژاد، سیستم ارسال پیامک بود که آن نیز قطع گردید تا مبادا بخشی از بی عدالتی رسانه ای علیه اصلاح طلبان، جبران شود! در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سخن 4 سال قبل موسوی و تلاش کروبی در همان زمان در خصوص لزوم دسترسی اصلاح طلبان به شبکه خصوصی تلویزیونی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از تضییع حق مردم است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد دسترسی عادلانه، غیرمتعصبانه و غیرجناحی مردم به اخبار صحیح و دقیق داخلی و خارجی، جز از راه وجود شبکه‌های خصوصی رادیو تلویزیونی امکان پذیر نیست. البته این دسترسی نباید به »اصلاح طلبان یا اصولگرایانِ منتقد« محدود شود بلکه تنها راهی که سیاستمداران ایرانی را از اتکا به خبرهای یکطرفه ناامید و آنها را به هنرنمایی و کارآمدی واقعی تشویق می‌کند آن است که از وجود رسانه‌های مستقل مطمئن شوند و بدانند که به ادعاهای غیرواقعی آنها، بلافاصله در رسانه‌های هم تراز با رسانه‌های فراگیر حکومتی پاسخ داده خواهد شد.

این موضوع در انتخابات اخیر، اهمیت خود را نشان داد اما تنها سوژه کشور، انتخابات نیست و برای ایام غیرانتخاباتی هم وجود چنین رسانه‌هایی لازم است تا به قول موسوی، برخی تبلیغات رسانه‌ای، یادآور روش‌های مارگیری و مارنمایی نباشد.

*پی‌نویس:

‌ ‌سه سال قبل بسیاری از کارشناسان اصرار دولت برای کاهش نرخ سود بانکی علیرغم افزایش تورم را موجب ایجاد رانت گسترده برای کسانی دانستند که از وام‌های بزرگ استفاده می‌کنند. این هشدار تا دو سال مورد توجه سران دولت قرار نگرفت و اکنون در سال پایانی فعالیت دولت، رئیس کل بانک مرکزی علت افزایش مجدد نرخ سود بانکی را جلوگیری از رانتی می‌داند که از تفاوت قابل توجه نرخ تورم و نرخ سود بانکی حاصل می‌شود. اما هیچ کس نمی‌گوید که در این دو سال چه کسانی از این رانت ‌بزرگ بهره‌مند شدند.

جمهوری اسلامی:بار دیگر پالایش انقلاب

«بار دیگر پالایش انقلاب»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی چجمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید؛علیرغم تمایل و تلاش کسانی که با تبدیل کردن فضای تبلیغات انتخاباتی به تخریب و فریب و متهم ساختن این و آن درصدد ایجاد اغتشاش بودند انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری دیروز در فضائی آرام برگزار شد. هدف اینان از ایجاد اغتشاش این بود که از آب گل آلود ماهی مقصود خود را بگیرند و علاوه بر آن پایه های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را نیز سست نمایند تا بهتر بتوانند برنامه های خود را به اجرا درآورند.

نامه مهم و تاریخی آیت الله هاشمی رفسنجانی به محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای با روشنگری و یادآوری سوابق این قبیل تحرکات که با هدف مخدوش ساختن اساس انقلاب صورت می گیرد کمر توطئه را شکست و صحنه سازان را دچار انفعال کرد. اصلی ترین خط انفعالی که صحنه گردانان این توطئه در پیش گرفتند این بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی را به تهدید کردن متهم نمودند و تلاش کردند چنین وانمود سازند که ایشان در برابر رهبری موضع گرفته اند و با این نامه درصدد تحریک مردم هستند.

آنچه در این میان قابل تامل و عبرت آموز است یکسانی موضع رادیوها و رسانه های بیگانه با کسانی است که در داخل تلاش کردند با نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی برخورد منفی نمایند. شبکه های رادیوئی و تلویزیونی انگلیس آمریکا فرانسه آلمان و رژیم صهیونیستی و خبرگزاری های وابسته به این کشورها هم عینا همان تفسیری را دنبال کردند که مخالفان داخلی آیت الله هاشمی رفسنجانی درصدد القا آن برآمده اند. آنها هم با خوشحالی تمام تلاش کردند این نکته را القا کنند که آقای هاشمی رفسنجانی در برابر رهبری قرار گرفته و بدین ترتیب کسانی که تخریب ها و تهمت زدن ها و لجن پراکنی ها علیه بزرگانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری را برنامه ریزی کرده بودند تیرشان به هدف خورده است . شایعه پراکنی های رذیلانه روزهای اخیر نیز همین هدف آلوده و مسموم را دنبال می کرد.

انتشار خبر دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب و اعلام رضایت آقای هاشمی رفسنجانی از این دیدار و آنچه در آن مطرح شد توانست این توطئه را خنثی کند . عزم توطئه گران بقدری در این زمینه جزم بود که در مدتی کمتر از ساعت 24 باهماهنگی کامل از طریق رسانه های مکتوب سایت ها و تشکل های وابسته به خود مطالب مشابهی را که از عناصر وابسته و همفکر گرفته بودند منتشر کردند و توسط مهره های آماده خود که فقط با یک اشاره کاری را که به آنها واگذار شده دامن می زنند درصدد گسترش آن برآمدند و حجم زیادی از فحاشی و ناسزا را نثار افراد مورد نظر نمودند.

چنین هجمه برنامه ریزی شده ای در تاریخ انقلاب اسلامی سابقه دارد. شهید بهشتی نیز توسط بنی صدر دقیقا با همین هجمه ها مواجه شد و رسانه های مکتوب وابسته به بنی صدر نیز در آن زمان درست با همین شیوه به شایعه پراکنی و تهمت زدن و تخریب می پرداختند. آنها نیز عناصری از روحانی و غیرروحانی در اختیار داشتند که هماهنگ و همنوا اظهارنظر می کردند و در واقع پیاده نظام این جریان بودند. جریان نفاق جریان لیبرال ها جریان ملی گراها جریان خط سوم و جریان مدعی اصلاحات با تفاوت هائی که با همدیگر داشتند همگی در این نقطه مشترک بودند که درصدد قطع کردن بازوان امام و رهبری بودند و البته هیچیک از آنها توفیقی در این زمینه به دست نیاوردند.

شاید برای نسل حاضر ماجراهای مدعیان اصلاحات مورد قابل لمس تری باشد و ذهن آنها بتواند خاطرات این دوره را راحت تر مرور کند. آنکس که خاکریز اول تهاجمات مدعیان اصلاحات بود و بیشترین تهمت ها و تخریب ها را تحمل کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. ماجرای انتخابات مجلس ششم و تخلفاتی که دست اندرکاران ستاد انتخابات کشور در آن زمان مرتکب شدند تا مانع حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس شوند به این دلیل بود که میدانستند ایشان می تواند در مجلس ششم همچون سدی در برابر توطئه های عناصر توطئه گر عمل کند و جلوی تهاجم به نظام و رهبری را بگیرد. آنها هرچند ناجوانمردانه عمل کردند ولی شناخت درستی از آقای هاشمی رفسنجانی داشتند زیرا او کسی است که علاوه بر مجاهدت ها و مبارزات سنگین علیه رژیم ستم شاهی در دوران بعد از پیروزی انقلاب منشا خدمات بزرگی به نظام جمهوری اسلامی بوده و همواره به مثابه بازوی توانای رهبری چه در دوران امام و چه بعد از ایشان عمل کرده است . کاملا روشن است که چنین شخصیتی مزاحم توطئه گران و بدخواهان است و همواره باید آماج حملات و تیرهای مسموم دشمنان انقلاب باشد.

آنچه از زنجیره توطئه های پیاپی علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی فهمیده می شود اینست که دشمنان و بدخواهان همواره درصدد جدا کردن ایشان از رهبری هستند و میخواهند آقای هاشمی را در مقابل رهبری قرار دهند. این خواسته شیطنت آمیز دشمن تاکنون با هوشیاری آیت الله هاشمی رفسنجانی خنثی شده و اینبار نیز تیر آنان به سنگ خورده است . آقای هاشمی رفسنجانی سرباز فداکار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده هست و خواهد بود و با اطلاع و آگاهی از نقشه شیادانه دشمن هرگز اجازه نخواهد داد این نقشه عملی شود. همین امروز که این عالم مجاهد در اوج خدمت و صداقت و پاکی آماج شدیدترین حملات بدخواهان قرار دارد بیشترین وفاداری را به رهبری ابراز میدارد و در پیشاپیش مدافعان ولایت فقیه و ولی فقیه زمان قرار دارد.

مغز فتنه ای که اکنون برپا شده اینست که فتنه گران میخواهند آیت الله هاشمی رفسنجانی را در مقابل رهبری قرار دهند و حالا که نمی توانند به این هدف برسند لااقل چنین وانمود کنند که این مقابله صورت گرفته یا خواهد گرفت . توطئه گران باید بدانند که نیم قرن مبارزه و مجاهده و زندان و شکنجه و تلاش صادقانه در جبهه های دفاع مقدس و سازندگی کشور و قانونگذاری و صیانت از انقلاب و نظام که به نام آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ ثبت شده بخش غیرقابل انفکاک شکل گیری اصل ولایت فقیه و تثبیت و حراست از آنست . انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه به جان آقای هاشمی رفسنجانی بسته است ; آیا شنیده اید کسی در مقابل جان خود بایستد !

هرچند مظلومیت آیت الله هاشمی رفسنجانی این روزها یادآور دوران مظلومیت شهید مظلوم آیت الله بهشتی است ولی کسانی که نشیب و فرازهای 30 سال گذشته را دیده اند بسیار خوب میدانند که این مظلومیت طلیعه یک پیروزی بزرگ دیگر برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است واقعه مهمی که یکبار دیگر به پالایش انقلاب و این نظام مقدس از ناخالصی ها خواهد انجامید و آیت الله هاشمی رفسنجانی مثل همیشه درخشان و سربلند از زیر تیغ تخریب خارج خواهد شد.

ابتکار:انتخابات دهم رکورد دار شد

«انتخابات دهم رکورد دار شد»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی ابتکار به قلم محمدعلی وکیلی است که در آن می‌خوانید؛ملت شگفتی ساز ایران، حماسه ای دیگر را در برابر چشمان کنجکاو، محافل و رسانه های جهان رقم زد. جهان، دیروز شاهد بود که رودهای جاری مردمی سرزنده چگونه به هم رسید و صندوق ها را لبریز از امید و ایمان حضور خویش ساختند در 22 خرداد هشتاد و هشت، برای چندمین بار، ملت به هم رسیدند و اقیانوس شدند خرداد در تاریخ معاصر ایران همواره نقطه عطف بوده است انگار هر حادثه ای در این ماه آنچنان عظیم است که حکم یک انقلاب را پیدا می کند بزرگی خرداد به رخدادهای است که در آن صورت گرفته و می گیرد. خرداد نقش رمز آلودی در تحولات ایفا می کند این مقاله در حالی به نگارش درآمده است که گزارش های دریافتی از تهران و سراسر کشور حاکی است از همان اولین ساعات اخذ رای، حوزه های رای گیری لبریز از جمعیت شد و ازدحام مردم به تدریج افزون تر گردید به نحوی که برخی حوزه ها مجبور شدند چند بار درخواست برگ رای نمایند. مردمی که در پی ماراتن بیست روزه نفسگیر، دیروز به پای صندوق ها آمدند و با کنار گذاشتن رنگ های سیاسی و اختصاصی، رنگ ملی به خود گرفتند و توانست نمایش تازه ای از قدرت ترتیب دهد و صحنه هایی از مشارکت را نمایش داد که در تاریخ ایران بی سابقه بود. انتخابات دهم از جهات مختلف با دیگر انتخابات متفاوت بود شفافیت، جدیت و صراحت در میدان رقابت بی نظیر بود. نمایش حضور هواداران در خیابانها که در ابتدا مورد طعن و تردید بسیاری قرار داشت به مرور نقش مردم بالغ و رشد یافته را نشان داد. شور و حرارت به همراه آرامش در خیابانهای تهران ظرف شب های گذشته، انگشت حیرت به دهان همگان گذاشت. و در نهایت انتخابات روز گذشته رسانه های خارجی را وادار کرد تا اعتراف به شگفتی ساز بودن مردم ایران کنند انتخاباتی که به لحاظ سیاسی و خصوصا از آن جهت که عرصه رقابت شدید گروه ها و جناح های سیاسی است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گزارشگران خارجی حاضر در تهران روز گذشته با اذعان نسبت به وجود آزادی، فعالیت سیاسی، دموکراسی، حضور مردم را شگفت آور توصیف کردند و آن را علامتی دانستند از اینکه نظام جمهوری اسلامی همچنان رکوردار پشتوانه قومی، مردمی است و طبیعی است چنین دست آوردی در دهه چهارم انقلاب قابل ارزش گذاری با هیچ دست آورد دیگری نیست. تمام مردمی که دیروز به پای صندوق ها رفتند براساس علایق خود مایل به پیروزی کاندیدای خود بودند اما طبیعی است که از بین چهار نامزد یک نفر برنده نهایی خواهد بود ولی این به معنای تحت شعاع قرار گرفتن نتیجه مشارکت دیروز نخواهد بود تمام مردم ارزش و شیرینی مشارکت انتخابات دیروز را بالاتر از نتیجه می دانند ما وقتی مجبور هستیم بین انتخابات بد با نتیجه دلخواه و انتخابات خوب با نتیجه غیردلخواه یکی را انتخاب کنیم طبیعی است که دومی به عقل نزدیکتر است. بنابراین پیروز انتخابات دیروز مردم ایران هستند مردم نشان دادند که نگاه سیاستمداران در لحظه سرنوشت به انگشت سبابه آنهاست و این به جز اذعان به قدرت مردم معنایی دیگری ندارد.

اعتماد ملی:برندگان انتخابات دهم

«برندگان انتخابات دهم»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی اعتماد ملی به قلم محمد علی نجفی است که در آن می‌خوانید؛نتیجه انتخابات روز 22 خرداد هرچه و دارنده بیشترین رای هرکه باشد، به نظر من این انتخابات برنده‌هایی داشته است که از پیش قابل اعلام است. در این نوشتار کوتاه اشاره‌ای به این برندگان خواهم کرد.

1- برنده اول این انتخابات مردم ایرانند. حتما به یاد دارید که تا یک ماه قبل همه تحلیلگران سیاسی و اجتماعی جو عمومی جامعه را برای حضور پرشور مردم در انتخابات سرد و منجمد می‌دانستند و نگرانی‌های عمیقی وجود داشت که چون جریان وابسته به دولت نهم پیروزی خود را در صورت حضور کمرنگ مردم در صحنه انتخابات محتمل‌تر می‌داند، نه‌تنها تلاشی برای ایجاد انگیزه برای این حضور نمی‌کند، بلکه سعی خواهد کرد که شرکت مردم در رای‌گیری به میزانی حداقلی و به شکلی تشریفاتی درآید تا با به دست آوردن آرا گروهی که در هر صورت به ادامه وضع موجود رای خواهند داد، مدیریت خود را برای یک دوره دیگر تثبیت کند. این نگرانی‌ها حتی سوءظن‌هایی را نسبت به صداوسیما برانگیخت تا جایی که دو کاندیدای اصلاح‌طلب، هر یک به‌طور جداگانه انتقاداتی به عملکرد آن سازمان وارد کردند. اما رخدادهایی پس از شروع تبلیغات رسمی انتخاباتی و سخنرانی‌ها و میزگردها و مناظره‌هایی که در نقاط مختلف کشور برپا شد و به‌خصوص مسائل و اتفاقات مرتبط با مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها، دست به دست هم داد و موجب گشت مردم بر تردیدها و شبهه‌افکنی‌ها غلبه یابند و با درکی هوشمندانه از اوضاع کشور از فرصت برگزاری انتخابات بهره گیرند و با استفاده از حق قانونی خود برای ایجاد تغییر در اداره کشور و اصلاح رفتار حاکمان به صورتی فعال به صحنه آیند. به این ترتیب فضای سیاسی جامعه چنان تحول یافت که حتی افراطی‌ترین مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج ا ز کشور هم ایده تحریم انتخابات را رها کردند و هر یک به نوعی حضور مردم و استفاده از حق انتخاب کردن را تجویز کردند.

به نظر من این تغییر فاز سیاسی و اجتماعی که در مردم ظرف مدت کمتر از یک‌ماه ایجاد شد نشان از ارتقای سطح آگاهی و بینش عمومی آنها دارد و مردم را در جایگاه اول برندگان این انتخابات می‌نشاند. البته اینکه انتخاب نهایی مردم چه کسی خواهد بود و چه عواملی موجب این انتخاب شده است نیاز به بحثی جداگانه دارد.

2- برنده دوم این انتخابات نخبگان و فعلان سیاسی و مدنی کشوراند. آنها موفق شدند نه‌تنها به مردم برای رسیدن به تحلیل درستی برای لزوم حضور در عرصه انتخابات کمک موثری کنند بلکه در بیان و توضیح ریشه‌های اصلی مشکلات کشور و راه‌های برون‌رفت از این وضعیت و نیز فرموله کردن مطالبات مردم به نحو چشمگیری نسبت به انتخابات دوره‌های گذشته موفق‌تر بودند. این گروه مباحثی مانند حقوق شهروندی، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی و ... را از حاشیه بحث‌های انتخاباتی به متن کشاندند و آنها را به مسائل اصلی مورد توجه مردم و کاندیداها تبدیل کردند و شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دادند که اقداماتی مانند تشکیل گشت ارشاد یا جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع بالاتر تحصیلی به بهانه‌های مختلف (ستاره‌دار کردن دانشجویان) و ... نه‌تنها مورد دفاع قرار نگرفت بلکه حتی مدافعان اولیه این برنامه‌ها تلاش کردند از آنها تبری جویند و خود را موافق سرسخت حقوق شهروندی و ... قلمدا سازند.

از سوی دیگر ایده «مطالبه محوری» که به‌عنوان یک تاکتیک از طرف گروه‌هایی از دانشجویان مطرح و سپس مورد توجه و تقلید بسیاری از اقشار، اصناف و گروه‌های اجتماعی قرار گرفت، موجب شد هرچهار نفر کاندیدا با اعتقاد به موضوع یا تحت اجبار تقاضای اجتماعی ایجاد شده، نسبت به این مطالبات عکس‌العمل نشان دهند و برای تحقق آنها متعهد شوند. به نظر من فعالان سیاسی و مدنی توانستند افکار عمومی را نسبت به مسائل سیاسی – اجتماعی و ضعف کنونی شالوده‌های اجتماعی امروز ایران در ارتباط با این مباحث آگاه‌تر سازند و اجازه ندادند که مشکلات روزمره معیشتی و اقتصادی مردم تنها محور خواسته‌ها و مطالبات عمومی آنها قلمداد شود. بنابراین فعالان و کنشگران سیاسی و مدنی کشور در جایگاه دوم برندگان انتخابات نشانده می‌شوند.

برندگان انتخابات دهم

3- برنده سوم این انتخابات بلاشک آقای کروبی است. ایشان اولا در طرح و پیشبرد آنچه در بخش دوم به آن اشاره رفت نقش اصلی را ایفا کردند و همواره تیم خود را نیز در بیان این مباحث ترغیب و حمایت کردند و ثانیا تصویری از شجاعت، صراحت، قاطعیت همراه با حریت از خود به نمایش گذاشتند. البته مردم ما از قبل هم کم‌وبیش می‌دانستند که آقای کروبی دارای شخصیتی شجاع، گفتاری صریح و مواضعی قاطع است اما جوانمردی ایشان در دفاع از همسر یکی از رقیبان خود (خانم دکتر رهنورد) و نیز دفاع از آقای هاشمی‌رفسنجانی و آقای ناطق‌نوری که اتفاقا هر دو آنها در این انتخابات از کاندیدای رقیب آقای کروبی حمایت کرده‌اند، نقطه ارزشمندی در کارنامه فعالیت سیاسی و اجتماعی 45 ساله ایشان وارد کرد. بنابراین به نظر من ایشان را باید برنده سوم این انتخابات نامید. و اما این دوره از انتخابات متاسفانه با زشتی‌ها و بداخلاقی‌هایی هم همراه بوده و بازندگانی نیز داشته است که من دوست ندارم در اینجا به آن بپردازم و اگر عمری و توفیقی باشد در مقاله‌ای مفصل‌تر کارنامه عملکرد یک‌ساله اخیر اصلاح‌طلبان را تجزیه و تحلیل خواهم کرد، ولی لازم می‌دانم تاسف خود را ابراز کنم که ما می‌توانستیم در این انتخابات تصویری از اخلاق و انصاف در برخوردهای سیاسی را به نمایش بگذاریم و فرصتی داشتیم تا صحنه انتخابات را به الگویی برای مقدم داشتن شعور بر شعار و نفی توده‌گرایی فریبکار (پوپولیسم) مبدل سازیم ولی متاسفانه چنین نشد.

دنیای اقتصاد:حماسه تاریخی ایرانیان

«حماسه تاریخی ایرانیان»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی دنیای اقتصاد است که در آن می‌خوانید؛ اگرچه انتظار می‌رفت که مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم قابل توجه باشد، اما شاید کمتر کسی گمان می‌برد که میزان مشارکت در این انتخابات تا آن حد بالا برود که رکورد تمام انتخابات گذشته را بشکند و با انفجار رای روبه‌رو شویم. آن‌گونه که وزارت کشور اعلام کرده است، رای‌دهندگان یکساعت پیش از آغاز رای‌گیری مقابل شعبه‌های اخذ رای به صف ایستاده بودند که این موضوع باعث تعجب مجریان انتخاباتی شده است.

از شهرستان‌‌های مختلف گزارش رسیده است که صف‌های طویل رای باعث تعجب رای‌دهندگان هم شده است. بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های خارجی هم که برای پوشش انتخابات به ایران آمده‌اند، با صحنه‌های به گفته خودشان، عجیب و غیرقابل باوری مواجه شده‌اند. بی‌.بی.سی گزارش داد که استقبال از انتخابات بی‌سابقه بوده است و حادثه‌ای جدید در عرصه سیاسی ایران به وقوع پیوسته است. سایر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مهم بین‌المللی هم گزارش‌های کم و بیش مشابهی را مخابره کرده‌اند.

شرایط جدید
به این ترتیب فارغ از اینکه نتیجه انتخابات به نفع چه کسی رقم خواهد خورد، اولین نتیجه عینی آن که حضور بی‌سابقه مردم پای صندوق‌های رای است، نشان‌دهنده تمایل اکثریت ایرانیان برای اعمال اراده خوداست. حتی در رای‌گیری روز گذشته بخش مهمی از رای‌دهندگان که به «آرای خاموش» مشهور هستند و معمولا تمایلی به حضور پای صندوق‌های رای ندارند، برخلاف همیشه از خانه‌ها خارج شده بودند و در نوبت رای دادن ایستاده بودند. خبرگزاری ایسنا در این زمینه گزارش داد: حضور پرشور و سراسری ملت ایران در پای صندوق‌های رای برای برگزیدن دهمین رییس‌جمهور ایران در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته‌است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «ایران انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرد»، نوشت: ایران رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهور جدید را پس از رقابت‌های انتخاباتی فشرده‌ آغاز کرد.
رقابت در دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پس از سه هفته راهپیمایی‌های گسترده و مناظره‌های داغ تلویزیونی به شدت بالا گرفت.
در کنار احمدی‌نژاد و موسوی، مهدی کروبی، رییس پیشین مجلس و اصلاح‌طلب ایران و محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه افزود: ایرانی‌ها روز جمعه در داغ‌ترین رقابت انتخاباتی ایران برای رای دادن به صف شدند. مقامات انتخاباتی مشارکت بی‌سابقه‌ای را در میان 2/46‌میلیون رای‌دهنده ایرانی که نیمی از آنان پس از انقلاب اسلامی 1979 به دنیا آمده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند.

کامران دانشجو، رییس ستاد انتخابات کشور به خبرگزاری فرانسه گفت: از ساعات نخستین آغاز رای‌گیری‌ جمعیت بسیاری (برای حضور در انتخابات) حاضر شدند. این گزارش حاکی است: نتیجه انتخابات با دقت از سوی جامعه بین‌المللی دنبال می‌شود، زیرا رییس‌جمهور بعدی ایران در زمان تعیین‌کننده‌ای برای سیاست خارجی قدرت را به دست خواهد گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با عنوان «ایرانی‌ها در انتخابات حساس ریاست‌جمهوری رای دادن را آغاز کردند» نوشت: آیت‌ا... علی خامنه‌ای ـ‌رهبر معظم ایران ـ رای خود را دقایقی پس از آغاز انتخابات به صندوق رای انداخت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: رهبر معظم انقلاب در حالی که رای خود را به صندوق می‌انداخت، از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کنند.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: ایرانی‌ها صبح جمعه رای دادن در انتخاباتی را آغاز کردند که احمدی‌نژاد را در برابر کاندیداهای دیگر به چالش می‌کشد. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید پس از مبارزات انتخاباتی فشرده‌ای به پای صندوق‌های رای رفتند.

احمدی‌نژاد در مسجدی در تهران رای داد، در حالی که موسوی به منطقه شهرری رفت تا رای خود را به صندوق بیندازد.
خبرگزاری آلمان هم نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر ایران با 2/46‌میلیون واجد شرایط رای دادن آغاز شد.
میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی سه کاندیدایی هستند که با محمود احمدی‌نژاد ـ‌رییس‌جمهور فعلی ـ رقابت می‌کنند.
روزنامه «چاینادیلی» نیز نوشت: انتظار می‌رود مشارکت در این انتخابات بسیار بالا باشد.

همچنین خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی ظهر دیروز از تهران گزارش داد: در حالی که کمتر از پنج ساعت از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گذرد، رای‌دهندگان به تعداد بی‌سابقه‌ای در این انتخابات حضور یافته‌اند. چندین تن از شاهدان می‌گویند که در تهران- پایتخت ایران- صف‌های طویلی حتی پیش از آغاز انتخابات در ساعت هشت صبح در برابر شعب اخذ رای تشکیل شده بود.
مشارکت بالای مردم در نخستین ساعات روز تاییدی بر پیش‌بینی‌هایی است که وزارت کشور ایران داشت مبنی بر این که در انتخابات امسال با مشارکتی بی‌سابقه روبه‌رو خواهیم بود. حدود 2/46‌میلیون نفر از 4/70‌میلیون جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن هستند.

سرمایه:حماسه پرشکوه حضور مردم

«حماسه پرشکوه حضور مردم»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی سرمایه به قلم علی مزروعی است که در آن می‌خوانید؛انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) مردمی ترین انقلاب قرن بیستم لقب گرفت. حضور پرشور و انبوه مردم در شهرها و روستاها با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در ماه های منتهی به پیروزی انقلاب تصاویر به یادماندنی و فراموش نشدنی در خاطره های ما ایرانیان و آرشیوهای خبرنگاران و مطبوعات جهان بر جای نهاده و البته این حضور در همه سال های پس از انقلاب و به مناسبت های مختلف با وجود فراز و فرودها ادامه یافته است.

انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری فرصت دیگری بود برای مردم ایران از هر قشر و طبقه، تا حضور پرشور خود را در عرصه تعیین سرنوشت به نمایش گذارند. بدون آنکه بخواهم به تحلیلی از شرایط کنونی و حساسیت هایی که در داخل و خارج از کشورمان نسبت به این شرایط وجود دارد، بپردازم یادآور می شوم که مردم ما در این روزها نشان دادند به خوبی شرایط کشور و حساسیت ها را دریافته اند و به طور غریزی به میدان آمده اند تا کشورمان را از آسیب هایی که از داخل و خارج متوجه آن است نجات بخشند و راهی نو را به روی ایران بگشایند؛ راهی که ایران پیشرفته با حاکمیت قانون، عدالت و آزادی را نوید می دهد.

حضور پرشور مردم در روزها و شب های منتهی به انتخابات 22 خرداد در خیابان ها بدون هر گونه درگیری و تنش و خشونت ظرفیت های تازه ای از تحمل و مدارا و مردمسالاری را در کشور ما به نمایش گذاشت و بر حاکمیت و حکومتگران ماست که با درک این واقعیت و ظرفیت و مجموعه مباحث و مطالباتی که در عرصه تبلیغات انتخابات از سوی نامزدهای ریاست جمهوری و نهادهای مدنی و گروه ها و اقشار اجتماعی بیان شد نوعی ساختارگشایی را در دستور کار قرار دهند و راه را روی برخی تغییرات در انطباق با این واقعیت و ظرفیت باز کنند. تجربه این دوره انتخابات اثبات کرد جامعه ایران بسیار زنده و پویاست و به شدت تحولات پیرامونی و داخلی را زیر نظر دارد و به آنها واکنش نشان می دهد و صد البته ثقل تحولات را در داخل می داند و در تعیین سرنوشت خود آنگاه که لازم می داند بدون تردید به میدان می آید و همه ناظران بیرونی را متحیر و غافلگیر می کند.

«حماسه پرشکوه حضور مردم» در روز 22 خردادماه قطعاً جهان را غافلگیر و برگ زرین دیگری را بر تارک انقلاب اسلامی ثبت خواهد کرد.

مردم ایران در این حماسه آفرینی بر فراز همه مناقشات و جناح بندی های سیاسی با آگاهی و شور به پای صندوق های رای آمدند تا رئیس جمهوری اسلامی ایران را برای چهار سال آینده انتخاب کنند و همه ما باید بدانیم هر نامزدی که رای اکثریت رای دهندگان را به دست آورد، رئیس جمهوری همه ایرانیان است و باید به گونه ای رفتار و کشور را مدیریت کند که حقوق همه شهروندان اعم از موافق و مخالف ایشان تامین شود و به ویژه حق مخالفان و منتقدان خود را پاس بدارد.

نکته آخر اینکه از فردای اعلام نتیجه انتخابات باید تا آنجا که ممکن است رقابت ها به رفاقت تبدیل شود و به قول معروف برگذشته ها صلوات بفرستیم و رو به سوی آینده و ساختن ایران داشته باشیم. بر پایه آموزه های دینی ما عرصه مدیریت کشور، عرصه خدمتگزاری به مردم و بندگان خداست و در هر دوره ای مردم این فرصت را به یک جریان فکر و سیاسی می دهند و باید امیدوار بود دیگر جریان ها این را به رسمیت بشناسند و بگذارند رئیس جمهوری منتخب مردم به وعده ها و برنامه اش عمل کند و این را همه ما باید بدانیم که با هم افزایش همه نیروها و منابع انسانی و مادی کشور را می توان ساخت و به پیش رفت.

مردم سالاری:شکوه حضور

« شکوه حضور»عنوان یادداشت روز روزنامه‌ی مردم سالاری به قلم میرزا بابا مطهری نژاد است که در آن می‌خوانید؛دیروز ملت سلحشور و فهیم ایران در استفاده از حق قانونی خود که در میثاق  ملی یعنی قانون اساسی به او داده شده است، حماسه آفرید و حضوری معنادار و شکوهی تاریخی را به یادگار گذاشت. نتیجه این حضور قطعا عظمت و شکوه ملی را در پی خواهد داشت، چرا که از جنس مشارکت برای دستیابی به حقوق مدنی حکایت می کرد.

استقرار و استحکام جامعه مدنی مبتنی بر مشارکت مردمی در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می باشد، این مشارکت زمانی تحقق خواهد یافت که مردم را با کرامت، محترم و صاحب حقوق بدانیم. اگر مردم خود را صاحب مملکت و صاحب حقوق بدانند با جان و دل مسوولیت های خود را خواهند پذیرفت و تمامی توان خود را جهت تحقق اهداف مشارکت به کار خواهند گرفت. در زمینه حقوق و تکالیف مرد در قبال حاکمیت دو دیدگاه وجود دارد: گروهی از نظریه پردازان سنتی، مردم را فقط دارای تکلیف می دانند که باید در قبال حکومت انجام دهند و حاکم را فقط در برابر خدا مسوول و پاسخگو می دانند.

و گروهی دیگر که نو اندیشند، اعتقاد دارند که مردم، صاحبان اصلی کشور، نظام و حکومت هستند و حق اصلی حاکمیت متعلق به  مردم است. به عقیده این عده مدار و محور دین بر نظام حقوق متقابل بین انسانها استوار است، جز حقوق خدا بر مردم، همه حق ها متقابل و دو سویه است، هر فرد دارای حقوقی است و به تناسب آن حقوق تکلیفی بر دوش دارد.

امام علی (ع) می فرماید: «همانا خدا برای من بر گردن شما حقی قرار داده است، چون سرپرستی شما را بر عهده ام نهاده اند، شما را نیز بر من حقی است همانند حق من برگردن شما پس حق در وصف کردن فراخ ترین چیز ها است و در انصاف دادن نسبت به یکدیگر تنگ ترین چیزهاست. کسی را حقی نیست، جز آن که بر او نیز حقی است. اگر کسی حقی دارد که حقی بر او نباشد، او خدای سبحان است و نه دیگر» (نهج البلا غه خطبه 216) در جوامع مدنی و دموکراتیک از جمله در قانون اساسی جمهوری اسلا می ایران به مردم این حق داده شده است که هر چهار سال یک بار زمامدار امور اجرائی خود را ارزیابی کنند اگر حقوق آنها را ایفا کرده بود، به او فرصت ادامه حاکمیت بدهند و اگر ایفا نکرده بود، این فرصت را از او سلب و برای دیگری ایجاب نمایند.

دیروز یوم الحساب رئیس دولتی بود که چهار سال مدیریت امور اجرایی کشور را به دست داشت واعتماد به سوابق، برنامه ها و اندیشه و افکار سایر افرادی که وضع موجود را مطلوب نمی دانستند و برای تغییر خود را به مردم عرضه کرده بودند.

آسیب  شناسی ها و محدودیت ها و موانع و مضایق برای گروه دوم داستان دیگری است که در این مقال قصه پرداختن به آن را ندارم، اما شکوه حضور مردم از هر قشر و قبیله ، قوم و طبقه و این جا و آن جای کشور پهناور ایران نشان از بالندگی جامعه و آگاهی مردم از حقوق اجتماعی، سیاسی خود و موجب استحکام و قدرت نظام اجتماعی است. امام راحل (ره) در تبیین ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران می فرماید:«اینجا رای ملت حکومت می کند و اینجا ملت است که حکومت را در دست دارد... و تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست  وامکان ندارد» (صحیفه نور - جلد 14 ص 109)

ودر  جای دیگر دولتمردان را مورد خطاب قرار داده است و این گونه  می فرماید: «آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه بروید، ولو عقیده تان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلا حش است. خوب باشد! ملت می خواهد این طور بکند، به من و شما چه کار دارد؟ ملت رای داده و رایی که داد متبع است» (صحیفه نور - جلد 8 ص 248)

آری این کلا م  معمار انقلاب است که مقام معظم رهبری نیز در صبح دیروز هنگام انداختن رای خود به صندوق همین مضمون را تاکید فرمودند: متاسفانه عده ای هنوز  رای ملت را  ملاک نمی دانند و از نهادسازی برای بالا بردن کیفیت  رای من در شکل و محتوی جلوگیری می کنند، آیا باید همچنان به نظر این عده وقعی نهاد؟ یا باید راه ملت را ملاک قرار داد. حضور دیروز  ثمره اندیشه های متعالی بود که در قول و فعل رای ملت را تمکین کرده اند و خواهند کرد. والسلام.

سیاست روز:حماسه بزرگ ملت

«حماسه بزرگ ملت»عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی سیاست روز به قلم علی یوسف پور است که در آن می‌خوانید؛1ـ ملت هوشمند ما با خلق حماسه‌ای دیگر در 22 خرداد 88 ایران را یک پله دیگر در جهان و منطقه قدرت‌مند‌تر و عزت‌مندتر نمود.

اگرچه هنوز نتایج رسمی و دقیق تعداد شرکت‌کنندگان منتشر نشده است اما با استفاده از تجربیات گذشته و حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای پیش‌بینی می‌شد که میزان مشارکت حدود 75 درصد باشد.

2ـ دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که تعدادی از آنها در ذیل می‌آید:
الف ـ در این دوره از هر جناح دو نامزد در صحنه حضور دارند اگر چه رقابت اصلی میان آقایان احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی است اما دو نامزد دیگر آقایان محسن رضایی و مهدی کروبی نیز در گرم کردن فضای انتخابات و بالا بردن شور انتخاباتی موثر بودند. وجود چهار نامزد و ارائه برنامه‌ها و شعارهای متفاوت باعث شد که مردم با تفکر رقابتی بیشتری به انتخاب نامزد مورد نظر برسند.

ب ‌ـ نقش رسانه‌ها خصوصا صدا و سیما، ارسال پیامک از طریق تلفن همراه و اجتماعات خیابانی، از مهمترین عوامل در بالا بردن آرای ماخوذه شده است.

ج ـ در این انتخابات طرفداران نامزدها با استفاده از پشتوانه غنی ادبیات فارسی شعارهای انتخاباتی خود را به همراه شعر و ادبیات موزون ارائه می‌دادند که این رشد فرهنگ و هنر ایرانی‌ها را در این برهه می‌رساند.

د ـ با وجود اجتماعات گسترده خیابانی که تا پاسی از شب ادامه داشت و هواداران نامزدها با جدیت و تعداد بالا شرکت می‌کردند. خوشبختانه هیچ‌گونه درگیری جدی پیش نیامد و این بلوغ رفتاری بالای مردم کشور ما را در انتخابات می‌رساند که ضمن تبلیغات نامزد موردنظر قانون‌مداری و متانت را نیز رعایت کردند.

صدای عدالت:رئیس جمهور آینده برای کاهش فشار بر زنان چه خواهد کرد

«رئیس جمهور آینده برای کاهش فشار بر زنان چه خواهد کرد»عنوان سرمقاله‌ی روزنامهِ‌ صدای عدالت به قلم نسرین ستوده‎ ‎است که در آن می‌خوانید؛ از آنجا که طی سالهای گذشته ، زنان با فعالیتهای گسترده و ارزشمند و‎ ‎نیز پرداخت هزینه‌های سنگین جایگاه قابل توجهی را برای خود ایجاد کرده اند، شایسته‎ ‎آن است که رئیس جمهور آتی مواضع خود را به طور شفاف و روشن نسبت به مطالبات زنان‎ ‎اعلام کند‎.‎

بر اساس اعلام جنبش همگرایی زنان متشکل از طیف‌های مختلف اجتماعی ،‏‎ ‎یکی از مهمترین مطالبات زنان ، پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان‎ ‎است‎.‎

این کنوانسیون از آن جهت حائز اهمیت است که اولا به این خاطر که به‎ ‎بسیاری از خواسته‌های زنان در جامعه ایران پاسخ می‌دهد زیرا در کنوانسیون مباحثی از‎ ‎قبیل آموزش، اشتغال، و اشغال پستهای سیاسی اجتماعی توسط زنان بدون اعمال تبعیض‎ ‎پیبش‌بینی شده‌ است‎.‎

نکته دوم اینکه پس از آنکه مجلس پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه‎ ‎زنان را از تصویب گذراند، شورای نگهبان با آن مخالفت کرد اما بر اثر اصرار مجلس‎ ‎براین مصوبه، این مصوبه به مجلس تشخیص مصلحت نظام رفت. از آنجا که یکی از اعضای‎ ‎موثر این مجمع، رئیس جمهور است، بنابراین یکی از مهمترین خواسته‌های زنان در حال‎ ‎حاضر اقدامات رئیس جمهور برای پیوستن به این کنوانسیون است و امید آن است که نه‎ ‎تنها ایران به این کنوانسیون بپیوندد بلکه حتی صادقانه اراده خود را برای تحقق مفاد‎ ‎آن به منصه ظهور برساند‎.‎

از سوی دیگر شایسته است رئیس جمهور آتی مواضع خود را نسبت به فشارهای‎ ‎قضایی و تعقیب قضایی علیه فعالان حقوق زنان اعلام کند. رئیس جمهور آتی‎ ‎همچنین با توجه به استقلال قوه قضائیه از قوه مجریه باید مشخص کند که برای کاهش‎ ‎فشارهای قضایی علیه زنان چه تدابیری را اتخاذ خواهد کرد. زیرا زنان ایرانی به دلیل‎ ‎طرح مطالبات قانونی و مسالمت‌آمیزشان مدام مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.بنابراین رئیس جمهور آتی باید‎ ‎اقداماتی را در‌نظر بگیرد تا فشار علیه زنان فعال در ایران متوقف شود‎.‎

همچنین یکی از خواسته‌های جنبش همگرایی زنان تغییر قوانین تبعیض‌‏‎ ‎آمیز است. یکی از این قوانین، اصل 115 قانون اساسی است که می‌گوید رئیس جمهور باید‏‎ ‎از میان رجال مذهبی و سیاسی انتخاب شود که این واژه رجال تبعیض‌آمیز و مورد اعتراض‎ ‎زنان ایرانی است زیرا زنانی که 70 درصد صندلی ‌های دانشگاه را اشغال کرده‌اند‏‎ ‎نمی‌توانند شاهد چنین قوانین تبعیض آمیزی باشند‎.‎از سوی دیگر، اصول قانون اساسی قواعدی را بیان می‌کند که قوانین مدنی‎ ‎و کیفری ایران باید بر اساس این قواعد تدوین پیدا می‌کنند. مثلا اصل 20 قانون اساسی‎ ‎بیان می‌کند که همه افراد ملت اعم از مرد و زن در حمایت یکسان قانون قرار دارند اما‎ ‎به موجب قوانین مدنی و کیفری ایران حمایت قانون از زنان و مردان یکسان نیست‎.‎شاهد این مدعا آن است که سهم‌الارث زنان بسیار کمتر از مردان است‎. ‎همچنین دیه زنان نصف مردان بوده و قصاص کسانی که دست به خون زنان می‌آلایند با قصاص‎ ‎آنان که مردی را به قتل می‌رسانند، نابرابر است. بنابراین قانون از زنان و مردان به‎ ‎طور یکسان حمایت نکرده است. پس انتظار آن است که کلیه قوانین مدنی و جزایی‎ ‎تبعیض‌‌آمیز تغییر پیدا کند تا زنان و مردان را در حمایت یکسان خود قرار‎ ‎دهد‎.‎
 
هـ ـ مباحث مناظره‌ها در این انتخابات یک پدیده جدید بود که مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت که از این جهت باید به دست‌اندرکاران صدا و سیما تبریک گفت اما دارای اشکالاتی نیز بود که می‌بایستی قوانین نظارتی و چارچوب‌های مناظره را بطور دقیق‌تر برای دوره‌های بعدی آماده کرد.

3ـ نامزد انتخاباتی که با رای مردم به ریاست جمهوری انتخاب می‌شود، لازم است تمام تلاش خود را برای عمل به شعارها و برنامه‌های انتخاباتی انجام دهد و دیگر نامزدها که نتوانستد به کرسی ریاست جمهوری دست یابند لازم است همت خویش را در جهت کمک و مساعدت به رئیس‌جمهور منتخب ارائه نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها