اسناد محرمانه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا که اخیرا از زمره اسناد محرمانه خارج شد موید همکاری فعالانه این کشور در پرونده‌سازی برای شروع جنگ عراق در سال 2003 میلادی است.
کد خبر: ۲۴۱۲۷۷
به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، خاطرات و ایمیل‌هایی که روز پنجشنبه توسط دفتر نخست‌وزیری بریتانیا منتشر شد همچنین موید این واقعیت است که سرویس‌های جاسوسی این کشور درباره ادعای دولت تونی بلر ، نخست‌وزیر وقت بریتانیا درباره سلاح‌های کشتار جمعی صدام مطمئن نبوده‌اند و تحت فشار او چنین ادعایی را مطرح کرده بودند.

در یکی از این ایمیل‌ها مقامات دولت وقت لندن این ادعا که صدام از دکتر فرانکشتاین در تیم هسته‌ای خود مشاوره می‌گرفته است را مورد تمسخر قرار داده بودند. این اسناد پس از آن منتشر شد که گروهی از مخالفان جنگ بر اساس قانون آزادی اطلاعات خواستار انتشار آنها شدند.

به نوشته ایندیپندنت این اسناد باعث احیای مجادله درباره تبانی دولت بلر برای آغاز جنگ عراق می‌شود. دو حزب اصلی اپوزیسیون دولت بریتانیا یعنی محافظه‌کاران و لیبرال دموکرات‌ها خواستار تحقیق جامع درباره تصمیم این کشور در سال 2003 برای پیوستن به آمریکا در جنگ علیه عراق شدند.

این اسناد نشان می‌دهند دزموند بوئن ، معاون دفاعی دفتر نخست‌وزیری 13 روز پیش از حمله به عراق در ایمیلی به رئیس کمیته مشترک اطلاعاتی پارلمان و معاون مطبوعاتی دفتر نخست‌وزیری نوشته بود در این که عراق تهدیدی برای آنان باشد عمیقا شک دارد.

بوئن نوشته بود «سوالی که باید بپرسیم این است: چرا الان؟ من فکر می‌کنم ما باید افکار عمومی را آماده کنیم و بگوییم ما در معرض تهدید و حمله قرار داریم و باید حمله پیشگیرانه انجام دهیم.»

وی به دولت پیشنهاد داده بود که سوابق خراب صدام در عرصه بین‌المللی و تلاش وی برای دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی  مدام مورد تاکید قرار گیرد.

یک سند محرمانه دیگر به تاریخ 16 سپتامبر 2002 از سوی یک مقام بدون نام نشان می‌دهد که دولت بریتانیا در تهدید صدام اغراق کرده است.

در یکی از این اسناد که مشخص نیست توسط چه کسی آماده شده به صراحت آمده «در بند چهارم گزارش پیش از حمله آمده است اقدامات بیوتکنولوژیک صدام افزایش یافته است درحالیکه اینگونه نیست.»

در یک ایمیل دیگر معاون جک استراو، وزیر سابق امورخارجه بریتانیا خواستار متعادل کردن و ساده کردن زبان این گزارش جهت استفاده در رسانه‌ها شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها