یک داستان تکراری و کاملا آشنا‌:‌ اول شرکت اینتل محصولی جدید و فوق‌العاده با معماری نانو1‌ ‌به بازار می‌فرستد و طبق معمول شرکت ‌AMD‌ دقیقا مشخصات پردازنده اینتل را کپی‌برداری کرده و پردازنده‌ای دقیقا مشابه آن را عرضه می‌کند‌!‌
کد خبر: ۲۳۵۳۷۳

این قضیه درست زمانی که اینتل سی‌پی‌یوی 65نانومتری خود را معرفی کرد، اتفاق افتاد و اکنون، عینا در مورد سی‌پی‌یوی ‌7 Core i‌ اینتل تکرار ‌شده است.

در اولین روزهای سال جاری میلادی، اینتل سی‌پی‌یوی پنرین(2)، اولین تراشه(3‌) ‌45 نانومتری‌خود را راهی بازار کرد و ‌AMD‌ هم خود را آماده ساخت تا چند مدل از پردازنده‌های 45 نانومتری خود از سری فنوم2 (4) را به میدان بیاورد. اما بر پایه آزمایش‌هایی که از سوی متخصصان بر روی کامپیوتر‌های استفاده‌کننده از پردازنده‌های فنوم2 انجام شد، مشخص شد که این پردازدشگرها هنوز کارآیی که ‌AMD‌ می‌خواهد را ندارند.

مشخصات پردازنده فنوم 2

با معرفی 2 مدل از این پردازنده‌ها، یعنی سری ‌4920 X ‌4940 X‌ و ‌AMD‌، فنوم 2 در جایگاهی میان دو پردازنده 4 هسته‌ای ‌Quad) 2 (Core‌ و ‌7Core i‌‌قرار گرفت و می‌خواست شانه‌به‌شانه پردازنده‌های 4 هسته‌ای اینتل در فرکانس‌های 8/2 تا 0/3 گیگاهرتز به‌رقابت بپردازد.

‌AMD‌ حافظه کش ‌ 3L‌ مشترک5‌ ‌فنوم2 را 8‌مگابایت در نظر گرفت، که برای هسته‌ها به‌عنوان فضای حافظه مشترک استفاده می‌شود.

این فکری بود که پردازنده فنوم‌2 را در جایگاهی که ‌AMD‌ می‌خواست یعنی در ردیف پردازنده‌های 4 هسته‌ای اینتل جای داد، اما نتیجه کار هنوز هم کمتر از کش‌12 مگابایتی‌است که ما در تراشه‌های فوق‌‌العاده ‌7Core i‌‌داریم.

کارآیی فنوم 2

پارمترهای کنترل حافظه مجتمع6‌و رابط ابرانتقال7‌فنوم2 به این تراشه‌کارآمدی لازم برای رقابت با تراشه‌‌های 4 هسته‌ای را داده است که تراشه‌‌های اینتل این مختصات را کم دارند، اینتل هم به این سمت رفته است تا با تمایل به استفاده از کنترل حافظه مجتمع و تغییراتی در آن، از فناوری ابرانتقال در تکنولوژی تولید ‌7Core i‌ خودش بهره جسته است.

این فناوری‌ها به پردازشگرهای فنوم2 این امکان را داده‌اند تا بیش از آنچه پردازشگرهای 4 هسته‌ای توانایی دارند، بتوانند به مقادیر بالاتری از پهنای باند حافظه8‌دست یابند. که این یکی از خصوصیات فوق‌العاده تراشه‌‌های فنوم2 است که هیچ کدام از پردازشگرهای اینتل نتوانسته‌اند تاکنون برآن غلبه کنند.

رویای دوستداران حرفه‌ای ارتقای کامپیوتر

باید گفت که ‌AMD‌ جنگ خود با پردازشگرهای پرسرعت‌تر ‌7Core i‌ را بر اساس رقابت در قیمت به‌راه انداخته است، نه با افزایش کارآیی آنها. خصوصا برای کسانی که قصد ارتقای سیستم خود را دارند، این امر بسیار در خور تامل است.

حرکت به‌سوی ارتقا از پردازنده‌های 4 هسته‌ای به یک تراشه ‌7Core i‌، مستلزم فراهم آوردن یک مادربورد از یک پردازنده سوکت ‌t2Am‌ به پردازنده‌های فنوم2، فقط با خرید یک پردازنده جدید میسر است.

پس اگر شما قبلا از دستگاه ‌ AMD‌(سوکت ‌T2AM‌) استفاده می‌کرده‌اید، واقعا گزینه‌ای عالی است که بخواهید دستگاه خود را به یک پردازشگر فنوم2 سوکت ‌3AM‌ ارتقا‌دهید چون با حداقل هزینه و با استفاده از مادربورد و حافظه ‌ 2DDR‌ قبلی‌ ‌خود و فقط با خرید یک پردازشگر فنوم2 می‌توانید سیستم خود را به یک دستگاه کاملا نیرومند ارتقا دهید.

نتیجه نهایی این که ‌AMD‌ پایگاه تکنولوژی نسل بعدی پردازشگرهای خود را بر اساس پردازنده‌های فنوم2 قرار داده و موفقیت اژدهای ‌AMD‌، یعنی فناوریی عنکبوتی9‌ ‌عبارت است از پردازشگرهای فنوم 2، کارت‌های گرافیکی4800 ‌- )Series Radeon HD)  و سری ‌ست‌های تراشه مادربورد سری 790، که این تکنولوژی‌متمرکز بر صرفه‌جویی در انرژی مصرفی تاکید دارد و طراحی 45 نانومتری آنها توام با ترکیب استفاده از نرم‌افزار ‌ 3.0 Cool'n Quiet‌ با هم دست به دست داده و برای فنوم2 این امکان را فراهم ساخته‌اند که بار سنگین مصرف انرژی خود را 30 تا 50 درصد کاهش دهند.

حال باید صبور بود و منتظر ماند تا تولیدکنندگان سطح بالای سیستم‌های کامپیوتر توجه خود را معطوف به استفاده از ست‌های تراشه پشتیبانی‌کننده از فنوم2 برای گذاشتن از مرز 4 گیگاهرتز کنند.


منابع

www.engadget.com

www.pcworld.com

پی‌نوشت‌ها:

 Nanometer Architecture.1‌

 Penryn.2‌

 Chip.3‌

 Phenom II.4‌

e‌Cach 3. Shared L.5‌

 Integrated Memory Controller.6‌

Hyper Transport Interface.7‌

Memory Bandwidth.8‌

 Spider Platform.9

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها